Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Trolla


pb

Anbefalte innlegg

Vi traff "blink" med forholdene sist loerdag paa Store Trolla (Innerdalen/Sunndal).

Turrapport med mange bilder: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1000mtn.html#trolla

Sikre navn paa topper fra de 4 panorama som er lagt ut tas gjerne imot.

Petter

ps: Dette var topp nummer 26 i Soer-Norge med primaerfaktor over 1000 meter, av 26 mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Takk for fin turbeskrivelse. Vi vurderte den samme ruta denne fantastiske dagen, men endte opp med å gjøre følgende tur i stedet.

Start ved Dalavatnet i Litjdalen (ca 20 km fra der dere startet)

Opp "Slakterrenna" - eneste farbare veg til fjells i det området

Besøk på Storkalken (1651 høydemeter)

Videre langs ryggen mot Litjdalen og besøk på Langrabbpiggen (1506).

Ut på Hårstadnebba Vest - pillaren som står 'rett opp' fra Litjdalen, men som ikke byr på vansker fra øst. Deretter Hårstadnebbas hovedtopp og videre til Litjkalken med nydelig oversikt over Sunndalen. Retur via Haremsdalen til Sunndalen.

Dette er en tur som kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

Jeg har "fulgt" turen din paa kartet, ser meget fin ut, det

er imponerende bratt rundt Litldalen. Imidlertid, fra

Dalsvatnet opp "Slakterrenna", hvilken renne er dette ?

(Ikke godt navnsatt paa kartet?).. Dersom du er kjent

i omraadet kan du kanskje ogsaa gi meg en beskrivelse av

tur til Nordre Slotthoa ?? (1837 meter). Det ser i utgangspunktet

ut til aa vaere en ganske lang (og kanskje bratt?) tur.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har ikke kartet for hånden, men hvis nordre Slotthø er den høyeste av de 2, er den greit gangbar uten sikring. Det ligger en stor snøfonn fra dalbunnen og nesten til topps, så her bør man strengt tatt ha med stegjern og øks.

Vi gikk turen i august, og med litt omgåing var det greit selv uten sikring.

Ruten vår gikk inn dalen på vest/nordvestsiden.

Planen var å traversere over til den laveste av de 2 toppene, men etter en rask rekognosering valgte vi å snu grunnet medbrakt hund.. Det er likevel trolig mulig å krysse her uten sikring, men det vil ikke være riktig av meg å anbefale det..

Utsikten fra toppen er uansett vanvittig bra, da dette vel er den høyeste toppen før Romsdalsfjellene.

Send gjerne pm hvis du har ytterligere spørsmål, så kan jeg skaffe flere detaljer om rutevalg!

Lars Thomas Poppe//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjapt spørsmål...hvilke av følgende fjell i Sunndalsområdet er IKKE tilrådelig å bestige fra noen side uten sikringsutstyr:

Storkalken

Trolla

Dronningkrona

Kongskrona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Dronninkrona eller Storkalken er problematiske å bestige vinterstid.

Mht sikring bør også Kongen være grei uten, men denne toppen er ifølge lokalkjente rasfarlig- uansett rute og årstid!

Etter det jeg har sett av og hørt om Trolla, er vel dette (på tørt føre) siste stopp før man bør sikre. Min mening er at denne toppen er helt på kanten av det forsvarlige uten sikring, men dette blir subjektivt, og det er jo forskjell på folk..

Hvis man ikke lider av høydeskrekk, samt er av den tøffe typen, bør det gå greit.

Men i og med at flere har dødd her i løpet av ikke altfor mange år, kan man jo tenke seg til hvordan dødsraten er sammenliknet med Everest osv..!

Lars Thomas Poppe//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for godt svar!

Når du sier at Trolla er et fjell det av og til skjer dødsulykker på, virker det kanskje ikke så veldig fristende å prøve seg opp dit uten sikringsutstyr og klatreerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjapt spørsmål...hvilke av følgende fjell i Sunndalsområdet er IKKE tilrådelig å bestige fra noen side uten sikringsutstyr:

Storkalken

Trolla

Dronningkrona

Kongskrona

Kongskrona går også fint å gå på ski på uten sikringsutstyr på vintern. Fin nedkjøring er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongskrona er grei og gå uten sikring, men det er rasfare store deler av ruta. Går man tidlig i sesongen, mener jeg det kun er via Grasdalen i Innerdalen som er aktuell, og her holdt jeg på å bli tatt av ras selv- i juni... Bratte hellinger hele veien, og bratt oppstigning.

Folk går den hele vinteren, og det går som oftest bra, men men jeg tror ikke jeg vil anbefale noen å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.