Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips til Gende-området


nanab

Anbefalte innlegg

Lest litt rundt, men det er mye gammelt. 

Noen som har gått stien langs Gjende fra Memurubu til Gjendesheim i år? Og siden Bukkelægret + Besseggen på en dag ble for mye, vil det være kurrant og ta Bukkelægret og gå langs Gjende på en dag? 

Jeg skal dra om et par uker, bo i hytte på Maurvangen. Om været er er bra 

Tenker jeg (uerfaren i fjellet, men i god form)

Besseggen fra Memurubu til Gjendsheim.

Bukkelægret-Memurubu-Gjendsheim (om et ikke er for mye) (for eventuelt time, så jeg kan rekke båt tilbake til Gjendesheim. 

"trekanttur" Gjendesheim-opp mot Veslefjell og til krysset på østsiden av Bessvatn og ned igjen til heimen. /Eventuelt G.H og opp til Besstjønn og nd igjen.

Eller andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"vil det være kurrant og ta Bukkelægret og gå langs Gjende på en dag? "

Det beror på vad du har för kropp. Jag gick besseggen och tillbaka längs sjön samma dag. Det var jobbigt.

Besseggen skall helst gås från øst mot vest, så får du bättre utsikt. 

Fin tur i området som få går: Besshøe. Ta ca 9 timmar out 'n' Return från Gjendesheim. Kortare tur från Memrubu, men inte lika fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i.o.m at jeg skal bo like ved Gjendesheim, er det er enklest logistikkmessig enklest å gå vest-øst. Mulig jeg da ikke får "medsyns-utsikt", men man kan da snu seg, stoppe opp og nyte synet på veien?

Jeg er er ganske god form, og går masse, riktig nok i marka, men går mye utenfor sti og liker og gå i bratt (markamessig) terreng. 

Hva med å gå fra Maurvangen (der jeg skal bo) og opp mot Sikkildalskaret? står ca 5 km en vei på UT.no

Har bil, så jeg kan også kjøre til et sted å gå tur/retur bil. Må jo se ann vær også, men utifra turerfaring i marka (er vel ikke helt sammenligjnbart, om det er mye opp og ned) klarer jeg fint en 8-11 timer, (inkl. en hovedpause, et par snackstopp og fotopauser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du går vest til øst slipper du også tidsaspektet vedrørende båtskyss tilbake til Gjendesheim vist det er tanken. Enig med @Johan2000 at du har finest utsikt ved å gå andre veien, men som du sier så er det jo bare og snu seg innimellom. Sikkilsdalskaret er også en fin tur, men går i ganske beskyttet terreng første del. Etterhvert som bjørkebeltet tilbakelegges åpner det seg opp fin utsikt vestover. Ville helt klart bare tatt pause ved skaret og fortsatt opp til Sikkilsdalshø. Ikke bratt men jevn god stigning. Denne stien starter i bakkant av campingen og er derfor lett tilgjengelig om du bor på Maurvangen. Siden du har bil ville jeg kjørt opp på flya og parkert der. Legg kursen mot Rasletind. Mener å ha lest et eller annet sted at det er Norges lettest tilgjengelige 2000 meter. Fin tur og fin utsikt. I det hele tatt er det så mye alternativer med utgangspunkt fra Maurvangen at du neppe rekker over "alt" om du ikke skal være der i lang tid. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.8.2016 at 19.33, nanab skrev:

Lest litt rundt, men det er mye gammelt. 

Noen som har gått stien langs Gjende fra Memurubu til Gjendesheim i år? Og siden Bukkelægret + Besseggen på en dag ble for mye, vil det være kurrant og ta Bukkelægret og gå langs Gjende på en dag? 

Jeg skal dra om et par uker, bo i hytte på Maurvangen. Om været er er bra 

Tenker jeg (uerfaren i fjellet, men i god form)

Besseggen fra Memurubu til Gjendsheim.

Bukkelægret-Memurubu-Gjendsheim (om et ikke er for mye) (for eventuelt time, så jeg kan rekke båt tilbake til Gjendesheim. 

"trekanttur" Gjendesheim-opp mot Veslefjell og til krysset på østsiden av Bessvatn og ned igjen til heimen. /Eventuelt G.H og opp til Besstjønn og nd igjen.

Eller andre tips?

Gikk Gjendebu (Bukkelægret) - Memurubu - Gjendesheim (langs vannet) for 5 år siden med tung sekk.. Dette bruker du en hel dag på. Men er sekken fornuftig pakket og du er i god form så er dette en tur som bør gå bra om forholdene tillater det. Verdt å merke seg at det er en del "opp og ned" langs vannet så det er mer slitsomt enn det jeg forventet da jeg gikk der. 

Som de andre sier, Besseggen er best mot vest. Det er deilig å hvile øynene når du går der. Siden du først er i området så kan jeg anbefale en overnatting på Gjendebu. Meget koselig hytte med god stemning, så kan man heller ta båten inn tilbake til Maurvangen uthvilt dagen etter.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.