Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 14. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2015 På fredag påstod Cato at storrøya svømte rundt og ventet på oss inne på fjellet. Garantert fangst var det jeg hørte. Jeg var klar for å gi isfisket et seriøst forsøk, og vi ble enige om en 3 dagers tur til Vuomajavri for å lure storfisken. Med full snøsmelting og råtten snø nede i dalen slo vi fra oss tanken på å gå fra Dividalen. I stedet ble vi enige om å scootertransport fra Altavatn til Godlivassodden, og ski videre til Vuommahytta. Da kunne vi få en kort skitur på 12 kilometer inn til Vuomajavri og få mer tid til fiske. Litt ut på dagen på søndag stuet vi sekkene inn i scooterhengeren og var klar for transportetappen fra demningen ved Altevatn til Godlivassodden. Utsikt fra Scootersleden «Bussen» på Altevatnet. Ren transport, og ikke så mye mer.Kjentfolk på fjellet Så snart scooterduren hadde forsvunnet ved Godlivassodden fikk vi sekkene på ryggen og var klar for 12 kilometer på ski over fjellet til Vuomahytta. Oppe i høyden blåste det friskt, og med vinden i ryggen gikk det raskt unna. Et par timer senere var vi fremme ved Vuomahytta. På nyhytta lå en familie med tre unger, så vi bestemte oss for å ta inn på gamlehytta. Der ble vi møtt av Roy som stod og fileterte en halvkilosrøye utenfor hytta. Dette lovet godt. I døra fikk jeg se et kjent fjes. Det viste seg å være Hedin, som var patruljefører i troppen da jeg jobbet på Rena. Han var på tur sammen med Anders og Sindre. Vi satte oss ned for en hyggelig prat i hyttevarmen, og da Cato dro frem to kalde pils fra sekken var jeg ikke vanskelig å be. Klar for tur fra Godlivassodden. Nye Vuomahytta Vuomajavri Litt senere på kvelden rakk vi en liten halvtime på isen, før vi tok kveld.Høy solfaktor på isen Neste morgen kunne jeg kikke ut på strålende sol over fjellene i indre Troms, mens Cato disket opp med egg og bacon til frokost. Noen kaffekopper senere var vi klare for en lang dag på isen. Nå skulle det fiskes. Ute på Vuomajavri var det mange hull etter isfiskere, så vi fant oss et lovende sted og rullet ut liggeunderlaget. Så var det bare å vente. Vinden fra dagen før hadde løyet, så jakke og lue ble raskt erstattet av høy solfaktor. Utsikt fra soverommet. Cato på isen med Njunis i bakgrunnen En dag på vårisen krever høye solfaktor. Det er viktig med jevn forsyning av kaffe når en ligger på isen. Fire Maple FMS-117T og Fire Maple Horizon 1 kjelesett fra Allrando.no Anders lufter skiselilet på Vuomajavri. Det er mye lemmen å se i Tromsfjellene i år. Det lover godt for småviltjakta til høsten. Denne krabaten søkte tilflukt under skoene mine. Lunsj på isen.Storrøya fra Vuoma Mange kaffekopper senere kjente jeg litt forsiktig napping i snøret. Maggotten hadde tydeligvis fristet noe nede i dypet. Jeg gjorde et kontant tilslag. Som så mange ganger før ble jeg lurt av røyas forsiktige motstand i starten. Ikke over halvkiloen, tenkte jeg, og begynte å dra opp fisken. Da fisken nærmet seg hullet var det full stopp. Røya hadde ingen planer om å bli med opp, og dro snøret ut mellom fingrene på meg. Dette gjentok seg flere ganger, før jeg endelig fikk et glimt av en feit røye nede i hullet. Omsider fikk jeg fisken opp av hullet og kunne juble over min første fisk fanget på isen. En feit plugg av en røye. Vekta stoppet på 1,5 kilo. Jeg var rett så fornøyd. Fornøyd fisker Et prakteksempel på en Vuomarøye. Feit og fargerik. 1, 5 kilo, eller, 1,47 for å være helt nøyaktig. Middag.Vår i fjellet Neste morgen var Cato tidlig oppe for å rekke en tur på isen før vi startet på returen. Jeg ble sittende en stund utenfor hytteveggen og nyte våren i fjellet. Sola varmet og noen fluer surret i bakgrunnen. Mange kaffekopper senere hadde vi vasket oss ut av hytta og var klar for å starte på de drøye 3 milene tilbake til bilen via Gaskashytta. Cato hadde sine ord i behold. Jeg hadde fått min første fisk på isen – en feit røye fra Vuoma. Vår i fjellet Cato med flott røye tatt rett før vi pakket siste dagen. Turselfie under kaffepause på hjemveien. Vårskitur i indre Troms. Ren meditasjon på to ski. Liten kaffestopp på Gaskashytta på tur hjem. Nede ved Altevatnet var det tydelig at vinteren snart er over.Vis hele artikkelen Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Skrevet 15. mai 2015 Edit: Flyttet til turrapporter Siter
steingrd Skrevet 15. mai 2015 Skrevet 15. mai 2015 Flott rapport og grattis med fin fisk! Isfiske på våren der oppe i nord og store røyer er noe jeg virkelig drømmer om, det skal helt klart gjøres en gang. Isfiske i Østmarka er ikke helt det samme med små abborpinner 1 Siter
Tomasnl Skrevet 15. mai 2015 Skrevet 15. mai 2015 Herlig turrapport! fint med store og gode bilder, Tusen Takk! 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 15. mai 2015 Skrevet 15. mai 2015 Kjempeflott turrapport - og fine bilder og flotte fisker! Snakket akkurat med en kar som ferdes mye i området der - og han anbefaler å ferdes der inne fra nå og fremover en måned. Dvs i mellomperioden mellom snøscooterferdsel og båtferdsel. Man blir ikke så mye mobil da - og må ligge i ro, men desto mer fredelig - samtidig mye liv i naturen og godt fiske langs kantene og utosene osv. 1 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Skrevet 15. mai 2015 Kjempeflott turrapport - og fine bilder og flotte fisker! Snakket akkurat med en kar som ferdes mye i området der - og han anbefaler å ferdes der inne fra nå og fremover en måned. Dvs i mellomperioden mellom snøscooterferdsel og båtferdsel. Man blir ikke så mye mobil da - og må ligge i ro, men desto mer fredelig - samtidig mye liv i naturen og godt fiske langs kantene og utosene osv. Takker. Var mange som så ut til å benytte helga nå som siste helg med scootermuligheter ved Altevatnet, så stemmer nok at det blir roligere fremover. Var mye overvann på Altevatnet og noen åpne råker. En del elver hadde gått opp, og bekker rant her og der. Er også gode værmeldinger fremover, så snart er det tid for å endelig få med seg fiskestanga inn i fjellet. Eneste nå er at snøen er så råtten at det er et blodslit å forflytte seg de neste ukene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.