Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom map på Garmin GPSmap 64st


Lars M

Anbefalte innlegg

Jeg er netop blevet færdig med første udkast til et orienteringskort over et lille stykke skov tæt på her, hvor jeg bor. Inden det frigives til brug, skal jeg kontrollere det og evt. rette fejl. Derfor har jeg forsøgt at lægge det ind som custom map på min Garmin GPSmap 64st. Jeg har fulgt anvisningerne her:

http://garminbasecamp.wikispaces.com/Custom+Maps

 

Øverst på siden står der, at man godt kan have flere jpg-filer under den samme kmz-fil, men længere nede på siden, hvor man laver kmz-filen er det lidt mangelfuldt beskrevet. Jeg tror, at i afsnittet "Save to computer" skulle der have stået "right click on any of your custom maps", og de kunne godt have tilføjet "you only have to do this once - all jpg map files will be handled simultaneously".

 

I næste afsnit "Save to GPSr" står der, at man skal slutte GPS'en til computeren med USB-stikket og "...enable mass storage mode". Jeg fandt aldrig ud af, hvad "enable mass storage mode" betyder, eller hvordan man gør det, men resten af det, der står i afsnittet, kunne jeg gøre uden problemer, så jeg regnede med, at det var i orden. GPS'en havde fra før en folder "Custom maps", så den brugte jeg bare. Som jeg forstår teksten, er det kun kmz-filen, der skal lagres på GPS'en, da informationen i jpg-filerne er indeholdt i denne, men da det ikke fungerede, kopierede jeg også jpg-filerne over, uden at det blev bedre.

 

Som jeg forstår de to næste afsnit "Send to GPSr" og "Import custom map" er det alternative måder at gøre det på, så hvis man har fulgt anvisningerne i afsnittet "Save to GPSr" behøver man ikke bekymre sig om disse afsnit.

 

Når jeg har GPS'en sluttet til computeren med USB-kablet, kan jeg i Windows Explorer se kmz-filen (og nu også jpg-filerne, da jeg kopierede dem over). Jeg kan dobbeltklikke på kmz-filen. Så åbner Google Earth på min computer, og jeg kan se mit kort bestående af alle jpg-filerne. Det kunne jeg også, inden jeg kopierede jpg-filerne over på GPS'en. Når jeg kobler GPS'en fra computeren, kan jeg ikke se mit kort. Når jeg går ind i "Setup -> Maps -> Select Map", får jeg en liste over tilgængelige kort, men mit eget kort kan jeg ikke se. Ved alle kort i listen står der "Enabled"; - er der noget, der skal enables, før jeg kan se mit eget kort? Jeg synes ikke, det er beskrevet nogen steder.

 

Hvad gør jeg forkert? Er der nogen, der har nogen gode ideer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu har jeg fået løst det aktuelle problem. En anden korttegner informerede mig om, at nyeste version af korttegnings-softwaren kan eksportere kmz-filer direkte. Jeg har bare en ældre version, som kan benyttes gratis uden licens, men man kan downloade en gratis trial-version af nyeste udgave, som udløber efter tre uger. Det har jeg gjort, og nu virker det. Hvis jeg en gang i fremtiden får brug for at indlægge et custom map med en helt anden oprindelse, kan det være, dette problem dukker op igen, men indtil videre er det i hvert fald løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.