Gå til innhold
  • Bli medlem

Millitær beredskap ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Forleden syklet jeg de drøye 400 høydemeterene opp bommvegen til Store Skykula - 906 moh, høyeste i Egersund Kommune.

Her opp har Forsvaret bygd kjempeflott asfaltveg og et anlegg sikkert i milliardklassen.

Her blandt radar og diverse antenner svirret jeg rundt.

Også et par luker stod åpne, kikket nedi og så det blinket og surret i elektronisk anlegg.

Hva kunne ikke en enkel terrorist ha gjort her.

Med en sekk full av bomber og granater kunne vel hele dette monsteranlegget vært satt ut av spill.

Ble heller redd for mitt lille land. Huff så naive og sårbare vi er..... :neutral:

Stoler de 100% på friluftsfolk som legger turen opp her ??

jqjx.jpg

 

 

 

Varden på 906-Store Skykula

dij1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha...hadde tenkt å kommentere omtrent som Vandrefalk, men med en noe mer ironisk vri :P Om du er bekymret bør du kanskje ikke legge det ut på et forum, men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. Det forsvaret trenger å holde hemmelig, holder de hemmelig. Har hatt mye jobber for forsvaret, på Akershus festning, Huseby og et par mer "hemmelige" plasser. Det er ikke det at plassene er så hemmelige, det skal bare ikke komme ut hva som befinner seg i dem, og det er de strenge på der hvor det er reelt. De er strenge på sikkerhetsklareringer og følgevakt der hvor det er topp-hemmelig. At de har valgt å la et anlegg stå åpent tyder på at anlegget ikke er et ønsket mål for noen. Uansett, om noen ville bombet det hadde de klart det uansett om vinduer sto åpne eller ikke :)

Men du har rett i at vi er naive og sårbare. Vi får bare satse på at ingen gidder ta oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Det er jo ikke noe beredskap noe sted. Det går heldigvis som regel godt. Det er jo for eksempel ikke noe problem å kjøre båt inn til anlegg på land som tar i mot olje og slikt, man kan svirre rundt der en times tid før noen kommer og spør hva man holder på med. Jeg tror ikke det er til å unngå at sikkerheten blir nærmest ikke-eksisterende når et samfunn har levd i fred lenge nok. Så det er jo på en måte et godt tegn, om enn noe skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Haha...hadde tenkt å kommentere omtrent som Vandrefalk, men med en noe mer ironisk vri :P Om du er bekymret bør du kanskje ikke legge det ut på et forum, men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. Det forsvaret trenger å holde hemmelig, holder de hemmelig. Har hatt mye jobber for forsvaret, på Akershus festning, Huseby og et par mer "hemmelige" plasser. Det er ikke det at plassene er så hemmelige, det skal bare ikke komme ut hva som befinner seg i dem, og det er de strenge på der hvor det er reelt. De er strenge på sikkerhetsklareringer og følgevakt der hvor det er topp-hemmelig. At de har valgt å la et anlegg stå åpent tyder på at anlegget ikke er et ønsket mål for noen. Uansett, om noen ville bombet det hadde de klart det uansett om vinduer sto åpne eller ikke :)

Men du har rett i at vi er naive og sårbare. Vi får bare satse på at ingen gidder ta oss :P

 

Tjaaaa.... Nå er det jo offentlig tilgjengelige registere på alle ansatte i både sivil og militær etterretning. Og de "hemmelige" militære anleggende tas jo bilder av av journalister stadig vekk. Media vet hvor alt er, men unnlater å oppgi spesifikke adresser i det de skriver - men da kan det jo ikke ha vært alt for vanskelig å finne. Militærets etterretning har et "hemmelig" kontor her i Oslo nede i samme bygg som blant NTB, og det finnes bilder av inngangen i flere avisartikler, så det er sikker lett å finne. Jeg tror ikke det er mye som egentlig er hemmelig. De som er interessert i å vite om det, de vet om det, selv om ikke alle vi vanlige folk nødvendigvis har lett tilgang på all infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa.... Nå er det jo offentlig tilgjengelige registere på alle ansatte i både sivil og militær etterretning. Og de "hemmelige" militære anleggende tas jo bilder av av journalister stadig vekk. Media vet hvor alt er, men unnlater å oppgi spesifikke adresser i det de skriver - men da kan det jo ikke ha vært alt for vanskelig å finne. Militærets etterretning har et "hemmelig" kontor her i Oslo nede i samme bygg som blant NTB, og det finnes bilder av inngangen i flere avisartikler, så det er sikker lett å finne. Jeg tror ikke det er mye som egentlig er hemmelig. De som er interessert i å vite om det, de vet om det, selv om ikke alle vi vanlige folk nødvendigvis har lett tilgang på all infoen.

