erlendne Skrevet 15. november 2013 Skrevet 15. november 2013 Jeg fant disse bærene i Nordland tidlig i september på ca 100 meters høyde i en kløft med temmelig sandholdig jord. Synes de minner om gojibær, men turte ikke smake på dem siden jeg ikke var sikker. Lurer på om noen kan bekrefte, eller avkrefte at dette er gojibær, eller bukketorn som de også kalles. Siter
Imp Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Hvis du googler gojibær, så ser de ganske mye annerledes enn de du fant der. Siter
REs Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Jeg tror det kan være Liljekonvall. Hvis jeg har rett så kan du være glad for at du ikke spiste dem. Liljekonvall er ganske giftig. http://no.wikipedia.org/wiki/Liljekonvall Siter
Mr Lynx Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Vanskelig å ta en sikker bestemmelse uten å ha sett bladene, men det ligner veldig på liljekonvall. Habitatet passer også bra hvis det var sørvendt. Bukketorn er en innført prydbusk fra Kina med tornete kvister som er mellom 1-2 m høy. Den er så langt påvist forvillet bare i Oslofjordområdet og sørover til Aust-Agder. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.