Gå til innhold
  • Bli medlem

Komfortabelt telt med god takhøyde og lavest mulig vekt.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Og ventiler nede ved bakken har en lei tendens til å snø ned om vintern pluss at man mister skorteinseffekten for å få bedre gjennomlufing. For å virkelig bli kvitt varmen om sommeren er to åpninger egentlig det eneste som funker sånn nogenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skirtventilasjonen funker dårlig i snø (luft langs bakken skal egentlig gå inn under duken og rundt/over innerteltet.. Så skal du bruke teltet om vinteren trenger du 2 høye ventiler som ikke tettes igjen av snø. Helsport har noen videoer på youtube som viser de forskjellige luftesystemene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode forslag som har kommet frem i denne tråden! :)

Jeg tror jeg liker best Helsport Vidda light 3 camp foreløbig. God plass, og ser ut til å tåle litt ruskevær. Men inntil videre må jeg lukke honningposen, og utsette teltkjøpet til sommeren 2014 :(

Som ett sommertelt virker det siste som Tor Magnus foreslår som ett romslig og veldig lett alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje verdt å nevne Tarptent Hogback også? Kanskje ikke noe vintertelt akkurat men her er det ihvertfall masse plass, god lufting og vekta er jo ikke til å klage på. Merk at på nyere modeller så går teltet nærmere bakken enn det som vises på bildene.

Forresten. Hva er det som ikke gjør dette egnet som vintertelt? Er det kun det at det mangler fortelt?

Matlaging kan man vel like gjerne gjøre inne i innerteltet, dersom man passer på å ikke svi hull i bunnen av teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Hva er det som ikke gjør dette egnet som vintertelt? Er det kun det at det mangler fortelt?

Hogback er såpass har mye større flater enn Scarp 1/2 og det er så vidt jeg vet ikke krysstag tilgjengelig for det. Det er også bare netting innertelt tilgjengelig for dette. Burde kanskje heller sagt 3 sesongs enn sommertelt.

Matlaging kan man vel like gjerne gjøre inne i innerteltet, dersom man passer på å ikke svi hull i bunnen av teltet?

Jepp, eller så er det også veldig enkelt å lage et større fortelt ved å hekte løs en krok i taket og så trekke innerteltet litt innover. Det er det jeg gjør på Scarp 2'en. Da er det plenty plass til å kokkelere i teltet. Eventuelt så kan man ta en prat med Sean som driver Oookworks å få ham til å krympe innerteltet litt slik at innerteltet blir 3-manns, eller kanskje sy et helt nytt innertelt i stoff? for vinterbruk? Jeg snakket også litt med ham om å sy på stormmatter, men tror jeg hopper over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei.

Hvilket 3-sesongs telt er greit å bruke for to voksne og ett barn, når mor i huset er opptatt av god komfort og god plass? Teltet skal bæres i ryggsekk, så det bør ikke veie for mye heller. Veldig bra hvis minst to voksne kan sitte samtidig i teltet.

F.eks: Helsport Fjellheimen 3 camp har god takhøyde der det er høyest, men det er litt for lite plass ved bena. Kommer lett mye borti duken, spesielt ved bena.

Jeg ser for meg at f.eks. Fjellreven Akka Dome 3 må være ett bra telt. Dette har bratte vegger, god takhøyde, oppbevaringsnett i taket, fortelt på begge sider, lett å komme inn og ut av uten å krype alt for mye. Har aldri prøvd dette, så det er bare noe jeg tipper på... Kan være ett møkkatelt for alt jeg vet, siden jeg ikke har sett det i praksis.

Noen som har forslag til andre telt, eller bedre telt?

Takker for svar :)

Har skrevet om mine erfaringer med Holmeslet Backwood i denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/26542-holmeslet-backwood-erfaringer/

Kan legge til at vi er en familie på 4 + hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Fjellreven akka r/s 3. Er god plass til 2 voksne og 2 hunder (lapphund og malle, så ingen veskehunder) i innerteltet, forteltet er romslig og det er nok plass til bagasje og matlaging. Teltet er enkelt å sette opp, vindstabilt og vanntett, det er stor plass mellom inner- og yttertelt så man slipper problemet med å komme borti duken. Har lyst på et Akka dome 3, er veldig fornøyd med kvaliteten på fjellreven generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hogback er såpass har mye større flater enn Scarp 1/2 og det er så vidt jeg vet ikke krysstag tilgjengelig for det. Det er også bare netting innertelt tilgjengelig for dette. Burde kanskje heller sagt 3 sesongs enn sommertelt.

Det er krysstang tilgjengelig som ekstrautstyr. Har mailet litt med produsenten som forsikrer at teltet tåler vindstyrke av type stiv kuling.

Men bare mesh reduserer bruksverdien i norske fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.