Om du tenker på samme sak som meg så påstås det at dette har blitt skjerpet inn.

Det er jo som jeg skriver over, det er ikke nødvendigvis plassen som er hemmelig men innholdet og det skal jeg garantere deg at media ikke vet. Uansett...om det er noen plasser som virkelig er hemmelige, altså ikke bare hva som foregår bak bygningsmassen, men hele bygget, så vet ikke du det, eller jeg, eller media, muligens kanskje en ulv eller hare vet noe, men ingen andre. Ellerså hadde det jo ikke vært hemmelig. Om det sitter noen i et eller annet land og overvåker oss så godt at de vet om disse plassene, kan jo godt hende, men media og folk flest vet ikke alt. Heldigvis, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte, nå dundrer det på døren..... :shock:

 

Noe hemmelig må det ligge nede i Store Skykula.

Det dukket opp en person i luka og ropte at eller annet før han lukket den.

Oppfattet ikke hva han sa da været var rett imot med piskende regn.

What??????? Tenk om han sa noe dritviktig også hørte du det ikke. Æ'kke rart det dundrer på døra!!!!!

 

 

Oppfattet første innlegget som at stedet var gått ifra med åpne luker. Du kunne så klart kastet inn en bombe der, men det hadde nok ikke satt Norge ut av spill, mer enn vi er fra før ihvertfall. Er ikke sikkert det var så veldig hemmelig, kan hende de bare ikke ønsket tilhengere og ville leke litt viktige ;) Det ville ikke være første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok observert på forhånd, og ansett som en dårlig trussel ;)

Pass på ballene, er det mulig fyren ropte til deg :P

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2070210.ece

http://no.wikipedia.org/wiki/Sindre_radar

He, he. Nei dem tenkte vel bare på fisketur og kvinnfolk der dem satt inne i fjellet, slikt som mannfolk flest gjør..........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F

Hva kunne ikke en enkel terrorist ha gjort her.

Med en sekk full av bomber og granater kunne vel hele dette monsteranlegget vært satt ut av spill.

Ble heller redd for mitt lille land. Huff så naive og sårbare vi er..... :neutral:

Stoler de 100% på friluftsfolk som legger turen opp her ??

 

 

 

 

Hvis du er redd for hva en terrorist kunne gjort her så skulle du kanskje tenkt litt på de viktigste anleggene vi har i dette landet og hvor dårlig sikret de er mot terrorister. Det finnes ingen sikring overhode og det er, så vidt jeg vet, ingen planer om å sikre disse. Samtidig så bygger vi bare flere og flere slike anlegg, fremdeles uten noen for for sikring. "Naiviteten lenge leve".

Og hvilke anlegg er det jeg sikter til?

Jo kraftlinjer. De går på kryss og tvers i landet vårt og er landets nervesystem.

Slå ut et par linjer inn mot noen av våre største byer og det går maksimalt tre timer før kaos og panikk begynner å spre seg.

De fleste av oss møter jo jevnlig folk med forskjellig nasjonalitet i fjellet og vi spør vel verken disse eller oss selv hva de har i sekken og hva de skal bruke det til.

Vi diskuterer om vi bør sikre oljeinstallasjonene i Nordsjøen bedre mot terroranslag, men hvorfor diskuterer vi ikke strømforsyningen som står der uten noen form for sikring?

Det er vel kanskje som monsteret i klesskapet. Du vet at det er der men hvis du ikke tenker på det så kommer det sikkert ikke ut, i hvert fall ikke før du sovner.

post-4220-0-54791900-1380426440_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for hva en terrorist kunne gjort her så skulle du kanskje tenkt litt på de viktigste anleggene vi har i dette landet og hvor dårlig sikret de er mot terrorister. Det finnes ingen sikring overhode og det er, så vidt jeg vet, ingen planer om å sikre disse. Samtidig så bygger vi bare flere og flere slike anlegg, fremdeles uten noen for for sikring. "Naiviteten lenge leve".

Og hvilke anlegg er det jeg sikter til?

Jo kraftlinjer. De går på kryss og tvers i landet vårt og er landets nervesystem.

Slå ut et par linjer inn mot noen av våre største byer og det går maksimalt tre timer før kaos og panikk begynner å spre seg.

