TomGun Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Hei. Har tilgang på teknisk sprit og lurte på hvordan dette er å bruke som brennstoff på en multifuelbrenner? Det er godt over 90%. Quote
Emilsi Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Hva er teknisk sprit..? Etanol..? Jeg testade labbsprit (Isopropanol) men den sotade...För många kolatomer...3..? Quote
TomGun Posted July 8, 2014 Author Posted July 8, 2014 Takker for kjapt svar. Mener det er Isopropanol ja, må ta en titt på dunken! Da får man inn i tanke boksen igjen. Quote
Karlhbj Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Er ikke sprit generelt vanskelig å få til å brenne på multifuelbrennere? Rødsprit funker jo ikke så da vil jeg tro teknisk sprit også blir vanskelig. Rødsprit inneholder 95% alkoholer. Quote
dsk Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Alkoholer på multifuel som også skal gå på oljebasert drivstoff er en dårlig ide. Etter en stund sveller "gummipakningene", forøvrig har alkohol lavere energiinnhold. I spritbrennere er soting det avgjørende, metanol innblanding kan redusere /eliminere sot, men kan utgjøre betydelig helserisiko. dsk Quote
Thoreau Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Jeg bruker white spirit. Er det greit å bruke? Quote
Kjellis Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Jeg har også brukt white spirit av og til, ikke merket noe galt med det. Synes tennvæske er knall primusfuel når det ikke er mange minusgradene, billig er den også. Har brent sprit i min Optimus 111C Hiker, fungerte godt, men forbruket var det dobbelte av parafin/bensin. Quote
dsk Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 White spirit, og tennvæske er flotte greier i stedet for parafin, lampeolje er mye rart, så her har noen flaks, og andre uflaks og får sot og tette brennere. Alkylatbensin er fin i stedet for Coleman fuel eller lignende, men jeg har hørt at merket Viking ikke er bra, men har ikke testet selv. dsk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.