Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnilite lærpakning ødlagt etter én tur


olay

Anbefalte innlegg

Hei,

Brukte brenneren for første gang på tur i helgen (testet den før jeg dro og da fungerte den bra). På tur hadde jeg problemer med å pumpe trykk i flasken. I kveld demonterte jeg pumpen for å sjekke ventilen og lærpakningen. Ventil med o ring ser OK ut, men lærpakningen ser ikke god ut, se vedlagte bilder. Den er klumpete og det virker som den loer og har gått litt i oppløsning i kanten. Gjorde noen testpump og det er kun av og til at pakningen tetter slik at pumpen pumper luft (kun hvis jeg pumper veldig raskt med korte pump) Jeg fyrer med 4 takst miljøbensin.

Primus sender meg en ny lærpakning, men jeg har to spm:

1) Noen som vet hvorfor dette skjer? Har kun fyrt ca. 1 liter bensin og pumpet opp trykk totalt 5 ganger. Det var mellom 5 og 15 minus på turen.

2) I manualen står det at pakningen skal settes inn med lærolje. Ser noen bruker motorolje (mineral). Andre forslag? Skal ny pakning også settes inn med olje?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt bra ut.

Et nytt pumpelær kan nok loe litt inntil det har fått gått seg til, men det skal være helt, og jevnt i kanten.  Det er viktig at læret er helt fult av fett/olje. Spesielt i begynnelsen. 

Moderne syntetiske fett/oljer stivner ikke og eldes ikke så fort som tradisjonelle oljer, men kan være vanskeligere å få inn i læret.  Jeg bruker å la pumpelæret (stang med læret påmontert) stå over natta i en blanding av matolje og parafin eller white-spirit gjerne i et eggeglass eller annen liten beholder.

Senere blir det ofte bare en oljedråpe eller to en gang imellom rett ned i pumpa. 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart. Satser på at det var en feil med forrige pakning.

Tuben som følger med er silikon. Jeg forstod det som at denne er til oringene og at lærpakning skal smøres inn med olje? Har hørt og lest om mange varianter av smøremiddel nå. Kan virke som det ikke er så nøye hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta lærpakning og nå fungerer pumpa som den skal. La merke til at det ligger størkna grease/fett i bunn av pumpa, se bilde. Må prøve å få ut dette, hvis ikke setter det seg vel i filteret. Får inntrykk av at dette er en pumpe som har stått så lenge i butikkhyllen image.thumb.jpeg.5107520e5d0c3018d0e6e5aat pakning og fett har tørka inn.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, olay skrev:

Takk for svar. Matolje og parafin skal prøves. Hvilket forhold bruker du mellom matolje og parafin sånn ca?

 

Blander co 50-50, annen tynn olje funker nok også. 

Har bare brukt det jeg har hatt, etter oppskrift fra gamlingene.

Vil tro at tynn syntetisk olje (motorolje) er bedre på sikt, men det er bare magafølelse.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.