Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennpunkt på NRK


Alek

Anbefalte innlegg

Jeg hyller ordføreren i Lom på programmet som sier at de velger å ikke satse på hytteutbygging fordi området har så stor verdi i seg selv :?: Ordføreren i Vang derimot sto frem som en primitiv type som sier at om det skulle være behov for flere hytter i randsonen til Jotunheimen nasjonalpark så var det bare å legge ut nye areal. Til opplysning er Vang fra før en av Norges rikeste kommuner på grunn av vannkraft. Hyttebygging i Vang handler mere om visjoner enn økonomi. For de som ikke fikk sett programmet går det i reprise ved 10 tiden på NRK i morra. Ikke gå glipp av det, ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå inn på nrk.no, klikk på "Nett-TV" og bla deg frem til "Brennpunkt". Lag deg en brukerprofil, hvis du ikke har fra før, og du kan se alle programmene på nett når du måtte ønske. Det er faktisk gratis også, i den forstand at vi allerede har betalt via lisensen :?:

Ser programmet nå, funker fint på 2Mbit-linje :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var oppsiktsvekkende stor forskjell på de to...

Vang karen framstod egentlig som en som ikke har peiling på fjell i det heletatt. Tror han har blitt fortalt det der med indrefilet som han maste om gjentatte ganger- for jeg tror ikke han sjøl skjønner noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig med deg!

Hytteutbygging på fjellet har gått alt for langt etter min mening. Å få slike hytte-ghettoer spredd rundt i fjellheimen er lite heldig. kan heller ikke skjønne at noen i det hele tatt gidder å kjøpe hytte til mange millioner sånne steder. Kun et par meter til naboer på alle kanter og alltid fullt av folk. Kan godt tenke meg hytte på fjellet selv jeg, men da et sted en i det minste kan være litt for seg selv! sitte i kø gjør man nok av i oslo ellers.

Nei, dette er det viktig at friluftsorganisasjonene og andre interessegrupper tar tak i og tydelig viser sin motstand mot! Vi får bare støtte deres arbeid :?:

Også Vang-ordfører: Indrefileten din forsvinner med alle de hyttene du har lyst på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Valdres og kan trygt si at dette er som å høre en typisk bonde, likeglad og uvitende om det som finnes utenfor sin egen navle. En kamerat av meg lurte på om det var sin egen indrefilet det egentlig var snakk om. Jeg har utrolig respekt for ordføreren i Lom som velger å gå mot strømmen. Tenk at en politiker kan være så framsynt å se hvor verdifullt og lønnsomt uberørt natur er og vil i enda større grad bli i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein paralell til dette føregår ved Voss-Vik-vegen. I Myrkdalen innanfor Voss, like før Vikjafjellet, har dei i fleire år bygd opp Myrkdalen Fjellandsby, med stadig større hyttefelt på Bystølen (like ved Helgatun). Dei første skitrekka er ferdigstilte, og det er søknadar inne om og kamp for fleire trekk til eit stykke oppover mot Finnbufjellet, 1358 m.o.h., sørvest for Vikjafjellet. Sjølv anar eg konturane av eit nytt "Beitostølen" eller "Hemsedal" her inne, med hotell og kjøpesenter, m.m. på sikt. Utover dette vert det hyttefelt på Tveite ved Myrkdalsvatnet, og hyttefeltet i Bavallen like ved Vossevangen er kraftig utvida. Med ca. 1/2 times køyring frå Voss er alt dette i ein samanheng. Så langt har Fylkesmannen i Hordaland sagt nei til dei utvida planane i skianlegget i Myrkdalen, med grunngjeving i reinstamma i området, i austkanten av Stølsheimen.

