Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd 2015


Tor Magnus

Hva blir basisvekten din på treffet?  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye har du med deg (alt uten mat og det du har på deg)

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1 - 25kg)
    • Lett (4.5 - 9.1kg)
    • Ultralett (2.3 - 4.5kg)
    • Superlett (1.4 - 2.3kg)
    • Ekstremlett (<1.4g)
      0


Anbefalte innlegg

Detta är ju också en väldigt solid lista, ska inte pirka i den. Också här blir det att ändra till lättare utstyr för att gå nämnvärt nedåt i vikt. :-)

Jeg prøvde å legge inn 0,5 stk 500ml vann, noe som faktisk gikk da jeg laget listen, men som jeg ser nå bare kommer opp som "null"

Også er det fortsatt en del punkter uten vekt på lista mi      :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Timian Detta ser ju ut att vara en bra strippad lista, inga onödiga prylar utöver vad @Zombiecat tagit upp, man kan gott klara sig utan termometer också.

Stämmer alla vikter? Reagerade på BIC lighter (tung), klut och svamp (lätt) som verkar ligga inom gränserna för målefeil, men både klocka och multiverktyg må väga upp till flera gånger vikten på din lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du både klut og svamp på kjøkkenet? Og to tannbørster? 

 

Synes det er praktisk med begge deler siden de veier såpass lite, men klarer meg nok bare med kluten. Den ene tannbørsten brukes der tanntråden ikke kommer til. Er er av denne typen så tar ikke stor plass.

 

@Timian Detta ser ju ut att vara en bra strippad lista, inga onödiga prylar utöver vad @Zombiecat tagit upp, man kan gott klara sig utan termometer också.

Stämmer alla vikter? Reagerade på BIC lighter (tung), klut och svamp (lätt) som verkar ligga inom gränserna för målefeil, men både klocka och multiverktyg må väga upp till flera gånger vikten på din lista?

 

Ja, så det hadde blitt lagt inn litt feil da jeg la over vektene fra en excelfil :P Klokken og multiverktøyet var feil, men alt det andre stemmer. Svampen er ca 1/4 av en vanlig kjøkkensvamp, så den registreres nesten ikke på vektene mine. Lighteren er en litt tjukkere versjon av BIC mini, og kluten er en versjon av denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å legge inn 0,5 stk 500ml vann, noe som faktisk gikk da jeg laget listen, men som jeg ser nå bare kommer opp som "null"

Også er det fortsatt en del punkter uten vekt på lista mi      :hmm:

De sista vikterna får komma på plats, men det ändrar väl inte att du får plocka fram lommeboken för att kutta vikt. :-)

Synpunkter/spörsmål om Lighterpack är redan utskilt en gång i denna tråden http://www.fjellforum.no/topic/35263-lighterpack/?hl=lighterpack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sista vikterna får komma på plats, men det ändrar väl inte att du får plocka fram lommeboken för att kutta vikt. :-)

Synpunkter/spörsmål om Lighterpack är redan utskilt en gång i denna tråden http://www.fjellforum.no/topic/35263-lighterpack/?hl=lighterpack

Ja, det er nok en viss fare for det om vekta skal betydelig ned, men det er fullt mulig å kvitte seg med gram fortsatt bare ved å feks gjenbruke den første REAL-posen til alle varme måltider og dermed droppe en stor kopp (60g).

 

Noen som vet nettovekt på en REAL pose (tom) ?

 

Så nå at det er en egen LighterPack tråd   :yes:

 

Hadde er glupt øyeblikk og endret til 1x250ml vann istedetfor 0,5x500ml     :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er praktisk med begge deler siden de veier såpass lite, men klarer meg nok bare med kluten. Den ene tannbørsten brukes der tanntråden ikke kommer til. Er er av denne typen så tar ikke stor plass.

 

 

Ja, så det hadde blitt lagt inn litt feil da jeg la over vektene fra en excelfil :P Klokken og multiverktøyet var feil, men alt det andre stemmer. Svampen er ca 1/4 av en vanlig kjøkkensvamp, så den registreres nesten ikke på vektene mine. Lighteren er en litt tjukkere versjon av BIC mini, og kluten er en versjon av denne.

