Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag på noen "lette" 2000 metere?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Sitter å tenker på å bestige en , men usikker på hva som kreves. Noen topper som tar liten tid, og evt som kan bestiges uten å må gå over breer og som ikke er mer krevende klatring at man kan gjøre det uten utstyr.

Så er det noen "lette" topper der som kan bestiges? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er endel å velge mellom her gitt. Jeg kan fortelle om noen i Jotunheimen:

Rasletind: Enkelt opp fra Valdresflya

Kalvehøgda: Enkelt opp fra Valdresflya

Loftet: Enkelt opp fra Jotunheimen fjellstue

Jervefonna: Enkelt opp fra Leirdalen

Kyrkja: Enkelt opp fra Leirvassbu

Spiterhøi: Enkelt opp fra Spiterstulen

Kjelhøi: Enkelt opp fra Juvasshytta

Besshø: Enkelt opp fra Bessheim

Soleibotntind: Enkelt opp fra Hurrungbotnen

Fanaråken: Her kan du overnatte på toppen etter en bedre middag

Når du har tatt disse kan vi diskutere videre progresjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal man sikte på de 10 høyeste 2000-metrene er det også en del lette å velge mellom:

Galdhøpiggen: Enkelt opp fra Spriterstulen

Glittertind: Enkelt opp fra Glitterheim (alternativt Spiterstulen)

Surtningssui: Enkelt opp fra Memurubu

I tillegg er jo alle også DNT-merket !!!

Ikke noe brepasseringer eller klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel å velge mellom her gitt. Jeg kan fortelle om noen i Jotunheimen:

Rasletind: Enkelt opp fra Valdresflya

Kalvehøgda: Enkelt opp fra Valdresflya

Loftet: Enkelt opp fra Jotunheimen fjellstue

Jervefonna: Enkelt opp fra Leirdalen

....

For ordens skyld: Toppen over Jervefonne heter Storbreahøe, se bl.a. kartet Jotunheimen Vest 1:50.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange takk!

En bra liste å starte med det der sikkert, må sjekkes ut til helga!

Har hatt intrykk av at de fleste 2000-metere krevde litt! Men da ser det ut som det er håp alikevel :wink:

Men skal nok handle litt utstyr først. Hvertfall støvler, de lekker! Til min fornøyelse har mine hjemlagde myrtruger hittil fungert! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt intrykk av at de fleste 2000-metere krevde litt!

Det er jo svært subjektivt hva man oppfatter som krevende. Men de forslagene du har fått her er i hvert fall teknisk enkle, og med kort innmarsj. Dermed er det bare været og eventuell dårlig kondisjon som kan stoppe deg.

Lykke til. Håper du får like mye glede av fjellet som meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er noen fler:

Galdeberg 2075 - Eidsbugarden

Steindalsnosi 2025 - Sognefjellsveien (meget rask)

Langeskavlstind 2014 - Eidsbugarden/Koldedalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker igjen!

Kondisjonen er ikke helt toppers, men har masse motivasjon :wink:

Har klatra inne og buldra 4 til 5 år, så har lært meg litt der. Men er breer og generell info om de toppene vi har, som jeg ikke har noen erfaring på :) Vil ikke begi meg ut på breer før jeg har tatt et kurs, eller har med meg en veteran. Men man kan ikke sitte å vente på folk! Blir ikke noe av turene da! Så om jeg ferdes alene eller med u-fjellvante folk har jeg bestemt for å gå etter egen evne, og ikke ta sjangser. Mangler vel litt utstyr for å klatre ute tror jeg, klyving uten tau er nok greit.

Men takk for info! Klør i kroppen med å tenke på neste tur! Så nå har jeg noen bra turer å tenke på i fremtida. Frister fælt å komme seg opp på en 200-meter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i dette svaret. Jeg hadde også stor respekt for 2000-metere i begynnelsen, ettersom jeg for det meste gikk solo. Startet derfor med de enkle toppene, men det fascinerende er at man stadig flytter grenser, og etterhvert innser at også de vanskeligste ikke virker så utilnærmelige hva angår solo-bestigning. Men brepasseringer uten tau synes jeg fremdeles er skremmende, derfor satser jeg på "bre-toppene" i vårsesongen, når risikoen er minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.