Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en optimus 111 for ikke så lenge siden, men når jeg skulle prøve den for første gang, så ville den ikke pumpe trykk i tanken........

Så jeg fant ut at lærpakkningen i pumpestanga var halveis borte. 

Så jeg lurer på om noen vet ossen man bytter den? 

Og om noen selger sånne pakninger billigt.

Takk for meg :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Omnilite
      Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.
      Hvor lang tid må den minst ha?
      Hva funker best som drivstoff?
      Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).
      Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: Skjult lenke - logg inn for å se den  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av Truls Bjerkmo
      Jeg kjøpte nettopp en splitter ny Optimus Polaris Optifuel. 
      Første gang jeg startet den brukte jeg parfin (Shell Premium til oljefyr). Etter god forvarming ville den ikke gi enn konstant blå flamme, bare gul og lite varm flamme. Jeg prøvde så med Diesel, til akkurat samme resultat. Derimot gir brenneren en fin og blå flamme ved bruk av gass. 
      Jeg har ikke brukt lyddemper på brenneren.
      Som relativt ny i primusmiljøet, sitter jeg nå fast. Jeg vil sette pris på all hjelp til feilsøking.
      (Kan legge ved video om ønskelig.)
            -Truls

• Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av klatreminus
      Hei,
      Jeg kjøpte en optimus 111 for en del år siden. Jeg har bare brukt den et par ganger for å teste den. Er det noen som vet hvilken av variantene dette er (se bilder)
      Årsaken til at jeg ikke har brukt den er at den lekker litt og det blir mye søl. Det ser ut som det lekker rundt pumpa. Jeg prøvde en gang å smøre pakningen med silikon, det var ikke til hjelp. Noen som vet hvordan jeg fikser det ?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.