Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har tilgang på teknisk sprit og lurte på hvordan dette er å bruke som brennstoff på en multifuelbrenner?

Det er godt over 90%.

Annonse
Skrevet

Takker for kjapt svar.

Mener det er Isopropanol ja, må ta en titt på dunken!

Da får man inn i tanke boksen igjen.

Skrevet

Er ikke sprit generelt vanskelig å få til å brenne på multifuelbrennere? Rødsprit funker jo ikke så da vil jeg tro teknisk sprit også blir vanskelig. Rødsprit inneholder 95% alkoholer.

Skrevet

Alkoholer på multifuel som også skal gå på oljebasert drivstoff er en dårlig ide.

 

Etter en stund sveller "gummipakningene", forøvrig har alkohol lavere energiinnhold.

 

I spritbrennere er soting det avgjørende, metanol innblanding kan redusere /eliminere sot, men kan utgjøre betydelig helserisiko.

 

dsk

Skrevet

Jeg har også brukt white spirit av og til, ikke merket noe galt med det. Synes tennvæske er knall primusfuel når det ikke er mange minusgradene, billig er den også.

 

Har brent sprit i min Optimus 111C Hiker, fungerte godt, men forbruket var det dobbelte av parafin/bensin.

Skrevet

White spirit, og tennvæske er flotte greier i stedet for parafin, lampeolje er mye rart, så her har noen flaks, og andre uflaks og får sot og tette brennere.

Alkylatbensin er fin i stedet for Coleman fuel eller lignende, men jeg har hørt at merket Viking ikke er bra, men har ikke testet selv.

 

dsk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.