Det er berre det at området ved Vikjafjellet er administrert av 2 fylker. Grensa mellom Hordaland og Sogn og Fjordane går på høgdi sør for Skjellingavatnet, der vegen er oppe i 986 m.o.h. (Køyrde buss i rute der sist vinter, Voss - Vik - Vangsnes ferjekai). Like nord for grensa på Sogne-sida har fylkesmannen tillete hyttebyggjing på haugane ved vegen mellom fylkesgrensa og Skjellingavatnet, rett nok eit lite område. No er det slik her at grensa for Stølsheimen Landskapsvernområde når i praksis heilt inn til grøftene ved Vikjafjellsvegen her inne. Reinflokken som er omtala i Finnbufjellet er den same som går her inne, nokre km. lenger nord. Reinen kryssar stundom Vikjafjellsvegen. Hyttefeltet på Sogne-sida vert stadig meir skremande, sjølv om det så langt ikkje er det store talet førebels. Terrengtilpassing må vera eitt framandord her oppe, der heller større hytter vert plassert høgast oppå fleire av haugane, og er synlege på lang avstand. I det gamle hyttefeltet ved Skjellingen er hyttene betre terrengtilpassa i det minste. Denne hyttebyggjinga har visstnok Fylkesmannen i Sogn og Fjordane gjeve løyve til. (Synd at Anne Rudsengen som har skrive boka "Opptur" har slutta hjå Fylkesmannen der, for då hadde det vorte teke meir hensyn til fjellet der, når spørsmålet om fleire hytter kom opp. Det var nokre få hytter der frå før, men nokre av dei nye hyttene kom høgast oppå haugane, då. Det gjer det ikkje akkurat lettare for Fylkesmannen i Hordaland si handtering av sakene i Myrkdalen, dette.

Ein ting er sikkert, og det er at her er ikkje siste ord sagt i desse sakene. Og Myrkdalen er ikkje den same for meg lenger, som turområde. Synd, men sant. Like fullt har eg fleire turplanar der, men det for det meste på austsida av Myrkdalen. Vestsida er eg langt på veg "ferdig" med.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det finnes folk som ordføreren og de andre politikerne i Lom da... Jeg tenker med grøss og gru på store hyttefelt i Leirdalen :?: Vanvittig stor forskjell på politikerne på hver sin side av fjellet ja...

Men la dem styre på i Hafjell, Hemsedal, Beitostølen, Fillefjell, Oppdal, Kvitfjell, Myrkdalen, etc. Hold utbyggingen konsentrert i slike områder, så slipper vi å få en hytte her og der overalt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Torgeir. Det som er trist med Vang er ikke selve utbyggingen av området rund skiheisene på Filefjell, men at det spretter opp hytter i histen og pisten rundt Tyin. Det begynner å se ganske jævlig ut, særlig fordi det her ikke finnes vegetasjon. Jeg ser de har bygd ut flere hytter i skråningen ovenfor Tyinholmen og ikke langt fra Tyin hotell. Langs veien mot årdal spretter det opp flere upassende hytter, der særlig en hytte er beiset i giftig lysende organge farge. Det er og snakk om planer om strøm til alle hyttene rundt Tyin. Nei jeg kommer ikke over holdningen til Vang ordføreren. Jeg har jobbet med flere sånne folk (bønder), og jeg blir mildt sagt oppgitt over hvor sneversynt det går ann å bli :?

(For å ikke provosere, det finnes ordtnelige bønder og :?: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ordføreren i Lom på tv i forrige uke, og han ville ha slalombakke fra Galdhø og ned i dalen. Tror nok dere bør roe ned deres hyllest noen hakk...

Det blir vel i så fall utvidelse av eksisterende anlegg ("Juvass") ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg programmet, kom ganske klart fram at det er snakk om å velge pest eller kolera. Selv om Vang-representanten tilsynelatende såg ut til å ha lite peiling.... Hvem gidder å bo i leilighet, hyttetun med gågate osv midt oppå fjellet? Trøste å bære :?:?:?:?:? Noen burde kakke han der Buchard eller hva han heter i 'haude' med noe hardt. Visjon? Den visjonen går ut på å flytte byen til fjellet, ingenting annet. Og jeg syns synd på de politisk valgte, som har kniven på strupen og dermed ikke annet valg enn å godta dette. For det er vel de som sitter igjen med svarteper :?: Det er i alle fall det jeg leser ovenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Lom kommunes hjemmeside kan man se på kart over alpinplanene (adobe pdf fil) De er langt mer omfattende med mange flere heiser enn det jeg fikk intrykk av i avisa gd. Her kommer det og fram at svensken vil ha flyplass i Lom for å bringe turistene til anlegget. Da det ikke er plass nede i dalen, måtte denne flyplassen blitt bygd på snaufjellet.

