Gå til innhold
Thomas E

Off the beaten path in femundsmarka

Anbefalte innlegg

Skal ha en ukestur til Femundsmarka i sommer og prøver å undersøke hvor man kan komme seg litt utenfor områdene hvor "alle" er. Noe om kanskje hjelper er at jeg (gud forby) reiser uten fiskestang, så jeg er ikke avhengig av noe fiske. Jeg skal bare nyte livet og stillheten. Jeg har hørt at jeg bør holde meg unna Røavassdraget og hadde nettopp et gjensyn med Monsens tur fra NRK hvor han påsto han skulle reise til mindre befolka områder og så vidt jeg kunne se på kartet var hans rute øst for nordlige deler av Femunden.

Noen kjentfolk som har noen gode tips for hvor jeg kan traske rundt? Jeg er ikke redd folk, men foretrekker å campe alene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en tur opp på Store Svuku? Det er jo generelt mindre folk jo lenger inn mot grensa du kommer. Øvre deler av Grøtådalen og Vonsjøtraktene er personlige favoritter. Ikke akkurat urørt terreng, men ganske lite folk. Ellers sies det jo at områdene nord for Røa mot Muggsjøene skal være fine, uten at jeg selv har vært der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å kikke på kartet og legge turen på tvers av områder der jeg ikke ser særlig mye stier. Å krysse en sti gjør heller ikke så mye hehe. I Femundsmarka kan du da treffe på blokkmark av voldsomme dimensjoner. Jeg traff på det en gang, men det var det verd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Martin HJ
      Glad ikke alle som ferdes i Femundsmarka oppfører seg slik, da hadde det ikke vært mye igjen av de flotte gamle furuene der inne  Se miljøkriminaliteten fra 4:22 og 7:25. 

• Av marhaub
      Samboeren min og jeg planlegger kanotur i Femundsmarka i slutten av juni, og lurer på om noen har turtips?
      Vi har Ally-kano og planlegger 5-7 dager på tur. Hovedformålet er flott natur og villmarksliv, og et stort pluss hadde vært å komme utenfor de mest trafikkerte turistområdene (og forhåpentligvis øke sannsynligheten for å få fisk). Enkelte bæreettaper går fint, men helst mest av tida i kanoen. 

Røavassdraget har vært vurdert, men har forstått at det innebærer mye bæring fra norsk side (og svensk innfartsvei går jo ikke i disse tider...)
      Har noen tips? 
    • Av AndersSletsjøe
      Noen som har erfaringer med fisking i Femundsmarka, nærmere bestemt røavassdraget i starten/midten av juni? Hvaslags forhold kan jeg forvente meg?
    • Av uteturen
      Hallo godtfolk!
      Årets langtur blir kraftig forkorta og de ti dagene i Femundsmarka vi har sett frem til siden vi tørket opp igjen etter fjorårets tur til Hardangervidda har blitt til fire.
      Ingen av oss har vært på tur der så da må man lytte til kjentfolk.
      Jeg har sett litt på kartene og fjorårets båttider og det ser da ut som at den kan være en ok rute å parkere 1 bil ved Jonasvollen og 1 ved Femundshytta (hvis det er mulig)
      Dette er da førsteutkastet, så det er ikke satt 10siffra koordinater på no teltplass enda. 😎
      Dag 1: Båt Jonasvollen - Revlingen, Marsj til område Grøtådalsetra
      Dag 2: Fiske Grøtåa - forflytning mot Nord-Vest 
      Dag 3: Fiske område Skogtjønna/Røvoltjønna - camp i området
      Dag 4: Forflytning til Haugen og båt over til Femundshytta

Så da er spørsmålet: Ka dokk tru?  Andre muligheter som er bedre? Noe vi burde oppleve? Vi er 4stk som er på tur hvert år. Forflytter oss godt og har ok marsjfart, så distanse kan gå fint på forflytningsdagene. 
    • Av Glitre
      Noen som har peiling på moskusen i Femunds traktene? Hvor har man størst mulighet til å se den? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.