Gå til innhold
  • Bli medlem

To typer friluftsliv - samme himmel


Lars

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Bare så synd at din nytelse ødelegger for så mange andre.
Der hvor jeg kjører er det ikke mange som blir støtt av sneskuter på tur. Er nokk ett fenomen dere har sørpå. Kansje dere ikke er like tolerang, eller dere ikke har levd lenge nokk med skuteren. Om 20-40 år er det kansje ikke noe skutermotstand igjenn :?

Ok - Prøvde å flytte over en gang! Prøver på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det var jeg som startet denne tråden, håper jeg at jeg kan bestemme at vi holder scooterne utenfor. Bildet var ment som innlegg i en debatt om hva som kvalitative forskjeller mellom å gå med og uten oppkjørte spor. I ettertid har jeg tenkt at kanskje "Idrett og friluftsliv" er en vel så bra tittel som det jeg begynte med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helt klart oppkjørte spor når jeg går på ski. Da snakker jeg om bortover og oppover, liker selvfølgelig urørt snø i nedoverbakkene dersom jeg har kraftig nok utstyr. Det er da mye bedre å kunne gå dobbelt så langt i flott natur for det samme kaloriforbruket?? Det er da bare pes om man står på samme flekken og stamper, blir rastlaus av sånt. Men nå er ikke alle løyper oppkjørt så derfor blir det en del basking i løssnøen også (hvis jeg ikke er så heldig å finne et scooterspor som fører samme vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Summit:

Blir ting nødvendigvis dobbelt så bra av å gå dobbelt så fort? (Uavh av kaloriforbruk)?

En gang leste jeg om en som skrev at Beethovens 5. symfoni neppe ble dobbelt så fin hvis den ble avspilt på dobbel hastighet.

Dette var noe som slo meg da jeg var til fjells i forrige uke. Uten spor blir den kvantitative verden vi er flasket opp med ikke så viktig. Hvor lang tid og hvor langt er ikke så interessant. I stedet er det andre faktorer som gjelder:

- kontakten med underlaget blir annerledes

- tilstedeværelsen blir annerledes

- evnen til å iaktta og observere skjerpes

- DITT sporvalg er plutselig viktig - DU må være bevisst.

For meg er dette kvaliteter som er redusert eller blir borte ved oppkjørte spor. Nå betyr ikke det at jeg aldri går i oppkjørte spor, men det betyr at jeg ser det er forskjeller her. Det ligger verdier i bunnen her, og jeg er ikke med på at spor er best fordi det går fortest. Da tror jeg vi mister minst en dimensjon her...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Summit:

Blir ting nødvendigvis dobbelt så bra av å gå dobbelt så fort? (Uavh av kaloriforbruk)?

En gang leste jeg om en som skrev at Beethovens 5. symfoni neppe ble dobbelt så fin hvis den ble avspilt på dobbel hastighet.

Dette var noe som slo meg da jeg var til fjells i forrige uke. Uten spor blir den kvantitative verden vi er flasket opp med ikke så viktig. Hvor lang tid og hvor langt er ikke så interessant. I stedet er det andre faktorer som gjelder:

- kontakten med underlaget blir annerledes

- tilstedeværelsen blir annerledes

- evnen til å iaktta og observere skjerpes

- DITT sporvalg er plutselig viktig - DU må være bevisst.

For meg er dette kvaliteter som er redusert eller blir borte ved oppkjørte spor. Nå betyr ikke det at jeg aldri går i oppkjørte spor, men det betyr at jeg ser det er forskjeller her. Det ligger verdier i bunnen her, og jeg er ikke med på at spor er best fordi det går fortest. Da tror jeg vi mister minst en dimensjon her...

-lars

Jeg er vel kanskje ikke av den svermende romantiske typen, så ja, jeg synes det er tilfredsstillende med litt tempo. Når man går på ski vil det uansett gå såpass sakte at jeg har tid til å få med meg naturen. Dersom snøen gir liten motstand når jeg går, kan jeg gå lengre på samme tid og oppleve mer natur. Føler ikke at det går utover kvaliteten. Mulig det bare er meg, men synes det til tider blir mye svada rundt noe så simpelt som en skitur på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det var jeg som startet denne tråden, håper jeg at jeg kan bestemme at vi holder scooterne utenfor.

Beklager igjen :D var vel egentlig jeg som starte uløkka :lol:

Også for å komme tilbake til bilde. Jeg synes den opprinelige tittelen var bedre...

Ellers så synes jeg Lars hadde et godt poeng løssnøsporet til venstre synes å munne ut i det maskinpreppede til høyre. Jeg tror nok det er konklusjonen for de fleste av oss. Men en kan jo spørre seg, om det ikke er slik at sporene krysser hverandre?