Så ordføreren i Lom er tydeligvis en kar som kan snakke med to tunger. Men jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for denne trusselen så mye i første omgang. Som den andre repotasjen i gd sier, så ble stort alpinsenter på Blåhøe/Jetta droppet pga. avstanden til markedet som i hovedsak er folk fra Oslo området. Et bevis på at dette stemmer er at det er adskillig færre skiturister som drar til Kvitfjell enn til Hafjell. Det nevnes og at man må ha minimum 17 000 skiturister dagelig (eller 2 millioner i vintersessongen) for å få prosjektet til å betale seg. Trysil som er langt mer nærmere markedet når det gjelder både det folkerike østlandet og ikke minst Sverige, har maks 7000 besøkende på de beste dagene i påsken.

Et annet problem er at vær og temperatur i denne høyden kan skape en del problemer. 2000 meter i Norge på vinteren kan være adskillig røffere enn tilsvarende høyder lenger sør på kontinentet. Et eksempel på dette finner vi i Hemsedal. Skiheisen som går opp til fjelltoppen Totten (ca 1500 meter) er ofte stengt på grunn av ufyselig vær. Hvis et helt senter skulle basert seg på heiser i langt større høyder kunne man fått en del problemer med heisdriften.

Hva har så området å reklamere for annet enn store høydeforskjeller? Er man ute etter masse pudder og enorme snømengder så er ikke dette alltid tilfelle i Bøverdalen. Enorme snøproduksjons anlegg måtte blitt bygd i tillegg. Svensken hadde et dårlig argument om at tilgangen til nasjonalparken ville blitt enklere med heis opp til Kjelhøe. De som tuller seg inn i området rundt Galdhøpiggen midtvinters er nok ganske erfarne fjellfolk som ikke ønsker for mye tilrettelegging. At uerfarne skulle tullet seg inn her midtvinters for så å blitt overasket over dårlig vær kunne blitt krise.

Et annet feilaktig og dårlig argument svensken kommer med, er at heisanlegget ikke vil være synlig fra nsjonalparken. En liten titt på kartet med planene sier det helt motsatte. Heisene fra andre siden av Bøverdalen og den som er planlagt ned fra Juvvasshøe og ned mot Visdalen ville blitt svært så synlig.

Den vakre toppen Storhøe som man ser så godt på veien opp mot Hestbreapiggplatået, ville blitt totalrassert. Det er snakk om at en mulig opprettelse av Breheimen nasjonalpark kanskje vil omfatte deler av dette ommrådet. Så dermed ville senteret blitt svært synlig fra to nasjonalparker.

Jeg hørte Lom kanskje skal få tittelen Nasjonalpark landsbyen. Da får de vise at de gjør seg fortjent til tittelen ved å forvalte og beskytte naturommrådene i kommunen der etter. Etter Ordføreren har stått fram i all offentlighet på tv som en naturverner, blir nok det en rolle han må forsvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest faktisk ikkje at det er berre å køyra på med byggjing, verken på "gamle" eller nye turist- og hytte-sentre i tilknyting til fjellheimen. Er det ikkje nettopp i fjellområda i ein altfor stor utstrekning frå desse hyttesentra at det gror opp den eine hytta etter den andre i før hyttetomme fjellstrøk. Det er jo det som skjer i fjella i vid omkrins frå Myrkdalen. Stølsheimen Landskapsvernområde hindrar hyttebygging innanfor grensene der, men det kjem altså ein og annan hytte opp innover i hyttetomme område i fjellet, ei utvikling eg trur vil auka på med hyttebyggjinga i Myrkdalen. Resultatet vil iallfall ikkje verta at hyttebyggjinga utanfor allfarveg vil minka i fjella der inne. Det kjem til å auka utan tvil, ein auke som hadde vore mindre utan det nye hytteområdet.

Eg er ikkje redd for sei at eg syntest at hyttefeltet kunne vera ei god ting for Myrkdalen, ut frå eit distriktshensyn. Det var noko eg syntest før, og ikkje no, når eg ser kva dette har utvikla seg til og forstår kva det vil verta i framtida. Myrkdalen si eigenart er i ferd med å forsvinna, i all fall slik eg opplever det. Den skala av hyttebyggjing dei prøver til på Tveite nedst i Myrkdalen er stor nok, mot det monstrumet som er kome og som det vil koma meir av. At eg kunne surra rundt mellom brøyteskavlane nedanfor hyttefeltet med ein buss! full i skuleelevar i vinter, skulle berre stå som ein illustrasjon på dimensjonane der inne. Før var dette skog, beite og slåttemark, utan at området var mindre verdifullt av den grunn. (La meg berre vera nostalgisk, for eg tåler det).

