Gå til innhold
  • Bli medlem

Turgåer falt over 400 meter ned en skrent - er kritisk til sikkerheten rundt norske fjellturer


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Blir litt oppgitt når eg leser slike uttalelser som dette: 

46-åringen er glad for å ha overlevd, men også kritisk til sikkerheten rundt norske fjellturer.


- Hvorfor stenger man ikke de mest ekstreme turstiene når føret har vært så farlig som denne påsken?

 

Artikkel: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Filip-46-falt-utfor-en-skrent_-og-raste-400-meter-nedover-2871380.html#.UVv62jtiqUR

 

Imponerende lite selvinnsikt. Og en ansvarsfraskrivelse uten grenser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeforslag. Vi bare stenger naturen når det blir litt vær, så slipper vi at folk går ut der og dreper seg med å gå på steder de ikke skulle ha vært. Vi kan sette opp skilter på alle utkjørsler "Beklager, naturen er stengt i dag."

 

Eller enda enklere og bedre, vi kan innføre portforbud! Da unngår vi jo at folk går ut på gårdsplassen og brekker lårhalsen på isen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er en bratt lærekurve for en utlending å bli kjent med norsk klima. Men han skulle vel ha innsett mye tidligere at turen var potensielt farlig og snudd før han passerte første holkefeltet. Håper han har lært noe nå.

 

Jeg og min mann er også utlendinger. Jeg husker vår første påsketelttur i nordmarka. Vi hadde jo sett at det hadde vært bart i Oslo i flere uker og derfor valgte vi å gå til fots på en blåsti fra Skansebakken. Det lå et godt lag med snø snø og det begynte å snø tett da vi gikk og det fortsette hele dagen og natten. Neste dag måtte vi vasse gjennom knedyp snø fram til vi kom i en skiløype der vi kunne gå litt lettere ned igjen (på utsiden av trikkeskinnene). Det føltes utrolig dumt å gå på beina mens andre suste forbi på ski og det ble siste påsketur til fots. Alt må læres...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er en bratt lærekurve for en utlending å bli kjent med norsk klima. Men han skulle vel ha innsett mye tidligere at turen var potensielt farlig og snudd før han passerte første holkefeltet. Håper han har lært noe nå.

 

Jeg og min mann er også utlendinger. Jeg husker vår første påsketelttur i nordmarka. Vi hadde jo sett at det hadde vært bart i Oslo i flere uker og derfor valgte vi å gå til fots på en blåsti fra Skansebakken. Det lå et godt lag med snø snø og det begynte å snø tett da vi gikk og det fortsette hele dagen og natten. Neste dag måtte vi vasse gjennom knedyp snø fram til vi kom i en skiløype der vi kunne gå litt lettere ned igjen (på utsiden av trikkeskinnene). Det føltes utrolig dumt å gå på beina mens andre suste forbi på ski og det ble siste påsketur til fots. Alt må læres...

 

Ja, men det er jo akkurat dét. Føltes det dumt at dere hadde gjort det, eller følte dere det dumt at ikke det hadde stått skilt der om at dere måtte huske på at det kunne begynne å snø? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo akkurat dét. Føltes det dumt at dere hadde gjort det, eller følte dere det dumt at ikke det hadde stått skilt der om at dere måtte huske på at det kunne begynne å snø? ;)

 

Selvfølgelig følte vi oss dumme fordi vi ikke viste bedre. Det trenges ikke å stå skilt overalt. Jeg har også opplevd å få snø på Dovrefjell i midten av juli. Man kan jo heller ikke stenge hele fjellet hele sommeren fordi det er en sjanse for at det falles snø... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.