Gå til innhold
  • Bli medlem

Vestlands-fjellquiz


FU

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 781
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er i Sunndalen ja. Men hvor? Bildet er ifølge kilder tatt innover dalen, mellom endeplass på veien og Sunndalssætra. Hva heter fjellet, kjenner noen seg igjen hvor det nedlagte selet ligger?

Fjellet må vere Sygneskardfjellet, 1692. Til venstre for fjellet ligg Kamperhamrane, der stien(med

ei spesiell historie) går over mot Sjåk. Har gått inn Sunndalen fleire ganger, men berre stien som

kryssar over på nordsida så eg har ikkje passert denne sætra. Sidan bildet vart teke på 60 talet står vel neppe selet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står du vel på Midtstolhyrna (1771 moh). Til venstre ser du Skåla og Storskredfjellet, midt i bildet innover Strynedalen kjenner jeg igjen bla. Kyrkjenibba og Bergsetnakken i det fjerne. Til høyre utenfor bildet finner man et av mine ønskefjell, Rindalshornet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rindalshyrna 1677 ligge rett til høgre utanfor bildet ja. toppane sør for denne, oppigardshyrna og pikehyrna ser vi midt i bildet. lengst sør på denne ryggen ligge lægdeknuten 1433. ein lokal helt i stryn irritera seg jævligt over kartfolka som har døypt denne om til lægdekulen. toppen sør for rindalshyrna 1615 kallar ein del lokale for vasstekjehyrna. den ser vi akkurat til høgre på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende kunnskaper. Midtstolhyrna er riktig svar ja.

Vedlegger også et bilde av hele ryggen som fører fra bygda Flo og helt opp til Rindalshyrna (på lokalt folkemunne: Rinndalshynnja).

En morsom klyvetur.

post-230-133474536593_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til 500fjell:

Bildet er tatt fra Bøastra (Stryn) og viser fra venstre til høyre: Nakkjen, Tverrfjellet (??) og Glittereggja (1297m). Sistnevnte har en veldig stor primærfaktor, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til 500fjell:

Bildet er tatt fra Bøastra (Stryn) og viser fra venstre til høyre: Nakkjen, Tverrfjellet (??) og Glittereggja (1297m). Sistnevnte har en veldig stor primærfaktor, bare så det er sagt.

Riktig Lyngve. Bildet er tatt på Bøasætra, og de tre fjellene bak jeg tenkte på heter Bergsetnakken (1133), Blåegga (1164) og Glitteregga (1297).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Ozzi, tatt fra turen om Storhornet/Bjørkenibba og 1575, som du sikkert har gått?, min første tur dit på søndag, fra honndala.

Vet du, eller andre, om ruter til Rokkekjerringa sommerstid? fra Blåvatnet/Tyssekupa? eller fra Bjørke? eller andre ruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Ozzi, tatt fra turen om Storhornet/Bjørkenibba og 1575, som du sikkert har gått?, min første tur dit på søndag, fra honndala.

Vet du, eller andre, om ruter til Rokkekjerringa sommerstid? fra Blåvatnet/Tyssekupa? eller fra Bjørke? eller andre ruter?

Jeg har gått den ja. En av de turene i området som gir best utsikt.

Du kan vel kanskje gå breen via Tverrelvdalen, men jeg er helt sikker på at det ikke er noe enkel bretur.

Et mer realistisk og spennende alternativ kan være Nordøstryggen. Jeg vet at det er farbart uten tau til 1443. Videre derfra vet jeg usikker. Gi rapport hvis du går.

Det er godt mulig at det går an å klore seg opp enkelte andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.