Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i midten av mai


paisan

Anbefalte innlegg

Har planer å legge ut på en tur i midten av mai, men skulle gjerne ha fått høre erfaringer fra folk som har vært ute på fjelltur på denne tiden. Jeg tenkte meg ut på en ukes tur, enten i Vassfaret eller fjellområdene rundt der.

Hvordan har dere opplevd naturen på denne tiden og ikke minst hvordan opplevde dere å være ute i fem til syv dager i telt. Ble det mer snø enn forventet, eller var det meste bløtt og lite snø. Berger man med truger, eller må man bære med seg ski. osv.

Eller burde man holde seg hjemme på denne årstiden og ikke kjempe mot kreftene i fjellet.

Tror det ville vært morsomt med en tidlig vår tur, men skulle gjerne fått høre deres erfaringer.

Håper noen tar seg tid til å svare en spent fjellvandrer :wink:

/Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Mai kan være en fin tid å dra på langtur på, men forholdene kan være meget varierende.

Jeg hadde en uke i Jotunheimen på ski og tilhørende teltovernattinger i Mai i fjor. Jeg hadde ikke med truger, gikk bare på ski. Det var rimelig store snømengder i innlandet i fjor, opplevde litt mildt føre under tregrensen. Ellers var føret bra over tregrensen.

Jeg kjenner ikke til hvordan snøforholdene bruker å være i området du har tenkt deg på vårparten.

Uannsett lønner det seg at du sjekker opp dybde og føreforhold med noen i området litt før turen.

7 dager i telt er en fin opplevelse hvis du har overnattet litt i telt før. Tenk iallefall litt gjennom detaljer med utstyr du skal ha med. Er ofte på slike turer man finner ut hviken mat man liker, hva som irriterer osv.

Det er ikke bortkastet tid å dra på en slik tur, ta god tid og nyt naturen. Gjør flid med telt og mat, så blir alt topp.

Hvis du ikke har vært på turer med slik varighet, kan du ta deg noen kortere overnattingsturer nå fremover. Da finner du "fasiten" for Mai turen.

God tur(er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har planer å legge ut på en tur i midten av mai, men skulle gjerne ha fått høre erfaringer fra folk som har vært ute på fjelltur på denne tiden. Jeg tenkte meg ut på en ukes tur, enten i Vassfaret eller fjellområdene rundt der.

Hvordan har dere opplevd naturen på denne tiden og ikke minst hvordan opplevde dere å være ute i fem til syv dager i telt. Ble det mer snø enn forventet, eller var det meste bløtt og lite snø. Berger man med truger, eller må man bære med seg ski. osv.

Eller burde man holde seg hjemme på denne årstiden og ikke kjempe mot kreftene i fjellet.

Tror det ville vært morsomt med en tidlig vår tur, men skulle gjerne fått høre deres erfaringer.

Håper noen tar seg tid til å svare en spent fjellvandrer :-)

/Thomas.

Jau jau - de e fint i fjella uansett tid 8)

Om ikke den kjære Trollheimen er framkommelig - så drar jeg uti Snillfjorden en maitur:

http://www.krovoll.net/Blafjellet/2005/index.html

Trollheimen så sånn ut i slutten av mai 2oo5:

http://www.krovoll.net/Raudfjellet/2005/index.html

Jeg var ikke kommet igang med telting da, men i år i midten av mai så blir det tur i allfall Rindhatten rundt !

Så du må ikke sitte i soffaen nei å sture 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar.

Har tenkt på to forskjellige planer, men etter og ha lest svarene her, har valget blitt annerledes.

Et veldig godt tips er Trollheimen, så tenkte på og krysse den på langs. Har gått en del i Trollheimen for mange år tilbake. Og familien har en hytte på Nerskogen, så ville passe fint å krysse Trollheimen og komme fram til Nerskogen. Blir god tid å gå den på fem til syv dager, så det vil gi mange fine dager i fjellet.

Har bestemt at det blir siste uken i mai, tror det kan bli begge deler på tur denne uken. Fordelen at det blir mye senere, men tvilsomt at det blir noe ski føre så sent.

Har aldri gått i Trollheimen på denne tiden før, så det vil bli spennende. Om jeg trenger ski eller om jeg kan gå i fjellstøvler over, alternativt begge deler. Tror planlegging blir en morsom del av denne turen. Bortsett fra ruta, tenkte og planlegge den minst mulig, ser ut som jeg har god tid, så kan ta en del på sparket. Blir grovt planlagt hvor jeg skal gå, men ikke noe mer enn det. Men tar imot tips og råd fra andre som har vært i Trollheimen de siste årene :idea:

Har slått vekk Vassfaret, hadde en kjempe tur i 5 dager (med konstant regn) i fjor, så har lyst og ta Vassfaret til sommeren eller høsten igjen. Tenkte og bestille regn fri uke denne gangen. Men lærte utrolig mye på forrige tur, på hva en trenger og ikke trenger. Blant annet mer varme klær på en såpass sen tur, med dårlig vær og ikke en så hard rute første dagene.

Nå til helgen drar jeg for og ta årets første telttur, foreløpig ser været veldig bra ut, så det kan bli en knall tur. Spørs om bygutten i meg er for glad i varme sofaen, blir spennende og se.

/Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting: skal du på ski i mai, husk skifeller! Det er vanskelig å treffe med smurning siden forholdene varier mye i løpet av en vårdag.

Takk, det var et godt tips. Hadde ikke tenkt på det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paisan !

Ingen tvil om at min favorittmåned i fjellet er mai, men da alltid med ski !

Minnes fantastiske turer på Jostedalsbreen, flotte turer på breene og toppene inn for Spiterstulen, 4 dager uten å se mere enn et par andre mennesker i området rundt Olavsbu rundt 17 mai, eventyrdag på topper rundt Smørstabbbreen og skøytet på fast morgenskare over Tyin til Eidsbugarden og gikk på topper nord for Bygdin, begge dele i månedsskiftet mai/juni.

Jeg vil imidlertid helst høyt opp og gjerne langt vest der snømengden normalt er vesentlig større enn lengre øst. Trollheimen kan være super i mai, avhengig av snøforholdenemen, selv ville jeg planlagt tur der tidlig i mai. Vær imidlertid obs på mulig åpne og flomstore bekker og elver i de lavere områdene på denne tiden.

Mitt råd er imidlertid: Sørg for minst mulig avtaler, møter og annet som kan hindre nytelsen, pakk sekken i slutten av april og reis når godværet kommer !

GOD TUR !! :?::?

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.