Jump to content
IGNORED

Preservering/behandling av fisk

Vidar56
 Share

Recommended Posts

Ingenting er vel bedre enn et måltid med selvfisket fisk i fjellet. Men, hvordan kan en best ta vare på resten av den fisken en får, når man er på fjellet flere dager. Ønsker jo at den skal ha best mulig kvalitet ved hjemkomst. Noen som har erfaringer og råd de kan gi om dette?

Jeg fisker mye året rundt, og bruker følgende metoder for å ta vare på fisk over tid: 

Rens og rengjør fisken godt på forhånd! 

1. Bruk kun blankposer (nyprodusert plast, àla store brødposer). Aldri handleposer, som er laget av sisterangs resirkulert plastikk, fullt av giftstoffer. 

2. Salter så fisken i buken før jeg pakker den så lufttett som mulig (pleier også å skjære av hode og spord)

3. Graver fisken så ned i gammelsnø der det er mulig i høyfjellet.

4. Er det ikke gammelsnø, lager jeg minivarder av stein, som jeg så tetter igjen med torv/mose. Veldig effektivt kjøleskap. 

5. Går også an å grave ned under myrtorv. 

Du kan også filetere fisken i fjellet, før du salter den og bærer ned. Enda enklere mtp transport/volum/vektbesparelse. 

Hei

Det er mange måter å preservere fisk på. Har prøvd flere og vil anbefale å lettsalte fisken og grave den ned i myr. Helst i tett bøtte eller solid plastpose. Ellers kan den saltes hardt og da holder den en stund. Alt avhenger av temperaturen. Bør legges i vann med litt eddik i noen timer når du kommer fram til sivilsasjonen :)

Finner du en snøfonn eller "kilde" i nærheten fungerer det også som kjøleskap.

mvh

Jens Petter

P.S Ser at Nordhauk var før meg med å svare :)

Hei og mange takk for svar. 

Det e noe lignende som eg har hørt fra andre, men en har fortalt at han har møtt noen med en liten, finmasket "not" som de så har levende fisk i til de e klar for hjemtur. Men, det fordrer jo at en ikke beveger seg for mye fra vann til vann og gjerne har en base for fisketuren.

Høres noe slikt ut som en god ide? Har noen hørt om noe slikt eller vet hvor slik "not" kan skaffes fra?

mvh Vidar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Nikke
      4 episode er ute nå. Endelig når vi elva, men før det svinger vi innom et pent røyevann.
    • By Nikke
      Da er sommerens eventyr historie og hverdagen i ferd med å innhente en stakkars som helst skulle ha strekt sommeren litt til. Første tur var på tre uker og ble tilbrakt i øst Finnmark. Siste uka var jeg tilbake i vakre Nordreisa. Har så smått begynt å legge ut noen minner på Instagram, og som før deler jeg her etter hvert som man får oversikt over bilder og video materiale.
      Tre ukers turen tar litt lengre tid å «fordøye». Kort oppsummert var det fantastisk å dele en langtur med min sønn på 24år. Etter ei drøy uke møtte vi og tilbrakte ei lita uke med bestekompis og medeier av 60degrees. Underveis stiftet vi bekjentskap med utrolig hyggelige og hjelpsomme folk! Utover det så var det varmt og godt vær, dårlig fiske, utfordringer, fantastisk natur og som vanlig et møte med de fleste insektene vidda har å by på.
      Nordreisa har blitt fast stoppested gjennom flere år, gjerne etter en lengre tur i nord. Der oppholder jeg meg hos en god gammel venn og hans familie. Gjestfriheten er forbi ord! Som regel blir oppholdet et normaliseringsprosjekt der kropp og sjel igjen skal synkronisere seg med samfunnets puls. Likevel finner vi tid, mellom sosialisering, god mat og drikke, til flotte dagsturer og noen dager til fjells i dette eldorado av natur. Bildene og videoene er fra dette oppholdet.

Turen inn.mp4 Turen ut.mp4
    • By Sridd
      Hei
      Tenker meg en tur på Lifjell neste uke for å fiske. Satser på vestsida da det virker som det er mindre folksomt og litt mer ''urørte'' vann. Har ikke fisket der før, men har hørt at noen vann på vestsida kan holde fin ørret. Hvis noen vil tipse om bra vann hadde det vært hyggelig. Jeg kan også rapportere etter turen om fangsten hvis det er ønskelig:) fisker gjerne i mindre vann og de som ligger litt i utkanten og lengst fra stier, syns det er mest spennende, så kommer til å prøve det på denne turen også. Tips om ang (mark, sluk, flue) tas også gledelig i mot:)
      Er student i Bø hvis noen lurte.
    • By Nikke
      Etter mange år med fiske og noen pene størrelser i håven, så går jeg inn i sesongene med litt sånn, ja ja, det skjer aldri igjen. 
      Men så fort turen nærmer seg, eller når man tar første kastet, ja da slår den gamle fiskefeberen til. Til tider så ille at jeg gjør rocky misstakes, blir skjelven og kokt i topplokket. 
      Hva er det med den fiskefeberen, og hvordan har dere det? 

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy