Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteribank


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Eg er på jakt etter ein batteribank som virkelig gjere jobben og som kan lade min samsung S5 + andre duppeditter flere ganger. Tenker at den må kunne lade tlf vertfall opptil 5 ganger, da eg bruker den mykje (foto, værmld, video, kontakt med heimen osv). Tlf er ein av mine sikkerheter, da eg i 99,9 % av gangane ferdast åleine ;) Har sett litt på Brunton sine og så va da ein fra Hekta På Tur si side som var eit partikjøp. Nokon her innpå som kan gi meg tips på ein? :) 

På forhånd, takk for svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biltema har en på 10000 mAh som koster 299. Jeg har to slike og er fornøyd. 

Hvor mange ganger de kan lade opp telefonen din avhenger av hvor stort batteri den har. Med 10000mAh tipper jeg du kan lade telefonen din 3-4 ganger. Skal du ha større batteri enn dette blir det fort kostbart og klumpete. Etter min mening kan du likegodt ha flere batteribanker enn en stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser denne testen, så ser du at ingen av batteribankene i testen gir ut så mye strøm som er oppgitt.

F.eks Biltema powerbank som vant testen: Oppgitt: 10400 mah
                                                                     Målt:      6424 mah

Altså har den kun i overkant av 60% av oppgitt kraft (nok til å lade 2, kanskje 3 ganger hvis du har et lite batteri i tlf). Dette gjelder mer eller mindre alle i testen, så man har god grunn til å tro at det gjelder de fleste generelt. Kanskje det finnes noen dyrere varianter som i større grad holder hva de lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kimmern said:

Hvis du leser denne testen, så ser du at ingen av batteribankene i testen gir ut så mye strøm som er oppgitt.

F.eks Biltema powerbank som vant testen: Oppgitt: 10400 mah
                                                                     Målt:      6424 mah

Altså har den kun i overkant av 60% av oppgitt kraft (nok til å lade 2, kanskje 3 ganger hvis du har et lite batteri i tlf). Dette gjelder mer eller mindre alle i testen, så man har god grunn til å tro at det gjelder de fleste generelt. Kanskje det finnes noen dyrere varianter som i større grad holder hva de lover?

mAh er ikke noe måleenhet for energi, så det går ikke an å sammenligne noe som er 10 000 mAh ved 3,7V (som er tilfellet for de aller fleste batteribanker) med mobiltelefonbatteri på f.eks 2000 mAh som lader ved 5V. Ganger du sammen disse to får du Wh og kan se hva du teoretisk skal få ut av den. Skal du se hva du får i praksis må du også ta høyde for energitap.

 

For å komme med et tips til trådstarter da. Anker går for å være blant de beste på dette. Du har en Samsung S5 som har batteri på 2800 mAh, så det blir vanskelig å finne noe som lader den mer enn 5 ganger, for da må du nok opp i 25 000 mAh. Du kan prøve denne: http://r.ebay.com/rIv6X2 som vil lade nesten 5 ganger. Eller du kan kan kjøpe 2 slike: http://r.ebay.com/jZxIPT som sammen vil lade den over 5 ganger.

Anker er for øvrig best i klassen på vekt og størrelse i forhold til kapasitet, noe som er en fordel ute på tur.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, speedbird skrev:

Biltema har en på 10000 mAh som koster 299. Jeg har to slike og er fornøyd. 

Hvor mange ganger de kan lade opp telefonen din avhenger av hvor stort batteri den har. Med 10000mAh tipper jeg du kan lade telefonen din 3-4 ganger. Skal du ha større batteri enn dette blir det fort kostbart og klumpete. Etter min mening kan du likegodt ha flere batteribanker enn en stor.

Har en stykk biltemabank på 10000mAh og er fornøyd med den. Men den varer neppe 4-5 laddinger av tlf. Supler med solcellepanel eller komplett kitt fra for eksempel Goal Zero, har ett slikt kitt og det fungerer utmerket. Best effekt fås så klart i strålende solskinn. Goal Zero har flere forskjellige kit, mitt solcellepanel mener jeg er på 7 watt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KjetilO said:

Har en stykk biltemabank på 10000mAh og er fornøyd med den. Men den varer neppe 4-5 laddinger av tlf. Supler med solcellepanel eller komplett kitt fra for eksempel Goal Zero, har ett slikt kitt og det fungerer utmerket. Best effekt fås så klart i strålende solskinn. Goal Zero har flere forskjellige kit, mitt solcellepanel mener jeg er på 7 watt... 

Solcelle er kjekt det, men jeg mener det ikke har noe for seg på turer opp til en uke. Mye stress, vekt og plass i forhold til å bare ha et stort/flere store batteri. På LANGE turer har man så klart ikke så mange andre valg. Til og med Lars Monsen droppa solcellepanel og fikk heller påfyll av nye batterier i matforsyningene han hadde lagt ut på forhånd(med forbehold om at jeg husker rett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett handlet på Ebay og gjerne de merket med 50.000 mAh (selv om de ikke er det) De lader i praksis min samsung 5-6 ganer . Jeg har en "norsk en" som er oppgitt til 10.000 som lader ca 

På en ukes laksefiske har jeg klart meg med èn (selv om jeg har med 4) når jeg bare har ladet mobilen og det blir mye insta og face på en uke selv om vi gjerne samler opp bruken og bruker mobilen som kun mobil  + kamera på dagtid også slår på mobildata osv på kvelden og gjør unna opplastinger av dagens høydepunkter osv da. 

Når jeg har trengt å lade mye GoPro osv har det gjerne gått med èn til (med mindre jeg har hatt med meg alle 5 GoPro-batteriene ferdig oppladet fra start. 


Det er et par ting du skal være obs på: 

1. Du får ikke sjekke inn powerbanker over en viss størrelse på enkelte fly/flyplasser. Kompis ble fratatt et par stykker i fjor. Så sjekk hvilken størrelse dette gjelder dersom du skal fly med dem. 

2. Det er et par forskjellige funksjoner (som du ikke kan velge mellom) som har forskjellige fordeler/ulemper litt uavhengig av type og disse er ikke alltid oppgit. Jeg har èn type som jeg plugger i telefonen f.eks og så lader den når jeg trykker en knapp til det er fullt og så slår seg av. Det er kurant til den typen bruk da jeg gjerne lader på natta i telt/lavvo. En annen type vil lade så lenge det er behov. Den lader til det er fullt, men dersom telefonen står på så vil den bruke batteri og dermed bil laderen lade igjen etter en stund. Dette er ike gunstig for meg til den bruken, men veldig gunstig til en annen bruk, nemlig om jeg setter ut GoProen for å ta bilder i mange timer (dager) f.eks ifm timelapsing der den tar ett bilder f.eks hvert minutt eller hvert 10ende sekund. Da vil den bruke jevnt og trutt fra batteribanken. Den første typen er uegnet til dette da du må starte forbruket manuelt og den vil slå seg av når batteriet er fullt. Så vit hva du skal ha de til og vær oppmerksom på at de kan fungere på forskjellige måter. 

3. Som nevnt over så kan ikke mAh-størrelse alene si noe om kapasiteten. Da må du ha spenningen den lader med i tilllegg.(og ideelt sett indre motsatand, men det skal du slite med å finnne ut av på de aller fleste) 

4. Jeg har også en bank med solcellepanel på den ene siden. Foreløpig er den bare med som supplement/uttesting. Den har bare kapasitet til 1 1/2 lading av tlf og veier omtrent det samme som bankene, så den skal gi veldig gode resultater på at den lader seg opp fullt i løpet av en gråværsdag før den blir prioritert om jeg skal gå langt...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KjetilO said:

Solcellepanel veier lite.

Gjør det? Goal Zero (noen av de beste) sitt letteste veier 363 gram. For den vekta får man et batteri på 20 000 mAh eller to på 13 000 (de jeg linka til tidligere).

 

9 minutes ago, Espen Ørud said:

Det er et par ting du skal være obs på: 

1. Du får ikke sjekke inn powerbanker over en viss størrelse på enkelte fly/flyplasser. Kompis ble fratatt et par stykker i fjor. Så sjekk hvilken størrelse dette gjelder dersom du skal fly med dem. 
 

Kan ikke være mer enn 100 wH. Ved 3,7 V vil det si ca 27 aH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nimrad skrev:

Gjør det? Goal Zero (noen av de beste) sitt letteste veier 363 gram. For den vekta får man et batteri på 20 000 mAh eller to på 13 000 (de jeg linka til tidligere).

 

Kan ikke være mer enn 100 wH. Ved 3,7 V vil det si ca 27 aH

Vekt var vel ikke relativt her, men greit med solcellepanel synes jeg da. Ulempen er at det tar lang tid å ladde dagens tlf og min G.Z. nomad ladder nettbrett dårlig. Den biltemabanken veier 231 gram og g.z. på vekta nu uten medfølgende kabler 387 gram. Til syvende å sist koke det ned til valgets kvaler. Gå for det som føles riktig for deg. Forøvrig har Helsport et god slagord, "great wifi, no connection".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, KjetilO skrev:

Vekt var vel ikke relativt her, men greit med solcellepanel synes jeg da. Ulempen er at det tar lang tid å ladde dagens tlf og min G.Z. nomad ladder nettbrett dårlig. Den biltemabanken veier 231 gram og g.z. på vekta nu uten medfølgende kabler 387 gram. Til syvende å sist koke det ned til valgets kvaler. Gå for det som føles riktig for deg. Forøvrig har Helsport et god slagord, "great wifi, no connection".

Eventuelt "No WiFi, great connection" ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.