Gå til innhold
  • Bli medlem

Strålende dag i vakre Rondane


morten

Anbefalte innlegg

Var i grunnen mentalt klar for tur igjen, selv om knærne protesterte høylydt i dag. Værmeldinga varslet mørke skygger over de tiltenkte Hestbrepiggane og jeg satt kun igjen med et godværsmeldingsalternativ fra min liste: Rondane, pusling i Smiubelgin.
Det var et par varianter der jeg gjerne ville ha gått, og dessuten ønsket vi oss et litt bredere bildematerialutvalg fra Trolltinden.

Tidlig start!
Jeg fikk med meg Øyvind, min uvurderlige sportråkker fra Gjertvasstindturen tidligere i våres på tur, men han skulle tilbake til jobben som bomvakt ved Dalsnibba så siste korresponderende buss gikk fra Vågå 15.35
I full fart foreslo jeg å møtes 03.00 på Bessheim, noe som innebar vekkerklokke klokka 01.30 (jeg la meg godt over 23:00)

Iskald morgen
Det var bikkjekaldt kl. halv fem i Rondane. Nordvesten dundret inn over flyene og hadde ikke mange plussgradene medbrakt.
Litt høyere var vann frosset til is og snøen var betonghard

Flora og Fauna
Rondane er vel kanskje ikke noe flora og faunaparadis, i alle fall ikke for oss som foretrekker svulmende blomster i flotte farger. Det som slo meg var imidlertid horder av blålyng i blomst. Det var nesten som tepper.
Ei rype skremte vi opp og for øvrig var det en del hei hei rop fra tue til tue mellom Heiloene. Snøspurven var på plass i høyden og for øvrig fikk jeg ikke med meg stort.

Været
Som nevnt var det svinekaldt i starten. Vinden blåste med destabiliserende styrke fra nordvest og kalde, klamme tåkeskyer la seg på Steet og Trolltinden i starten, men utover dagen klarnet det opp og vinden løyet litt. Det ble værmessig en skikkelig stilig dag til slutt.

Turen
Turen gikk fra Spranget inn i Kaldbekkbotn og opp ryggen mot sør, sørøst rett fra botn og opp til Storsmeden. Litt laus skit i starten, deretter kosetur med en del fin og fast, nokså bratt Rondaneklyving på slutten. nordvesttoppen på Stormseden ble besøkt og skarmålt til 8 meter, toppen ca. 2001 / 2002 moh. Altså ut av alle lister også de sære :D
Vi fortsatte ned i skaret mellom Kaldbekkbotn og Langholet og videre traverste vi flanken mot skaret som forbinder Steet med ryggen i retning Trolltinden.
Vi psyket oss begge godt ned, og var mentalt forberedt på å snu. Konklusjonen er vel at det kan være bra å psyke seg ned. Det er etter hvert nesten "sti" mot Trolltinden fra denne kanten og den var overraskende enkel. Eneste for oss isøksfrie var ei BRATT snørenne som måtte krysses før vi kunne begynne på den flotte og lettklyvde flankeryggen opp mot toppeggen. Der var det litt skummelt og utglidning ville vært kjipt.
Toppen ble nådd i et mordertempo (bussen fra vågå 15.35 må vite).
Vi returnerte mot nord via fonner og storgrumset urd og ut i Langholet. Langholet var en lang oppoverbakke i stein stein og atter stein. Stigningen til bandet mot Kaldbekkbotn var seig og litt nedi Kaldbekkbotn ble alt håp om å nå bussen kastet over bord.
Etter en fin fin tur i flotte Rondane (altså det finnes bare ett Rondane på jord, og det er i Rondane. Ingenting er som Rondane. Det kan være bedre eller verre, men ikke som Rondane ;-) ) landet vi på en overfylt parkeringsplass ved Spranget i steikende sol.
Med hjelp av en cola klarte jeg å kjøre hjem med åpne øyne. Ble som vanlig en lengre tur enn planlagt.

post-3-133474394619_thumb.jpg

post-3-133474394952_thumb.jpg

post-3-133474394989_thumb.jpg

post-3-133474394995_thumb.jpg

post-3-133474394999_thumb.jpg

post-3-133474395005_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Etter en fin fin tur i flotte Rondane (altså det finnes bare ett Rondane på jord, og det er i Rondane. Ingenting er som Rondane).

Krysset selv Rondane en snartur for halvannen uke siden, enig at det er flott der. Har bodd et steinkast unna i mange år, men har ikke sett helt hvor bra det kan være der før nå...

Hadde også bra vær, men det var allerede godt og varmt i fem-sekstiden på morgenen da jeg var der - og det ble bare varmere og varmere og penere og penere vær utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: Det var et interessant bilde. Det viser jo hvordan heten de siste 2-3 uken har flådd av nesten all snø'n som lå.

Kim: Ikke skyld på meg a' Bare innrømm det at du foretrekker å ligge på campingsenga og nippe til forfriskninger og lese "Se og Hør", mens garasjen står der ertende og avviser alle dine rivningsforsøk. Men ikke glem: Det er ingen skam og bite i de sure jordbæret og ringe til et lokal "Buldozerfirma" :roll: Du kan jo stikke til fjells mens de buldozerer garasjen din til flatmark og etterlater en pen støvsky som legger seg tørt over hele nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten uvant å høre om kalde forhold, etter varmen de siste par ukene.

Gikk dere nedatt på snøfonna på nordsia av Sagtind (nå navnet Trolltind :roll: ), eller gikk dere kampestensura hele nedstigningen?

Legger for sammenlikningens skyld vedr. snøforholdene inn et bilde makan til ovenstående, tatt 29.06.2003 (altså 3 dager senere enn andersno sitt).

Temmelig mye mindre snø da ja...

post-51-133474395043_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten uvant å høre om kalde forhold, etter varmen de siste par ukene.

Gikk dere nedatt på snøfonna på nordsia av Sagtind (nå navnet Trolltind :roll: ), eller gikk dere kampestensura hele nedstigningen?

Gikk stort sett på fonna og traverserte nedre del av ura mot høre og kom ned ved Ytre Langholstjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.