Gå til innhold
  • Bli medlem

telys ovn, trangia underlag


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Her er ide til hobby arbeid i juleferien!

 

Jeg har før nevnt, at jeg liker Trangia opplegget, men med Optimus Nova brenner i. Fordi det står stabilt, har optimal vindskjerming og varmen utnyttes bra med en "pipe"effekt likesom i Nansen kjelen. Til vinterbruk med snøsmelting er det bra med 2 gryter og panne/lokk. Kaffekjelen har jeg ikke, for jeg kan gjerne koke kaffe i en av grytene. med en Trangia ultralight blir det vektmessig ikke så ille.

Selvsagt skal det brukes noe annet enn spritbrenneren - om vinteren må det bli en fuelbrenner, for meg med parafin.

 

Men Trangiaen smelter sig ned i snøen og må stå på en plate. Jeg har limt 2 syltynne kryssfiner plater sammen etter å skåret 6 store hul i den ene som passer til basen på et te-lys. 

Den største runde plate er så stor, at den akkurat passer inn i pannen/lokket. Den andre med hullene passer innvendig i underste foten til Trangiaen.

 

Dermed får man en beskyttelse av Teflon belegget i kanten av pannen, når det hele er samlet til bæring. Trangia har faktisk en silikone? matte nettopp til dette. 

 

Samtidig har man altså et bra underlag Trangiaen kan stå på i snøen. Og så får du i tillegg en bra liten te-lys ovn til peis-kos i teltet om kvelden blott ved å sette underste foten over!

 

Det skal selvfølgelig behandles med forsiktighet -likesom al annen åpen ild i telt. Ikke sov heller!

 

Hilsen Elgen

 

post-1047-0-76636500-1386072317_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.