Jump to content

Guide til kjøp av sekk

ost
 Share

Recommended Posts

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Similar Content

• By ostenxx
      Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en ny fjellsekk og har sett meg ut en Fjällräven Kajka 85 eller 100 liter sekk. Jeg ønsker et hakk større volum enn min gamle Lundhags sekk som er på 75 liter.
      Men jeg er en mann med lav kroppshøyde på 165 cm. 
      Har noen tips til hvilket volum av nevnte sekk som vil passe meg best? Vil 100 literen bli for stor og uergonomisk ift. min kroppshøyde?
      Tips rundt valg av størrelse tas i mot med stor takknemmelighet.

EDIT: Jeg vil tilføye at sekken skal brukes til overnattingsturer i fjellet og må romme en god del utstyr. Eksisterende Lundhags er akkurat stor nok og som regel oppfylt til randen. Jeg kunne tenkt meg litt mer volum å gå på, primært for kunne romme litt mer "luksus" på tur enn jeg har plass til nå. 
    • By TonyLarsen
      Hei, må ha meg ny sekk snarest. Så er på leit etter en rimelig og grei sekk til en vanlig mann i gata. Har bare 1500kr å rutte med, å ser det ligger ute mye rart til den prisen. Noen tips hvor man finner en grei sekk på 90L+ til den prisen?

• By henningbw
      Min samboer trenger en ny tursekk. Vi er ikke så erfarne, så vi ønsker å prøve den i butikk med godt utvalg av kvalitetsprodukter, samtidig som vi får anbefalninger og tips fra erfaren selger, som vet hva man skal måle, hva som passer ulike kroppsfasonger, osv.
      Har dere noen butikker å anbefale i Oslo og omegn?
    • By niqen
      Har sett litt rundt etter en ny tursekk. Jeg har en Osprey Talon 22L. Denne er lett og fin, men
      jeg føler at glidelåsen ofte kiler seg fast i stoffet som løper langs lengden på denne. 
      Litt slitsomt å måtte til enhver tid holde stoffet unna glidelåsen mens en åpner eller lukker sekken
      for å unngå at stoffet kiler seg fast i låseklemmen. Dette har medført småskader over tid på både stoff
      og låsetaggene på et par steder. Et lite irritasjonsmoment som for (meg) gjør at jeg nå er ute etter en annen sekk.

Det skal nevnes at jeg ikke kun er ute etter en ny sekk pga dette, men jeg ser også etter en sekk som
      muligens har noe tykkere stoff og som generelt sett tåler litt mer røff bruk. Jeg savner også en sekk
      som er selvstående på flatt underlag. 
      Jeg har sett litt på Acapulka Vidda 38L.

Denne har et minimalistisk utseende, den har såvidt meg bekjent egenskapen av å kunne være selvstående
      på flatt underlag, samtidig som den har et tykkere stoff (cordura) som tåler både vær og vind, samt røff bruk.

Det jeg undrer meg litt på, er om dette er en sekk jeg kan bruke til vanlige dagsturer i fjell og skog, uten pulk.
      Jeg har pulk, men denne brukes ikke ofte.

Er dette en sekk en likevel kan gå til anskaffelse av? Eller er det slik at den KUN bør vurderes dersom en
      aktivt bruker pulk? Ser også at denne er markert som en trypisk vintersekk. Er vel ute etter noe som duger året rundt.

En venn benytter seg av denne sekken til tross for mangelen på pulk da han følte at den satt godt, hadde en fin form og
      var enkel å bære med seg samt svært brukervennlig i forhold til det praktiske. Han påpekte også at den tålte en god del juling.
      Har dere noen tanker å dele om denne, ev. forslag? Settes isåfall stor pris på!

Bruksområde vil være skogsturer, fjellturer, hele året. Går som nevnt med pulk en og annen gang, men heller sjelden. 

111140-org.jpg.jfif
    • By Ellen K
      Hei,
      Da har tiden endelig kommet for at denne frøkna kan kose seg på lengre turer med overnatting både ute og på hytte. Jeg tørket akkurat støv av den gamle tursekken, en 65L sekk som sikkert har fin størrelse når jeg har med utstyr for å skulle sove ute? Eller blir den kanskje for liten? Godt jeg har dere å spørre om hjelp! 😀
      Jeg har planlagt å starte med 1-2 overnattinger på hytte. Det blir gode turer hver dag til/fra eller mellom hyttene. Hvilken størrelse på sekken trenger jeg da? Første turen som står for tur er én overnatting på hytte, er den sekken på 65L da alt for stor? 
      En viktig ting for meg ha plass til nok klær, dvs. ekstra klær/skifte, god mulighet til å endre bekledning etter været, gjerne ullpledd i tillegg mv. 
      Jeg blir veldig takknemlig for råd og tilbakemelding  

• Recently Browsing   1 member

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy