Gå til innhold
tadegenbolle

Tidligfluer Femundsmarka

Anbefalte innlegg

Hei.

Planlegger en fisketur til Femundsmarka/Rogen første uka i juni. Satser på at dette er like etter at isen er gått.

Fikser både med sluk/mark osv, men fluestanga er selvsagt også med. MEN spørsmålet er hvilke fluer som er mest gjeldene i disse traktene såpass tidlig i sesongen. Noen som har noen tips eller erfaringer? Kan jeg regne med noen klekkinger på denne tiden?

Er det de samme tidligfluene som gjelder i fjellet som i lavlandet, type Oslomarka osv?

Alle tips tas imot med takk =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Jakob Skeie
      Hei! Jeg skal til skrimfjella om en uke og vil gjerne teste fluestanga men om det er vanskelig her tar jeg uansett med en til stang for mark eller sluk/spinnerfiske. Vi skal overnatte på ivarsbu men kan gå et lite stykke hvis det er det som må til for å finne de «beste» fiskeplassene.
    • Av Martin HJ
      Glad ikke alle som ferdes i Femundsmarka oppfører seg slik, da hadde det ikke vært mye igjen av de flotte gamle furuene der inne  Se miljøkriminaliteten fra 4:22 og 7:25. 

• Av marhaub
      Samboeren min og jeg planlegger kanotur i Femundsmarka i slutten av juni, og lurer på om noen har turtips?
      Vi har Ally-kano og planlegger 5-7 dager på tur. Hovedformålet er flott natur og villmarksliv, og et stort pluss hadde vært å komme utenfor de mest trafikkerte turistområdene (og forhåpentligvis øke sannsynligheten for å få fisk). Enkelte bæreettaper går fint, men helst mest av tida i kanoen. 

Røavassdraget har vært vurdert, men har forstått at det innebærer mye bæring fra norsk side (og svensk innfartsvei går jo ikke i disse tider...)
      Har noen tips? 
    • Av Tom42
      Utrolig, men på osdag dro jeg opp to flotte ørreter, den ene på E 12 og den andre på en klekker.  Perfekt tilslag også.  
      Men så var det kastingen da.  Da jeg begynte som fluefisker i 1972 var det med en syver Tjøstheimstang 1472 tror jeg den het , stiv som bare det og snøret var et DT7S.  Senere byttet jeg til DT7F.  Og jeg kastet langt og presist.  Meget presist. Og tok mye fisk.  
      Men så fulgte jeg med i utviklingen både hva stang og snøre angikk og har nå en karbonstang klasse 5 og et dertil flytende line, skyteline.  Men jeg tackler ikke skytelinen.  Jeg kaster mye kortere, og snøret har en tendens til å skyte forbi fortommen.  Og mye av gleden er borte.
      Ser at jeg må gjøre minst to ting:
      1.  melde meg på kastetrening
      2.  Eller det jeg har mest lyst til å gjøre; bytte tilbake til DT5F - og bli en lykkelig fluefisker igjen.
      Dersom du har noen kjappe tips er jeg takknemlig
    • Av AndersSletsjøe
      Noen som har erfaringer med fisking i Femundsmarka, nærmere bestemt røavassdraget i starten/midten av juni? Hvaslags forhold kan jeg forvente meg?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.