De fleste av oss møter jo jevnlig folk med forskjellig nasjonalitet i fjellet og vi spør vel verken disse eller oss selv hva de har i sekken og hva de skal bruke det til.

Vi diskuterer om vi bør sikre oljeinstallasjonene i Nordsjøen bedre mot terroranslag, men hvorfor diskuterer vi ikke strømforsyningen som står der uten noen form for sikring?

Det er vel kanskje som monsteret i klesskapet. Du vet at det er der men hvis du ikke tenker på det så kommer det sikkert ikke ut, i hvert fall ikke før du sovner.

 

 

Helt riktig RE. Men strømnettet  er sivil beredskap. Millitær beredskap skal fungere selv uten strøm, får en da i det minste håpe..... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel at kaffemaskiner og kopimaskiner er de to viktigste tingene som holder Norge gående, men disse trenger strøm, uansett hvem som har ansvaret for å sikre jevn og sikker tilgang.

Hvis sikkerheten rundt strømforsyningen ligger under den sivile beredskapen så er vel sivilforsvaret satt opp med noen saftige mobile strømaggregat til bruk i situasjoner hvor strømforsyningen til f.eks. Oslo eller Bergen blir slått ut.

"Kan du ikke se for deg en liten gruppe gråkledde med et gigantisk aggregat på vei innover i fjellheimen", eller de kan kanskje bare koble seg inn på nettet med en skjøteledning.

Vi snakker tross alt om en anseelig mengde strøm hvis noen tar en av de store forsyningslinjene. 

post-4220-0-05187700-1380534784.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sykehusene har nødstrøm så det viktigste utstyret i forsvaret har garantert også det. De har nok UPS'er og aggregater i fjellheimen også, på steder hvor det er kritisk at strømmen ikke går. En helt annen ting er om dette gjevnlig blir testet og om det funker og hvor lenge det holder når det først trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sykehusene har nødstrøm så det viktigste utstyret i forsvaret har garantert også det. De har nok UPS'er og aggregater i fjellheimen også, på steder hvor det er kritisk at strømmen ikke går. En helt annen ting er om dette gjevnlig blir testet og om det funker og hvor lenge det holder når det først trengs.

Det vet jeg. Da jeg var i militæret hadde vi et aggregat som stod like utenfor brakka vår. Vi fikk mye strøm fra Russland og den var ikke alltid like stabil. Hvis strømmen forsvant i mer enn 20 -30 sekunder så hørte vi at dieselen startet og lyset kom tilbake.

Mange sykehus har bittert fått erfare at aggregatene ikke virker når det trengs, men heldig vis er det mye back up batterier på medisinsk utstyr, men jeg er mest bekymret for kaffetrakteren.

Hva skjer hvis en by blir uten strøm i tre timer. Ingen ting virker. Ikke dører, heiser, rulletrapper, betalingsterminaler, kassaapparater, kjøle og frysedisker, bensinpumper, jernbane, alarmer, telefon, mobiltelefon, lys, varme, ventilasjon, datamaskiner, kaffemaskiner osv, osv. Og etter en stund så ville vann og avløpssystemet begynne og svikte.

Det ville blitt KAOS, men gode tider for speidere og andre kreative friluftsfolk som kunne gjort god butikk på å selge vafler og pannekaker stekt på primus, mot kontant betaling, så lenge røra varte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. Da jeg var i militæret hadde vi et aggregat som stod like utenfor brakka vår. Vi fikk mye strøm fra Russland og den var ikke alltid like stabil. Hvis strømmen forsvant i mer enn 20 -30 sekunder så hørte vi at dieselen startet og lyset kom tilbake.

Mange sykehus har bittert fått erfare at aggregatene ikke virker når det trengs, men heldig vis er det mye back up batterier på medisinsk utstyr, men jeg er mest bekymret for kaffetrakteren.

Hva skjer hvis en by blir uten strøm i tre timer. Ingen ting virker. Ikke dører, heiser, rulletrapper, betalingsterminaler, kassaapparater, kjøle og frysedisker, bensinpumper, jernbane, alarmer, telefon, mobiltelefon, lys, varme, ventilasjon, datamaskiner, kaffemaskiner osv, osv. Og etter en stund så ville vann og avløpssystemet begynne og svikte.

Det ville blitt KAOS, men gode tider for speidere og andre kreative friluftsfolk som kunne gjort god butikk på å selge vafler og pannekaker stekt på primus, mot kontant betaling, så lenge røra varte.

