Gå til innhold
  • Bli medlem

begynner klatreutstyr?


aiwass

Anbefalte innlegg

hei er ny her i forumet, og ønsker litt råd og vink for å bli en bedre klatrer.

erfaring går på klatring innendørs for det meste.

for det første lurer jeg på hva slags utstyr jeg bør ha?

av tau, seler, kroker, o.s.v. for både innendørs og utendørs klatring.

håper at noen her kan hjelpe meg litt på veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke så mye utstyr i starten.

Men trenger sele, sko, taubrems, 1stk låsbar karabin, kalkpose og kalk.

Da har du ustyret for innendørs klatring, et tau er greit å ha, men enkelte innendørsvegger har tau du kan låne.

Skal du klatre led inne er det som oftest faste ekspress slynger i veggen, men ikke alle plasser.

For å spe på med litt utstyr til klatring utendørs trenger du: Ekspress slynger, 13-14 stk. Tau helst 60 meter, aller helst 2 halvtau.

Noen slynger, 60 cm og 120cm. Kilerack, variert størrelse. Noen flere låsbare karabiner.

Hvis du er relativ ny innenfor klatring, vil jeg anbefale at du tar et klatrekurs. Kjøp deg gjerne en klatrebok og les litt.

Test ut det du leser og har lært på trygge plasser utendørs, etterhvert ser du helheten i klatringen.

Du ser også utstyrsbehovet etterhvert som du utvikler deg.

Til slutt, for å bli en bedre klatrer er det bare en ting som hjelper: Å Klatre..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau er den første større investeringen etter personlig utstyr (sko, sele + taubrems), så jeg kan jo si litt om det.

Tau slites og må byttes etter få år hvis man klatrer jevnlig. Fall og topptauing sliter mest på tauet.

Mange innevegger er ikke mer enn 11-12 m høye, så du kan faktisk kjøpe et billig 50m-tau og kappe det i to og få to innetau. Hendig med en liten kveil i sekken, og da sparer du på utetauet. Klatrer du mye innendørs kan det være verdt å vurdere. Men sjekk høyden på inneveggen din først! Og husk at det går mere tau enn halve vegghøyden hvis ruta er overhengende.

De fleste kjøper et tau til utebruk, og bruker det inne også. Hvis du skal drive med "vanlig sportsklatring" på etablerte klatrefelt ville jeg kjøpt et 60 m tau med diameter minst 10,2 mm. Det fins tynnere og lettere enn dette, men de slites fortere og er vanskeligere å håndtere. Det fins også lengre tau, men de fleste ruter idag er etablert med 50 eller 60 m tau, så du klarer deg fint med 60 m. Jeg ville kjøpt impregnert tau selv om det er litt dyrere. Min erfaring er at de holder litt lenger og tåler litt mer, og suger ikke til seg så mye bøss.

Vil du etterhvert klatre lengre ruter på kiler, flere taulengder, kanskje i fjellet er det kjekt med dobbelttau. Dette er fint for å minske taudrag og øke sikkerheten på lange ruter (i tilfelle det ene tauet blir skadet) men er litt styrete til bruk på vanlige lave klatrefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå vet jeg ikke hvor du bor men her i Oslo er det flere butikker som fører nesten kun fjell- og klatreutstyr, i tillegg fører mange store sportsbutikker og -kjeder litt klatreutstyr. I tillegg kan du kjøpe over nettet f.eks. fra sportsnett.no, og sikekrt mange andre nettsteder.

Men hvis det er innevegg der du bor er det sikkert et etablert klatremiljø der også. Jeg ville blitt litt kjent i dette miljøet, og helst gått klatrekurs, før jeg begynte å kjøpe noe særlig utstyr. Man lærer masse av å omgås mer erfarne klatrere, også om hva slags utstyr man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret er nok ikke det du skal bekymre deg mest over. Hvis du har noen venner som klatrer, så hør litt med dem.

Kommer ikke så langt i klatringen, hvis man ikke har en klatrepartner. Hvis du ikke kjenner noen som klatrer, så hør med nærmeste klatreklubb.

Du kan også finne organiserte klatreklubber her: http://www.klatring.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.