Aha, det är BIC med piezotändning. :-)

Det blir inga stora ändringar i vikt med något gram hit och dit. :-)

Vi får se vad slutvikten blir när allt är köpt och kommit med posten. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pakka kløvene med det vi skal ha med og prøvd vekta i dag. Det ble en del tyngre enn de er vant til, men var visst ikke noe stress det. Ble 11 km og jeg sleit mer enn bikkjene :P En bekymring mindre hvertfall :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg trenger den vel strengt tatt ikke, men mobil er også kamera og er så kjedelig å gå tom for strøm. Så det er en sånn luksusting... Bytter jeg sekk kan jeg spare 700 gram så mulig jeg gjør det. 

 

Ja var veldig lett egentlig, men jeg er helt noob når det kommer til overnattingsturer så jeg hadde ikke lagt til meg masse vaner fra før. Skulle jo gjerne hatt det enda lettere, men det får komme litt etterhvert. 

 

Ser at batteri og sekk har endret seg, så kommenterer ikke det.

 

Det er interessant at du fant det lett og at du nevner vaner. Ser man på diverse kommentarer i periferien av lettpakking kan det virke som om det er nettopp vaner som sitter hardt. Håper du får testet oppsettet før Turen - ikke at det er så mange store overraskelser, men beruselsen ved ikke å ha særlig mange gjøremål eller vekt i sekken kan være greit å ta på privaten :)

 

Gratulerer med UL-status!

 

Ja, ding, ding! Med gammel lettpakker visdom og forhåpentligvis varme sommernetter forsvinner 80 gr og selv jeg blir UL i førsten av juli. Takk til @Tor Magnus for påminnelsen.

 

Nei, for min del trenger du ikke dra på vekta - tror vi stresser grammene nok i forkant som det er - la turen være tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å få testa det neste helg. Muligens med en litt varmere sovepose. Ikke at jeg kan finne sommerposen min da. Vet jeg hadde den med når jeg flytta og jeg har hele 20 kvaderat å rote den bort på så... :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min foreløpige liste: http://lighterpack.com/r/8gtjah

 

Rød stjerne = på vei i posten og må veies

Gul stjerne = må kjøpe

Grønn stjerne = må veie

 

 

Tar gjerne i mot forslag til ting som kan endres! :)

 

Mariposa - da er det ingenting å plukke på siden du har demonstrert upåklagelig dømmekraft :)

 

Men, to Platypuser?

 

Regnbukser når du har bukser som tørker på to strakser og sko som vannet renner gjennom?

 

Leatherman Style 23 gr... ah, det må være den gamle versjonen? Men jeg ville kalt den en liten lommekniv sånn at @LightDan ikke tar feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lade ihop alla basvikter, bara för skoj skull. 11 packningar väger 52545 gram, alltså en liten nys över 52,5 kg. Detta betyder ju att EN (stackars nedtyngd och sliten) person i alla fall korta sträckor kunde gå med samtliga packningar, sett bara till vikten! :-D

Ps. Jag är INTE frivillig, bara så det är klargjort. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en viss fare for det om vekta skal betydelig ned, men det er fullt mulig å kvitte seg med gram fortsatt bare ved å feks gjenbruke den første REAL-posen til alle varme måltider og dermed droppe en stor kopp (60g).

 

Noen som vet nettovekt på en REAL pose (tom) ?

 

Vägde en Real påse nu, nettovikt 138 g, vikt totalt (inkludert påsen) 158 g, så påsen väger runt 20 gram, minus kanske 2-3 g för strippen du tar bort för att släppa ut vacuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har också regnskydd för benen (chaps) trots lång poncho och skor som inte ska hålla vattnet ute. Selv om det inte är helt nödvändigt ökar det komforten betydligt och minskar risken att frysa.

För övrigt tar jag ALDRIG fel, så ändra i alla listor som kan motsäga något jag någonsin sagt! ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vägde en Real påse nu, nettovikt 138 g, vikt totalt (inkludert påsen) 158 g, så påsen väger runt 20 gram, minus kanske 2-3 g för strippen du tar bort för att släppa ut vacuum.

