Anders_G Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 Hei Nå som det har vært kaldt en liten stund tenkte jeg å høre om det er noen som har gått på skøyter i Oslomarka enda. Jeg gikk en tur til Øyungen og Kalvsjøen på søndag 22 november og sjekket isen. På kalvsjøen var det nærmere 10cm stålis og hele vannet hadde fryst (av det jeg kunne se). Dessverre hadde jeg ikke med ispigger eller skøyter så jeg fikk ikke testet hele vannet. På Øyungen hadde halvparten av vannet fryst, men isen var mindre enn 5cm tjukk så der jeg ikke utpå i det hele tatt. Er det noen som har gått noe på skøyter enda, i så fall hvor, og hvor tjukk var isen? Her er ett bilde fra isen på kalvsjøen. Siter
Lompa Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 http://varsom.no/Isvarsel/Isvarsel-Ostlandet/ 1 Siter
fumigatus Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 Hei. Var til skogs i helgen. Snaut 500 moh, Ringerike, et område som jevnt over er litt kaldere enn i hvert fall de sørligere deler av marka. Vannet jeg campa ved hadde 7-8 cm is. Men det sang godt når jeg gikk utpå, og det var litt guffent. Hadde surra et tau rundt magen og var tjora fast til en furu på land. Har stor respekt for usikker is. Vær varsom! 1 Siter
borgern Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 Så noen utpå Bogstadvannet i går. De holdt seg rimelig nære land ved stranda like ved golfbanen. Ikke sikker på om jeg hadde dratt utpå selv. Lørdag gikk jeg forbi Alnsjøen i Lillomarka, der var det meste isfritt enda. Skal en vurdere skøyter bør en nok opp i høyden. Men det er meldt mildt en del fremover så kanskje best å vente litt. Siter
Anders_G Skrevet 23. november 2015 Forfatter Skrevet 23. november 2015 Det er viktig å være varsom og vise respekt for isen. Hvis ikke kan det ende tragisk slik som oppe ved Mesnali: http://www.nrk.no/ho/mann-funnet-dod-_-gatt-gjennom-isen-1.12666723 Uheldigvis er skøytesesongen som regel veldig kort, og det er derfor smart å sjekke isen og følge nøye med ved temperaturforandringer. Håper det kan bli like fint som i fjor Siter
Blackbrrd Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 (endret) Eller man kan gjøre som han karen her: https://www.youtube.com/watch?v=EF1V8HFfpTE Ekstra morsomt rundt 1:16 Endret 23. november 2015 av Blackbrrd Siter
tronn Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 @apetor er i en klasse for seg Jeg tror jeg skal holde meg over isen enn så lenge. Veldig imponerende at han har millioner av views på Youtube! Siter
MagneJ Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 Gikk fra grua til sørkedalen i helgen, og det var is på noen av de mindre vannene, dé største var isfrie. Virker som det er store lokale variasjoner på isforhold foreløpig. Dog er det, med en god dose godvilje, snart skiføre på skogsbilveiene i den nordlige delen av marka. -Magne 1 Siter
fumigatus Skrevet 23. november 2015 Skrevet 23. november 2015 33 minutter siden, MagneJ skrev: Gikk fra grua til sørkedalen i helgen, og det var is på noen av de mindre vannene, dé største var isfrie. Virker som det er store lokale variasjoner på isforhold foreløpig. Dog er det, med en god dose godvilje, snart skiføre på skogsbilveiene i den nordlige delen av marka. -Magne I de sørlige også. Noen venner gikk på ski fra Movann til Tømte sist lørdag. På en måte i hvert fall Siter
Anders_G Skrevet 24. november 2015 Forfatter Skrevet 24. november 2015 Sykla forbi demningen ved Skjærsjøen i går kveld, der var det også is. Er det noen som vet om det er lov til å gå på skøyter på drikkevann? Jeg har sett flere som har gått på Maridalsvannet, men har alltid vært usikker på om de faktisk har lov. Det er sikkert mulig å gå på ski på noen skogsbilveier, men vet ikke helt hva man smører med når smågrusen fortsatt stikker opp Siter
Lompa Skrevet 24. november 2015 Skrevet 24. november 2015 (endret) 6 timer siden, Twistar skrev: Sykla forbi demningen ved Skjærsjøen i går kveld, der var det også is. Er det noen som vet om det er lov til å gå på skøyter på drikkevann? Jeg har sett flere som har gått på Maridalsvannet, men har alltid vært usikker på om de faktisk har lov. Det er sikkert mulig å gå på ski på noen skogsbilveier, men vet ikke helt hva man smører med når smågrusen fortsatt stikker opp Det er lov å gå på ski/skøyter på drikkevannene. Endret 24. november 2015 av Lompa Siter
Anders_G Skrevet 24. november 2015 Forfatter Skrevet 24. november 2015 (endret) Takk for infoen! Da vil det være enklere tilgang på skøytevann Endret 24. november 2015 av Twistar Siter
Anders_G Skrevet 27. november 2015 Forfatter Skrevet 27. november 2015 Lars kan fortelle om strålende forhold i Nordmarka Nord: https://www.facebook.com/Larsoglarstv/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.