Gå til innhold
  • Bli medlem

Skistaver - hvilke kan anbefales?


Detlef

Anbefalte innlegg

Har hatt både swix horizon og gipron teleskopstaver. Sistnevnte er overlegent best. Hadde aldri problemer med låsemekanismen på disse. Horizon derimot gir dårlig feste i kulde og er generelt mer tungvint. Når det er sagt vil jeg si at det er bortkastet med teleskop hvis du ikke har spesielt behov for det.

Tja,

Jeg må innrømme at jeg stort sett veldig sjelden bruker låsemekanismen på stavene mine, har funnet ut at jeg ikke skifter stavlengde så ofte at jeg irriterer meg så mye hvis det er litt baling med låsen. Forresten har jeg hatt to par gipron staver før, en todelt og en tredelt, men synes de er lite tilfredsstillende. Har lite ergonomisk håndtak og for stive trinser og det irriterer meg i lengden mye mer enn en mindre ideell lås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken trinser man benytter på Gipron er jo valgfritt da. På mine Gipron bruker jeg teleskopfunksjonen mye ved lange traverser i bratte skråninger + at jeg korter de inn ved bakkekjøring. Noen mener Gipron knekker fort, men det tror jeg alle staver gjør ved et riktig uheldig fall. Jeg har snakket med folk som har knekt flere kompositt/karbonfiber staver, og det uten å hatt særlig spektakulære fall. Når en ser på diameteren på en stav så sier det seg selv at de kan knekke. Men er enig i at man ikke bør satse på teleskopstaver hvis man ikke har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det som savnes med Gipron-stavene er en skikkelig spiss. Under isete forhold har jeg erfart at det er vanskelig å få skikkelig feste med de spissene som har vært på Gipron-stavene. Sånn sett er Swix Mountain bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jaja, litt seint å svare på denne tråden, men eg ville berre åtvara mot nokre trinser på stavane Platou selg under eige namn (det er vel komperdellstavar). Det gjeld dei med lærtrinser. Læret på disse trinsene er nemleg festa til ein plastring med ein diameter på 5-6 cm. Siden denne plastringen er heilt stiv, vil den på skareføre løfte piggen opp av snøen, når det blir spiss vinkel mellom snø og stav. Det er irriterande når du skal stake på flatmark. Når det er bratt og du er avhengig av at stavane sitter, er det ikkje irriterande, men skremmande og farleg. Trinsene er med andre ord ubruklege når det blir hardt og bratt.

Arrogansen eg vart møtt med når eg gjekk tilbake til butikken for å påpeke problemet gjer at eg ikkje går inn den døra igjen. Men det høyrer med til historia at problemet blei løyst mot å betale 300 kroner for å få satt på swix sine trinser som funkar bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dei same erfaringane med desse stavane frå Platou. Dei er litt vanskelege å bruke når det er hard snø. Dessutan dette trinsene lett av. Opplevde dette (under nedskriing) to gonger på ein tur for fjorten dagar sidan, og ein gong for ei veke sidan. Den siste gongen fann eg ikkje att trinsa og var dermed i praksis ein stav i manko resten av turen. Synes det er rart at Platou sel stavar av så dårleg kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.