 

Hmm....

 

2 x Drytech-poser = 40g

Rive av toppen på den ene ned til zip close = -3g

Pakke om den andre til en REMA1000 1ltr zip pose (1g) = -19g

 

4x nudelpakke-plast = 4g ?

Pakke om til en Clas Ohlson 2 ltr zip bag (1g) = -3g

 

Totalt vektbesparelse: 25g      :thumbsup:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariposa - da er det ingenting å plukke på siden du har demonstrert upåklagelig dømmekraft :)

 

Men, to Platypuser?

 

Regnbukser når du har bukser som tørker på to strakser og sko som vannet renner gjennom?

 

Leatherman Style 23 gr... ah, det må være den gamle versjonen? Men jeg ville kalt den en liten lommekniv sånn at @LightDan ikke tar feil :)

 

Tar det som et tegn på at du er fornøyd med din Mariposa :) Regner med at min kommer i posten i løpet av uken, så gleder meg til å få prøvd den ut!

 

To flasker er nok i det meste laget, lar nok en bli hjemme hvis jeg ikke tar med hunden.

 

Regnbuksa lar jeg også bli hjemme hvis været er meldt bra. De er uansett alt for store og skulle gjerne hatt et annet par. 

 

Det er den gamle versjonen av lommekniven ja ;)

 

 

 

Noen som forresten har et myggmiddel å anbefale? Helst en som ikke er for stor og tung. Har eventuelt noen små flasker som kan brukes, men har hørt at DEET kan ødelegge noen typer plast?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du får den nye modellen - skal bli artig å se på forskjellene (ikke mange). Jepp, ikke den letteste lettvektersekken, men svært allsidig.

 

DEET spiser plast, men siden det skal smøres på hud, så går det om man ikke skvetter for meget. Noe med DEET eller permatin om du er mye plaget med mygg og knott. Sitron og hvitløks remedier anbefales av noen, men jeg mistenker at det er de som kan gå nakne på Finnmarksvidda i juli uten å merke noe som helst. Tror det finnes en tråd på forumet bare om myggmiddel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det som et tegn på at du er fornøyd med din Mariposa :) Regner med at min kommer i posten i løpet av uken, så gleder meg til å få prøvd den ut!

 

To flasker er nok i det meste laget, lar nok en bli hjemme hvis jeg ikke tar med hunden.

 

Regnbuksa lar jeg også bli hjemme hvis været er meldt bra. De er uansett alt for store og skulle gjerne hatt et annet par. 

 

Det er den gamle versjonen av lommekniven ja ;)

 

 

 

Noen som forresten har et myggmiddel å anbefale? Helst en som ikke er for stor og tung. Har eventuelt noen små flasker som kan brukes, men har hørt at DEET kan ødelegge noen typer plast?

Det ser ut som de flaskorna är de vanliga (lite mjuka) av LDPE, men de genomskinliga burkarna är då nästan säkert HDPE. Kolla att de inte läcker ut vätska vid korken, de tål DEET.

Köper du MyggA så ta den med sprayflaska, inte roll-on. Sprayen väger hälften så mycket när de är fulla och sprayen går dessutom enkelt att få över i lättare behållare, så det är en win-win att köpa sprayen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lade ihop alla basvikter, bara för skoj skull. 11 packningar väger 52545 gram, alltså en liten nys över 52,5 kg. Detta betyder ju att EN (stackars nedtyngd och sliten) person i alla fall korta sträckor kunde gå med samtliga packningar, sett bara till vikten! :-D

Ps. Jag är INTE frivillig, bara så det är klargjort. :wink:

 

Godt observert... vi kunne hyre nutnfancy, men innen helgen var omme ville alle være smittet av knivsyken, vite mer om ildvåpen enn norsk lovverk tillater og være grundig kurert for frysetørret posemat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bytte ut Exped Synmat7 Pump DLX og schnosselbag med pump adapter (1094+64g) med Phoxx foam pad kuttet ned til 2/3 lengde og et Klymit Inertia O Zone underlag (228+354g) sparer jeg 576g   :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.