Gå til innhold
  • Bli medlem

2 dagerstur i Rondane


stian med sekken

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg på en todagerstur med telt i Rondane i starten av juni. (pinsehelgen) Har tenkt å kjøre fra Oslo på fredag ettermiddag, og hjemreisen blir på søndag. Det vil si at at jeg har 2 hele dager til vandring. Noen som har noen gode turforslag fra start til mål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Litt vanskelig å gi noen helt konkrete råd da dette kommer an på noen faktorer.

Da tenker hvor langt du er vant til å gå, hvor mye du har i sekken, snøforhold samt om du ønsker å holde deg til stier eller gå utenfor, eller om du ønsker topper.

Uansett, du kan enten kjøre til Otta og opp til Spranget og starte derfra, da har du enten vandre innover Illmannsdalen eller ta toppturer.

Eller du kan kjøre til Ringebu, opp på Venabygdfjellet og vandre mot Rondane fra f.eks. Spidsbergseter, En annen mulighet er å Starte fra Straumbu på Østerdalsiden.

Litt mer spesifikk info fra deg så kan jeg sikkert komme med flere tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin og tusen takk for svar. Er i normal god form. Har gått en del i Jotunheimen og besteget topper som Galdhøpiggen, Glittertind og Besseggen. Da jeg skal ha med meg en med høydeskrekk, ønsker jeg nå en tur med ikke alt for bratte og høye topper. Topper som Gaustadtoppen går nok bra. Bare det ikke blir for bratte skrenter. Jeg tenker å gå 5-7 timer hver dag. Lørdag og søndag. Da jeg kjører til utgangspunktet er det gunstig med start og mål på samme sted.  Ønsker å gå på sti. Oppmerkede løyper.Tenker min 75l sekk blir fort fyllt opp. Dette av erfaring. Tar imot flere forslag. Har aldri gått i Rondane:) Ligger det fortsatt snø i Rondane på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste for en langhelg er vel å gå inn fra Spranget første kvelden (mulig å leie sykkel inn om du ringer Rondvassbu på forhånd).

Så kan du slå leire for eksempel ved Illmanntjønnene, for å komme litt vekk fra hordene.

Lørdagen og søndagen brukes da enten på toppturer, eller så kan du gå Illmanndalen til Bjørnholia og inn i Langlupdalen. Leir der også fortsette Langlupdalen til Rondvassbu og tilbake til Spranget. Da får du ca 2-3 mil i beina hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en helgetur i Rondane i fjor høst som var omtrent som LarsDx beskriver bare jeg gikk andre veien og over Rondslottet. Vet ikke hvor lett det er å gå over der nå med tanke på snø, men det kan nok Rondvassbu svare på. Du må ihvertfall helt sikkert gå i snø.

 

http://www.fjellforum.no/topic/29680-høsttur-i-rondane-med-liten-stopp-i-jotunheimen-10-13-oktober-2013/?hl=rondane

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.