Så la oss førestilla at Myrkdalen er fullenda utbygd (eg overdriv, men det står att og sjå om eg verkeleg overdreiv så mykje likevel), og la oss sei at her er 1500 hytter eller fleire, komplett skianlegg, kanskje på begge sider av Myrkdalen, 4-5 høgfjellshotell o.l. i tillegg til Vossestrand Hotell og Helgatun, eit stort varehus, eit stort kjøpesenter med 55 butikkar, 2 bensinstasjonar, 7-8 restaurantar og kaféar, samt mange andre tettstadfunksjonar, og eit stort bustadfelt i bygda for å betena serviceverksemdene her. Fleire arbeidsplassar er alltid positivt, men det går ut over fjellet og naturen. Landskapsvernområdet kan risikera og slå sprekkar på sikt, og ein risikerer hytter, nye vegar og skuterløyper kvar som helst. Pumpa i maskineriet ligg i første omgong på Voss, og verkar drivande i seg sjølv.

Framtida vil visa korleis dette endar, og eg vonar at eg tek grundig feil på mine verste forventingar. Kanskje vil det verste vera at etter at alt er komplett utbygd, sit eg ned og nyt ein fin restaurantmiddag oppe i Myrkdalen, og synest alt er så fabelaktig flott og komfortabelt, utan tanke på naturen som var her inne. Når alt kjem til alt er det eg, forbrukaren, som er naturen sin verste fiende. Eg grøssar berre ved tanken................

Ei av passasjerane på bussen mellom Arna og Bergen har hytte i Myrkdalen, noko ho har hatt i mange år, frå den tida då det var få hytter der og idéen om store ting i Myrkdalen låg i skuffen. Ho er fortvila over utviklinga og utbyggjinga der, og seier at "No må dei forsyne meg gje seg". Den gamle Myrkdalen vendar aldri attende.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sei meg skremd over utviklinga med hyttefelt lenger og lenger inn i fjellet! særleg sidan mest alle felt samtidig bygger støyande og stygge alpinanlegg i samanheng med resten,,,

i mitt eige hytteområde Kvamskogen (45 min frå Bergen), planlegg Kvam kommune å tredoble antall hytter, og å byggje skitrekk til toppen av Byrkjefjell.

Planane går mellom anna ut på vinteropen veg inn i Steinskvanndalen, og mange nye hytter i tregrensa... vi snakkar altså om 3000 nye hytter langs ca ei mil (?) av riksvegen, med hovudvekt i nye og høgareliggjande hyttefelt...

desse kjem til å redusere det "ville" arealet i området, og dette går jo spesielt ut over barnefamiliar som ikkje kjem seg så langt frå vegen som mange andre,,, er ikkje så kjekt å gå og traske i eit hyttefelt!

men det mest skremmande er etter mitt syn politikarar og grunneigarar sitt ønske om å utvide arealet som er bebygd, meir enn ønsket om fleire hytter. Heller eit tett og smalt belte hytter langs vegen, enn at hyttefeltet til slutt strekkjer seg heilt til Voss!

Å bygge ut hyttefelt på bekostning av naturen som skapar etterspørsel etter hytter, er etter mitt syn ris på eiga ræv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvamskogen...er ein slik plass som er tapt. Det er egentlig knekkande likegyldig om dei byggjer hytter mot byrkjefjell/steinskvandalen eller ikkje. Heile området har politikarane i Kvam ødelagt for lenge sidan. Skandaløs behandling av eit område som kunne vore ei perle - og dispensasjonar frå planene som er lagt er så mange at dei strengt tatt ikkje hadde trengt planar. Kvamskogen er ein sjeldan stygg plass med hytter(som ingen kan beskulda for å ha blitt bygd terrengvennlege), hundrevis av "campingvogner" med fortelt som er større enn vogna og lecastein som hjul, vegar over alt, bommar, svære parkeringsgjørmer og rot og skrot over alt. Eg bur 10 min frå Kvamskogen, men er der "aldri". Kvifor barnefamiliar frå Bergen eller andre stader skal reisa dit for å oppleva natur skjønar ikkje eg.

Eg er faktisk litt for at stader som kvamskogen godt kan ha auka hyttebygging fordi det allereie er så ødelagt - dersom dette føre til at ein unngår utbygging andre stader. (....men politikarane og grunneigarane i Kvam går med planar om større hytteområder fleire andre stader i kommunen og så teorien ryk vel allreie der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vang er og en kommune som istedet for å konsentrere seg om ett stort område, velger å legge tilrette mange hyttefelt jevnt over hele kommunen. De skryter over å ha 1 kvkm pr 1,1 innbygger. Men jeg tror det snart blir flere hytter enn mennesker pr kvkm med denne utviklingen. I tillegg til tyinkrysset skal store deler av filefjell byges ut, lia under den vakre toppen Grindadn skal bygges ut, deler av Slettefjell skal bygges ut (her har noen syslet med tanken om alpinsenter som kan knyttes til Raudalsiden) Det skal bygges ut mer rundt Tyinholmen, langs Tyin både nordover og vestover fra Tyin hotell. På Eidsbugarden skal det sikkert bygges litt til. Vang venter og bare på at Årdal snart skal få ny drikkevannskilde slik at man kan bygge hytter 50 meter fra vannet av Tyin (mot 100 meter i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje for å oppleva natur at barnefamiliar frå byen reiser til Kvamskogen. Det er for å opphalda seg i ein hytteby, så klart............. Naturen kan visst ryka og reisa for enkelte, ser det ut til. 3000 fleire hytter i eit allereie tungt utbygd område er nok "berre lækkert". Då er det berre å venta på ein ny "Beitostølen", der óg. Elles har Kvamskogen vore hytteområde i mange år, gjennom fleire generasjonar. Den finaste Kvamskogen eg såg var i 1969, den gongen eg var 3 år, og var der for første gong. Det var ein god del hytter den gongen óg, men Kvamskogen var iallfall langt fredelegare.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et paradoks:

Vi ønsker minst mulig hyttebygging inn mot spesielle områder. Lite tilbud og høy etterspørsel gir høy pris, for grunneieren vil selvfølgelig ikke gi bort noe. "Gud og hvermann" får ikke råd til disse tomtene, så vi får et form for klasseskille, tomtene går til "kapitalen". Samtidig kritiserer vi de stadig større hyttene (eller hus :D ) som kommer i fjellet.

Ei løsning kunne vært å være mindre restriktiv (liberal?) når det gjelder hyttetomter, og heller være restriktiv på mulighet for vei, innlagt vann/strøm og f.eks arealbegrensning til 30-40kvm. Hva med forbud mot kommersiell utleie? Vi kunne fått små, "ubetydelige" hytter uten spesielt store inngrep. Mer i pakt med naturen....? Gjerne med strenge krav til både det ene og det andre (farger, materialbruk, gjerding, dyrking, høyde, plassering osv osv).

Jeg er uten tvil en tilhenger av siste, for nordmenn har lange tradisjoner som er i ferd med å endres. Hytta har for lengst fått tittelen "bolig nr 2", evt nr 3 hvis de i tillegg har hus/leilighet å sørligere breddegrader. Den tradisjonelle hytta med enkle kår er på vei ut, dessverre. Bl.a fordi kommunene blir "tvunget" til å velge disse nye "byene" som inntektskilde. Det blir ikke plass til nye, enkle tomter på "hyttekartet" til kommunen. Du "MÅ" velge vei, vann, kloakk og bredbånd.... hvis du vil bygge hytte.

Det har også blitt slik i dag at prisen på ei tomt på fjellet dyrere enn i byen... Og hytta har fått flere kvadratmeter enn det som er hjemme.... Er det så rart når vi har vært med på å presse fram et marked for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig flott at de rike har mer penger å kjøpe hytte for enn de fattige. Din likhetstankegang er kommunistisk.

Din lesing er trangsynt. Jeg sier at jeg er for en mer liberal tankegang for å sparke beina under et unaturlig prisnivå.

At rike har mer penger å kjøpe hytte for enn fattige er en selvfølgelighet... Store hytter gjør seg best i le av f.eks skog. Små hytter, gjerne av naturstein/torvtak, gjør seg bra på snaufjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.