Gå til innhold
  • Bli medlem

Rjukan-Gaustatoppen som dagstur fra Oslo


yukinon

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gått fra Rjukan opp til Gaustatoppen?

Tenker på denne ruten: http://www.ut.no/tur/2.2911/

Hvor lang tid bruker man egentlig på den? Ser at tidsestimatet sier 7t (for én vei?).. er det et realistisk estimat?

http://gaustatoppen.no/artikler/gaustatoppen2 Her står det at man må regne med fire timer opp og tre ned til/fra Selstali.. Da gjenstår Rjukan-Selstali, det er jo mye stigning.. men tar det så mye som 3 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Stigningen fra Togstasjonen og opp til Selstali heter Stasjonslia og selve stigningen er på ca. 3.2 km. Den er til tider ganske bratt, men burde ikke ta mer enn ca. 1time. Jeg ville MYE heller gått til venstre mot Svineroe etter oppstigningen fra Stasjonslia enn ruta du viser til. Da får du panoramautsikt over Rjukan og Vestfjorddalen som vist i videoen fra et utsiktspunkt som kalles 'Kjerringhylla'. Er det god sikt og tørt anbefaler jeg på det sterkeste å gå opp nordvestveggen. Helt spektakulært. Jeg gikk Nordvestveggen 4 juli som du kan se i videoen. Kartet under er ruta jeg gikk. Ruta du viser til har på ingen måte samme utsikt som ruta jeg gikk. Min rute er på ca. 2.5 mil. Du kan eventuelt droppe nordvestveggen og gå til Svineroe og ned ruta du viser til eller motsatt.

 

rjukan.jpg

Endret av Haoverla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forresten spare tid ved å kjøre til Selstali og gå derfra. Jeg synes dog det er noe eget ved å gå fra sentrum. Anyway, her er turen jeg gikk fra Selstali. Jeg gikk opp Nordvestveggen, men ned igjen som turen du henviser til. Jeg brukte 6.5 t inkludert pauser på denne turen. Da jeg gikk med hun som driver kafeen på turisthytta ble det nok en times tid der oppe. Denne turen har totalt ca 1100 høydemeter og 13km mens den andre turen har totalt 2200 høydemeter og 25km. Når man går opp Gaustatoppen denne siden er sannsynligheten stor for at du ikke møter mennesker, mens turen fra Stavsro sannsyligvis går i kø

 

rjukan2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Mellbye said:

Fantastiske film! Kan tenke meg å gå den runden selv. På filmen ser det ut til at dere nærmest klatrer noen partier. Må man være kjentmann for å finne traseen opp nordvestveggen?

Takk! :) Nja, det er ikke merket opp Nordvestveggen. Det bør som sagt være tørt og god sikt for steinene blir såpeglatte. Et lite parti som er litt luftig, men ikke noe problem. Har gps-spor hvis det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Haoverla! Fantastisk video!

Nordvestveggen ser flott ut. Jeg synes også den ser litt bratt og skummel ut.. Får nesten høydeskrekk her jeg sitter hjemme i sofaen.

Hvor lang tid brukte du fra Rjukan og opp til toppen? Hvordan tror du tidsbruk vil være opp nordvestveggen vs via Selstali, Aslakstaul og opp?

Er det en umerket sti man følger? Vil gjerne ha gps-spor.

Hvilket parti er det som er mest luftig? Er det verst opp selve veggen, eller mellom toppunktet og gaustatopp-hytta?

Hvordan er det å gå her sammenlignet med f.eks Besseggen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, yukinon said:

Takk for tips Haoverla! Fantastisk video!

Nordvestveggen ser flott ut. Jeg synes også den ser litt bratt og skummel ut.. Får nesten høydeskrekk her jeg sitter hjemme i sofaen.

Hvor lang tid brukte du fra Rjukan og opp til toppen? Hvordan tror du tidsbruk vil være opp nordvestveggen vs via Selstali, Aslakstaul og opp?

Er det en umerket sti man følger? Vil gjerne ha gps-spor.

Hvilket parti er det som er mest luftig? Er det verst opp selve veggen, eller mellom toppunktet og gaustatopp-hytta?

Hvordan er det å gå her sammenlignet med f.eks Besseggen?

 

Takk! Hvis du ikke er komfortabel i høyder ville jeg droppet Nordvestveggen eller hvis du er der når det regner eller nettopp har regnet. Jeg ville dog som sagt heller gått fra Rjukan sentrum mot Svineroe som du ser på det første kartet og ikke Aslakstaul og opp den veien. Går du mot Svineroe treffer du en sti som går opp mot Turisthytta et stykke rett ovenfor Gaustabanen. Denne veien får du som sagt panoramautsikt over Rjukan by og Vestfjorddalen. Du kan jo gå ned igjen mot Aslakstaul så får du en runde. Mellom toppunktet og Turisthytta er det ikke noe problem. Det vanskeligste er opp til de to grønne stiftene du ser på kartet og bort til toppunktet. Inkludert pauser må du kanskje ta høyde for 8t. Vanskelig å si. Når jeg gikk nå 4 juli brukte jeg 10 timer, men som du kanskje så på filmen satte jeg igjen kamera som filmet mens jeg gikk opp deler av Nordvestveggen. Jeg måtte jo ned igjen for å hente kamera og gå opp igjen. haha! Brukte masse tid på slike ting, så jeg antar jeg ville brukt 7-8 t ellers. Satt en time på toppen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.