Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind (atter en gang)


ThomasB

Anbefalte innlegg

Annonse

Strengt tatt er det aldri nødvendig med stegjern. Man kan klyveklatre rett opp fjellet til høyre med en gang man kommer opp svaene. Man kan også runde i kanten av breen gjennom meget løs morenemasse.

Med årets snøforhold vil nok øvre del av breen uansett være snødekket slik at stegjern er unødvendig. Men den ryddigste og fineste turen er selvsagt å gå breen.

En isøks hjelper i alle fall veldig mye. Kim mumlet noe om at han skulle opp på torsdag, så om det stemmer kanskje han kan komme med noe fersk info da, om det er tidsnok.

Da vi var der i 2002 var det blåis på svært mye av breen. Det var da veldig mange som gikk til toppen uten breutstyr, delvis utpå den glatte isen, ja endog i rimelig lett fottøy. Uforsvarlig kunne det nesten virke, men i alle fall: Det var mindretallet som hadde breutstyr inkludert stegjern, og de kom da seg opp og ned (delvis med knall og fall på is, og delvis med noen skumle steinras i løs morenemasse)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som har vært på Falketind nylig, og kan si noe om behovet for stegjern der nå?

Vi lurer litt på pionerruta også, og om vi da skal ta med oss bretauet (30 m 8mm) videre i tilfelle noe sikringsbehov. Noen kommentarer til det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare advare folk, omtrent akkurat 100-200 meter foran der bildet til han Lindholt er tatt, tråkket jeg gjennom snøen og kikket ned i et DYPT hull. Jeg mener å huske at det var en sprekk, men i ettertid har jeg syntes det var litt rart med sprekker der nede. Uansett, vær forsiktig hvis man går i kanten av breen der.

Vil ikke ha på samvittigheten at noen dør fordi jeg ikke har sagt fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.