Men som sagt jeg tror at disse to former for friluftsliv ofte utfyller hverandre. Nå har ikke jeg små barn. Men jeg antar at det er atskillig enklere å ta med barn ut i maskinspor. Husker tilbake til når jeg var ung. Da gikk vi alltid en korttur i preparerte løyper før vi tok og stoppet. Også ble det masse tid til bålkos og laget hoppbakke. Slik ble maskinsporet en rekruttering for å nyte et skikkelig tryn i puddersnøen :?:

Men på den andre siden må jeg si at jeg synes samfunnet vårt går mot en trenger spesialkompetanse for i det hele tatt å gjøre noe som helst. Vi må ha elektriker til å skru i en lampe, mekaniker til å bytte tennplugg, rørlegger til å byttevask... Og skal en gjøre en utendørsaktivitet må en ha masse sikkerhetskurs... Og de å ikke ha det siste utstyret plir oppfattet som uansvarlig... I en slik verden kan steget ut av de preparerte skiløypene oppfattes som en umulighet. På grunn av manglende kursing og utstyr.

Det ser også ut som vi blir overfokuserte på farer. Det ene øyeblikket er melk usund og vi må unngå den, også er laksen som blir farlig. Og det siste nå er at vi går å redde for fugleinfluensaen som ikke har smittet en eneste person i helelandet. Farer blir ikke noen en skal meste å ha kontroll over, men heller flykte. Da kan de fare/utforordringer som en tur utenfor løypenette medføre at en trekker seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom snøen gir liten motstand når jeg går, kan jeg gå lengre på samme tid og oppleve mer natur. Føler ikke at det går utover kvaliteten. Mulig det bare er meg, men synes det til tider blir mye svada rundt noe så simpelt som en skitur på fjellet.

Hehe, ja det er vel ikke måte på hvor romantisk vi kan få en helt vanlig skitur til å bli. Men så er det ikke noe som er som en skitur heller...

Tenkte jeg skulle prøve å dele mine naturopplevelser inn i tre:

1. Kjører bil/mc innover i storslott natur. Dette er noe jeg nyter, se fjord og fjell. Oppleve hvordan landskap og klima forandrer seg ettersom kilometerne suser avgåre.

2. Sykkel/langrenn som over, men vil ikke på samme måte oppleve skiftene temperaturer og landskap. Men vil tilgjengjeld nyte variasjonene av skogen og forhåpentlig vis se noen dyr/dyrespor.

3. Bare sitte helt stille å nyte livet, med en kopp kaffe i hånden. Se utover et stille vann som blir brutt av en vakende fisk. Se maurene som arbeider med maurtua. Blomster som stikker frem av snøen.

Og jeg vil derfor ikke dele disse opplevelsene inn i mer eller mindre opplevelse av natur. Men forskjellige opplevelse. Alle tre er mektige opplevelser. Og hastighet og tilbakelagte kilometerne blir derfor ikke fokus for naturopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er vel nettopp denne reaksjonen SRX ønsket :lol:

Trur du jeg er ute for å provosere :?::D........... Mulig det :lol:

Av og til er det artig å få litt reaksjoner.

Men fra spøk til alvor, jeg nyter flere sorter friluftsliv.

Til helgen blir det skuter på fjellet, og i forgårs var jeg i skiløypa.

Jeg som er født og oppvokst nært fjellet og med friluftsliv, tenker aldri på natur og friluftsliv som romantisk.

Av og til liker jeg å trene i oppkjørte spor. Nesten eneste kondisjonstrening jeg liker.

Andre ganger er det fint å gå på steder uten spor.

Skuter er hobby og friluftsliv i en ting.

For meg er fjell, friluftsliv, ski og skuter en måte å ladde batteri på, og å koble helt av fra mas og kjas, mobiltelefoner og stress.

Men på den andre siden må jeg si at jeg synes samfunnet vårt går mot en trenger spesialkompetanse for å i det hele tatt gjøre noe som helst
Er heldigvis ikke så hjelpeløs at dette plager meg. Prøver selv før jeg tilkaller elektriker, rørlegger eller va det måtte være.

Det går ikke an å si at du ikke kan før du har prøvd!! Hvordan kan du vite at du ikke kan hvis du ikke har prøvd?

Og sist men ikke minst: Farene er nok større i løypenettet enn utenfor slik jeg ser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med disse "skiromantikerne" er ofte at de forguder sine egne interesser så mye at de blir trangsynt og lite åpne for andre holdninger. Det ser jeg tendensen av her på fjellforum. Når en har så fantastisk sunne interesser selv mister man fort forståelsen for andre interesser og holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.