Gå til innhold
  • Bli medlem

Fløtatinden 1711 moh (04.03.06) - Kremtopp innerst i Øksendalen


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var en skikkelig flott tur. Slike områder liker jeg godt, men det virker i følge antall visninger av denne turrapporten at ikke alle på forumet har fattet den samme interessen...

"Ryggen" fra Saufjellet bort til Skrommelnebba er jeg ikke sikker på. Jeg kunne imidlertid godt tenkt meg å gå ryggen fra Skjorta over til Ryssdalsnebba sommerstid. Dette ser ut som en artig rygg med muligheter for kvalitetsrangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en skikkelig flott tur. Slike områder liker jeg godt, men det virker i følge antall visninger av denne turrapporten at ikke alle på forumet har fattet den samme interessen...

...Og synd er det, for dette området skjuler mange fine topper.

Så ut som en flott tur Even. Dette er en dal som har fristet lenge.

Vet du om det går an å følge ryggen på nordsiden(vestsiden) av Øksendalen fra Saufjellet til Skrommelnebba?

Jeg vet heller ikke noe om denne ryggen. Derimot vet jeg at det er en veldig fin tur opp til Skrommelnebba fra Liagårdene. Disse gårdene kommer du til ved å ta av fra Jordalsgrend. Fra den øverste gården gir ruten seg selv. Det kan legges til at det i løpet av det siste året har det kommet en ny anleggsvei innover mot Ryssdalen, men om og når denne er åpen vet jeg ikke. I fjor påske var den kjørbar forbi Liasetrene.

Fra Lia kan forøvrig Trolltinden og Åbittinden anbefales (foruten klassikeren Ryssdalsnebba som de fleste velger å gå fra Eresfjordsiden på vinterstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er i disse flotte områdene: Er det noen her som har traversert Ågottind og kjenner vanskelighetsgraden? Jeg fikk med kona opp i skaret mellom denne og Bjørktind, men da hun så skarpheten på eggen, nektet hun plent å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det går an å følge ryggen på nordsiden(vestsiden) av Øksendalen fra Saufjellet til Skrommelnebba?

Klart det går an :roll:

Har ikke gått traversen selv, men det er nok et og annet parti som vil by på litt utfordringer :)

Østryggen på Skrommelnebba er forresten en spennende tur. Et par obligatoriske (og utsatte) 3'er passasjer og endel hammere som kan klatres eller omgåes på nordsida.

...Og synd er det, for dette området skjuler mange fine topper.

Synd og synd, folk finner veien om de er interessert. Må huske at mange her på forumet bare er interessert i Jotunheimen, norges eneste skikkelige alpine fjellområde :?

Topper som Fløtatind, Ryssdalsnebba og Skjorta er mye besøkt, særlig på ski i april/mai. Turene er populære som dagsturer fra Romsdal/Nordmøre og som helgeturer fra Trondheimsområdet. Det er og vanlig å treffe svenske toppturentusiaster der i skisesongen.

Men her som i mange andre områder er det noen topper som er populære. Resten får stå i fred til de med litt fantasi :P

Når det er sagt er Fløtatind og Skjorta geniale skitopper, om de taes til rett tid....

Med det samme vi er i disse flotte områdene: Er det noen her som har traversert Ågottind og kjenner vanskelighetsgraden? Jeg fikk med kona opp i skaret mellom denne og Bjørktind, men da hun så skarpheten på eggen, nektet hun plent å gå videre.

Har gått traversen over Ågottind og videre til Bjørktind for en del år tilbake. Brukte tau noen steder, men det er nok endel som greier seg uten. Aldri vanskeligere enn 2/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske at mange her på forumet bare er interessert i Jotunheimen, norges eneste skikkelige alpine fjellområde :roll:

Ja, det kan noen ganger virke slik... :?

Men om Jotunheimen er norges eneste alpine fjellområde kan sikkert diskuteres. Hva med Sunnmørsalpene? Der ligger jo definisjonene direkte i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om Jotunheimen er norges eneste alpine fjellområde kan sikkert diskuteres.

Nei, egentlig er det ingen ting å diskutere. Å påstå at Jotunheimen er det eneste som duger her til lands er i beste fall skikkelig trangsynt :?

Even: Fulgte dere østryggen ned igjen også ? Eller kjørte dere rett ned langs "breryggen" ? Så dere fikk skygge nedover mot Brandstad. Det er ulempa med denne ruta "tidlig" på året , eller utpå våren når sola står på om formiddagen og dette har blitt til :roll: - føre på nedtur.

Fordelen med ruta (NØ-vendt) er at en kan oppleve tørrsnø fra toppen til skoggrensa til langt uti mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even: Fulgte dere østryggen ned igjen også ? Eller kjørte dere rett ned langs "breryggen" ?

Vi kjørte rett ned langs breryggen/breen. Det er den vanlige ruta å følge opp også. Grunnen til at jeg gikk opp østryggen var nysjerrighet på utsikten mot Eikesdalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig er det ingen ting å diskutere. Å påstå at Jotunheimen er det eneste som duger her til lands er i beste fall skikkelig trangsynt :P

Er det egentlig noen som har hevdet at Jotunheimen er Norges eneste alpine fjellområde? :? En del har det som favorittområde, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man ikke ser noe flott i de andre områdene... :roll:

Det var en skikkelig flott tur. Slike områder liker jeg godt, men det virker i følge antall visninger av denne turrapporten at ikke alle på forumet har fattet den samme interessen...

Det så ut som en kremtur også evenl! Et spennende område dere var i her! For min del setter jeg virkelig pris på å få turrapporter fra fjellområder jeg ikke er kjent i også. Så kan man sitte å drømme seg bort litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som har hevdet at Jotunheimen er Norges eneste alpine fjellområde? :lol: En del har det som favorittområde, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man ikke ser noe flott i de andre områdene... :)

Nei, det er det vel ikke. Annet enn i dette ironiske innlegget.

Må huske at mange her på forumet bare er interessert i Jotunheimen, norges eneste skikkelige alpine fjellområde :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.