Gå til innhold
  • Bli medlem

Øks eller sag ?


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vel litt opp og ned hva som passer på hvilke turer. I lita øks er kanskje det mest fleksible. Hvis du derimot skal brenne mye bål, og spesielt hvis du planlegger en nying. Så kan jeg anbefale nyingsaga. Du finner mer info på:

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/nyingsaga/index.htm

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva menes med stopper? Har selv en samekniv fra Strømeng.

Er det beskyttelse så fingrene ikke skal skli frem på bladet?

Har også Fiskars Handy øksen, og Sandvik sammenleggbare sag.

Øksa er mest effektiv men tyngst ( ca 500gr tror jeg).

Samekniven går forsåvidt an, men er ikke like effektiv som øksa. Praktisk hvis du alikevel skal ha med en større kniv på turen(brødkniv m.m).

Foldesaga til Sandvik er lett og effektiv (ca 200gr kanskje?).

På en lengre tur ville jeg tatt med saga og en leatherman (som er med på de fleste turer uansett). Da har jeg dekt 99% av alle behovene som oppstår og kommer lettest ut av det med tanke på vekt.

På kortere bålfyringsturer tar jeg med øksa eller samekniven.

Hvis du ikke har med leatherman, kan en samekniv være middels-løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med stopper? Har selv en samekniv fra Strømeng.

Er det beskyttelse så fingrene ikke skal skli frem på bladet?

Med stopper mente jeg en liten sak som hindrer en i å gli frem på bladet - fingervern om du vil. Her kan du se de forskjellige knivene til knivsmed strømeng, de finnes både med og uten fingervern (trykk her for å gå til linken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link :)

Tror det er den 8" jeg har. Kjøpte den av en same på en fjellovergang på veg til Alta. Ikke polert blad, litt røffere finish o.s.v. men bra kvalitet på bladet (kan slipes barberblad skarpt). Bra brukskniv!! :wink:

Så de i sportsbutikken i Bardufoss til et par hundre kr dyrere, men da med finere finish og gravyre.

Sikkert grei som øks/kniv den største kniven med fingerstopper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda tilgode å ikke finne en egnet stein/trekubbe til teltpluggene... unntatt en gang på en stor campingplass sammen med dama :D

De få gangene jeg har hatt behov for å klyve veden har jeg brukt en kubbe på kniven... men som med alt annet, smak og behag 8)

Selvsagt veldig enkelt med en øks til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har selv strømeng 8" m/fingervern og denne fungerer utmerket til å hugge i det meste...

Synes i tillegg foldesaga til sandvik er suveren...

MEN letherman er ALLTID (nesten) med... Uansett... Og jeg takker gud for at jeg har hatt den med enkelte ganger, om det er til å kappe tau, ta kjelen av primusen, skru på bindinger etc etc så har den aldri sviktet... (bortsett fra den ene gangen jeg glemte den og hadde bruk for den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.