Haha...senarioet ditt høres ut som en drøm ;) 3 timer uten strøm hadde vært 3 timer med frihet. Men jeg har jo både peis og primus og skulle lett klart å lage et bål i hagen, så det hadde jo ikke blitt noen krise med det første her i gården. Værre hadde det vel blitt rent jobbmessig, uten strøm inn i husene blir elektrikeren plutselig overflødig så jeg hadde vel blitt arbeidsledig. Men da kunne jeg jo solgt nykokt kaffe og vafler. Helt til folk var tomme for kontanter. Så måtte jeg nok tatt et lyn-jaktkurs hos far så jeg kunne funnet min egen mat. Å få fisk har jeg gitt opp så måtte nok satse på noe som kan skytes. Ellerså kan man jo produsere sin egen strøm med en ergometersykkel, ihvertfall nok til litt lys. Men det hjelper lite om man ikke har mat. Da er det bare en ting å gjøre, stikke til fjels, med hagle, og bli der :) Da gjenstår bare et problem, bikkja er skuddredd. Kanskje satse på pil og bue istede ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og tenk så mye bedre det blir når dette blir opplyst på et åpent forum i stedet for at det blir meldt som en bekymringsmelding til myndighetene!

 

Jeg tok meg den frihet å lese igjennom medlemslisten til Fjellforum. For sikkerhets skyld lastet jeg den ned og scannet den i ulike security-programmer, men alle kom opp med "no danger" eller hva de nå kalte det alle sammen. Jeg tror heller ikke terrorister har infiltrert friluftsinteresserte her i landet i særlig grad. Ennå ;)

 

Terrorister har neppe behov for ideer og inspirasjon fra utenforstående. Men vi har en slett og naiv historie mht dette. Det er noen tiår siden det s. k. sårbarhetsutvalget påpekte store svakheter ved mye, blant annet kraftforsyning, dataoverføring og til og med regjeringskvartalets sårbarhet ved at det overhodet ikke var noen kontroll av trafikk og besøkende. Sier ikke mer, men det gjentar seg om og om igjen. For ikke lenge siden påpekte politiets spesialgruppe og forsvarets etterretning at oljeinstallasjonene våre var utsatte terrormål, men dette hevdet politikerne og oljedirektoratet var bare tull(!). Får jo håpe det, men jeg er sannelig ikke sikker.

 

Når det gjelder Dag G sine observasjoner tviler jeg faktisk på at forsvaret har så god kontroll og oversikt over dette at det ikke ville kunne føre til problemer av både tidsmessig, økonomisk og praktisk betydning. Forhold som kunne ha vært unngått/redusert med tiltak før noe skjer. Det viser seg jo om og om igjen. En annen ting er at det ikke behøver å være terror, men pøbelstreker og hærverk.

 

Jeg har en del kunnskap om IT og sikkerhet. Det er vel det stedet vi best ser at ting som ikke skulle kunne skje, skjer. Oftest Ikke pga teknologien, men holdningen til den og tiltak tatt deretter.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sykehusene har nødstrøm så det viktigste utstyret i forsvaret har garantert også det. De har nok UPS'er og aggregater i fjellheimen også, på steder hvor det er kritisk at strømmen ikke går. En helt annen ting er om dette gjevnlig blir testet og om det funker og hvor lenge det holder når det først trengs.

 

Mener å huske at St.Olavs Hospital (kanskje mens det het RiT) hadde to gigantaggregater som ikke slo inn ved strømbrudd. Strømbruddet skyldtes omkopling ifm ordinært vedlikehold som satt en trafo ut av spill. Det var timer uten strøm og kaotisk på sykehuset. Det var med andre ord en serie av uhell som hver for seg ikke engang skulle kunne skje, men det skjedde altså.

 

Dette var vel før UPS'ene, men nylig mistet jo politiet alle bevis i en grov barnesedelighetssak fordi det gikk en sikring hos "ekspertene" på politihuset. Det er så hinsides ekspertise at jeg nesten mistenker korrupsjon og det undrer meg at det ikke er stilt spørsmål rundt dette, men det er nå en annen sak.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På radiumen sjekket de aggregatet en gang i mnd. Virket hver gang .

Vi kommer aldri til å lære. Skjer det noe oppstår det full panikk med engang, to år senere er alt glemt. Vi lever i en boble, men kanskje det er like greit. Istedefor å stålsette seg for det værste. Tror man kan bli paranoid av å tenke sikkerhet hele tiden, og kan man egentlig sikre seg mot alt?

 

@Koppen: Security-programmene dine må ha en svikt. "No-danger"....hahahahah....du skulle bare visst!!!! Mer kan jeg ikke si, det er topp hemmelig :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.