Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp oss til Aurlandsdalen!


renemarc

Anbefalte innlegg

Hei alle glade fjellfolk!

Jeg tenker å dra fra Askøy (utenfor Bergen) til Aurlandsdalen for å gå på tur. Med meg har jeg min samboer samt en liten jente (i bæremeis) på snart to år. Vi vet veien, vi har bil - så langt alt vel.

Logistikken må gå i orden for at dette skal bli vellykket, og vi ønsker gjerne å gå fra "toppen" (Østerbø, kanskje?) og ned gjennom dalen, dersom dette er mulig - men det er vel kanskje litt langt på én dag? Vi har i utgangspunktet ikke tenkt å overnatte, men dersom vi må, så gjør vi det helst i hytte og ikke telt. Kanskje er det noen på veien?

Om jeg uttrykker meg klønete er det fordi jeg ikke har vært i Aurlandsdalen før, og derfor har begrenset kunnskap om hvor det er best å begynne fra.

Vi trenger et sted å parkere. Logikken sier at vi normalt må parkere der turen begynner - i vårt tilfelle på "toppen". Men det betyr også at vi må snu og gå opp til bilen igjen (dersom vi vil ha den med hjem), og dette er litt problematisk - det bryter veldig med den tiden og det opplegget vi håper å ha for turen (vi må bl.a. bruke god tid fordi vi ikke kan forlange at minsten skal sitte i meis hele dagen - vi må raste underveis).

- Dersom vi vil begynne fra toppen; kan vi da sette bilen i bunnen av Aurlandsdalen (Vassbygdi?), og ta buss opp til egnet sted i nærheten av toppen (f.eks Østerbø), og overnatte underveis på vei ned i hytte?

- Kanskje vi bare burde nøye oss med bare en del av dalen?

- Eller kanskje mer sannsynlig - ta buss til et egnet sted som gjør at det tar en en lett, men lang dagstur (ca. 4 - 6 timer) på en relativt trygg sti for å komme ned til dalbunnen hvor bilen står?

Igjen, jeg har lite kunnskap om Aurlandsdalen, og vet lite om hvordan jeg kan ordne dette. Når man har små barn, må man gjerne tenke annerledes. Om noen har tips, så blir vi glade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går rutebuss mellom Vassbygdi og Østerbø i perioden medio juni til medio september. Dere kan sette bilen enten ved Vassbygdi eller Østerbø (det er kanskje greit å sette den ved Vassbygdi og ta bussen først opp for så å gå ned - da må man ikke stresse etter en ruteplan?).

Ruteplan finner dere på enten www.sognbillag.no eller www.ruteinfo.net

Kanskje kan også www.aurlandsdalen.no være til hjelp.

PS: Østerbø-Vassbygdi er en kjempefin tur på ca. 6 timer pluss pauser. Mer info om turen finner du på http://www.etojm.com/Norsk/Turer/Hardangeviddaogskarvet/Finsehallingskarvet/aurlandsdalen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rene, en kollega av meg gikk Aurlandsdalen i helgen med små barn.

De gikk ikke fra toppen, da de fant det best å korte ruten ned noe,

og de brukte 8 timer totalt. Jeg kan spørre henne ut om detaljene

i morgen og sende deg epost.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

vi gikk tur med barn i Aurlandsdalen i helgen (to familier fra Askøy).

To barn på 8 år og to på 4 år.

Vi synes det i utgangspunktet var vel ambisiøst å gå ned hele dalen med ungene, uten å overnatte underveis.

6 voksne timer er langt for små føtter som ikke er altfor fjellvant.

Derfor kortet vi ned turen med ca. 2 voksne timer, og begynte før den siste tunnellen på vei mot Østerbø.

Der går det en sti ned til en hengebro over elven. Stien begynner ved tunnellåpningen mot Østerbø.

Hengebroen er litt spektakulær, men det går fint når du har barnet i bæremeis. Den ser veldig solid ut.

Vi ønsket ikke å overnatte underveis, for å unngå så mye bæring. Der er ingen hytter å overnatte i, så vidt jeg vet.

Turen er fantastisk fin. Den går både langs elven, over bekker, i skogen og innom en perle av en gammel gård, Sinjarheim. Et stort mangfold av blomster i dalen.

Vi holdt de minste ungene i hånden i store deler av turen, fordi det var så bratte skråninger, men der er også fine strekk inne i skogen der de kan gå på egenhånd uten at mor og far har hjertet i halsen.

Vi brukte 8 timer på turen. Guttene på 4 1/2 og snart 4 år gikk selv de første 6 timene, men så kom de opp på skuldrene.

Dere bruker nok mindre tid, siden dere har bæremeis.

Jeg anbefaler å korte ned turen slik vi gjorde. Ta med noen venner med barn, så er det lettere å få ungene til å gå selv, og ikke minst ordner logistikken seg.

Jeg vet det går en buss opp om morgenen, fra parkeringen fra Vassbygdi, men jeg vet ikke om bussen vil stoppe mellom de to tunnellåpningene der turen vår startet.

Ring til en av hyttene på Østerbø, de har full snøring!

Ungene var bra fornøyde med turen, og veldig stolt av å ha gått så langt.

God tur!

Hilsen,

Agnete Skog :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.