Gå til innhold
  • Bli medlem

Den vakreste fjord nær Jotunheimen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jag och två vänner ska till Jotunheimen på måndag och etterpå ska vi paddla kajak. Vilken fjord nær Jotunheimen (MAXIMUM 2-3 timmar med bil från Jotunheimen) rekommenderar ni? Geirangerfjorden och Sognefjorden finns i närheten. Kanske rekommenderar ni någon av dessa? Eller någon annan fjord?

 

Vi har aldrig varit i fjordar tidigare och vi vill bli riktigt forbauset :hyper:

 

Vi letar efter något ställe som är vackert med dramatiska höga klippväggar. Det är en fördel om där finns så lite civilisation som möjligt också.

 

Tack för hjälpen! :razz: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geirangerfjorden och Sognefjorden har helt olika karraktär.

 

Sognefjorden har flera "armar" som lämpar sig för paddling. t.ex. lusterfjorden (snällare) och nærøyfjorden (hard core). Lite extra bilkörning till nærøyfjorden, som är mycket spektakulär. Se bara bilderna på Nätet.

 

Vilken man väljer beror lite på var i Jotunhemien man befinner sig samt tycke och smak.

 

Skall ni ha stora, branta bergväggar så skulle jag rekomendera någon av dessa. Jag skall själv paddla i Geirangerfjorden senare i sommar.  God tid och en avslappnad attityd och det blir en riktigt fin tur vilken fjord av dessa ni än väljer.

 

Jag vet inte vilken erfarenhet av paddling på fjordar ni har, men både nærøyfjorden och geiranger har partier där det inte går att ta sig i land. Alls. Det kan också, på dagar med termisk aktivet, bli mycket starka dalvindar i den här typen av dalgångar. Kan alltså bli, det är inte alls alla dagar med fint väder det blir så, men det förekommer. Kan vara bra att känna till så ni inte blir helt överraskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.