Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Tentipi Safir b/p 7 pers og Fibi-style teltovn


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Har nå brukt et Tentipi Safir 7 i bomullspolyester med Pro innertelt, og teltovn 'Fibistove III' sommer, høst og vinter, og her kommer samlede erfaringer. Jeg er ikke assosiert i det hele tatt med telt eller ovns produsent/forselger.Har nå brukt et Tentipi Safir 7 i bomullspolyester med Pro innertelt, og teltovn 'Fibistove III' sommer, høst og vinter, og her kommer samlede erfaringer. Jeg er ikke assosiert i det hele tatt med telt eller ovns produsent/forselger.

Dette er et ganske dyrt set, og tungt. Det er ikke noe man ønsker å dra langt på, men med pulk, sykkelvogn, eller bil går det fint.

Teltet

Pro:

o Velgjort som bare den. Varenda detalj har en funksjon.

o Fungerer fint på snø (prøvd uten innertelt, men med en vanlig presenning som gulv

o Fungerer fint i regn (topphatten stenges innifra med en tau)

o Lett å fyre i. 3 store luftinntak i lav høyde gjør at du fint kan fyre uten å ha døren åpen. Deilig å på sommeren. Luftinntaken kan stå åpne i dårlig vær uten at teltet lyfter, eller at været kommer in i lavvoen.

o Tålig tygmaterial. Det er en bomullspolyester, så man får utrolig deilig 'inneklima'.

o Ingen kondens inne, om man bruker innerteltet. Jeg har ikke opplevd kondens uten innerteltet heller. :smile:

Con:

Tungt

Dyrt. Dette er det eneste som trekker ned karaktæren.

Læringer om teltet

o Et 7-personers telt fungerer fint til en familie på fem med pakking. Gott om plass; det blir en naturlig avdelning for pakkning, for barn, for voksne, for skor/fyring/ved. Vi har sovit 7 i teltet, men då med annen organisasjon av ting og tang..

o Tørkeringen man kan kjøpe til er fantastisk. Alle klær tørker fint om man fyrer. Jeg bruker tørkeringen både med og uten innerteltet. En familie trenger kun en tørkering.

o Pro-teltet kan åpnes i gulvet for å kunne fyre. Dersom man setter opp teltet på en fotbollsbane (=sportsleir) og vannet står på banen... så blir det bløtt innuti innerteltet å. Det lekker gjennom åpningene i gulvet. Jeg hadde egentlig ønsket en annen konstruksjon der, men då får man ju ikke bålet. :( I 'vanlig regn' blir man ikke bløt inne i det hele tatt, det er kun ved oppsetting 'i stående vann' jeg opplevd lekkage fra gulvets åpningsmuligheter.

o Pro-teltet er meget lett, til forskjell fra hovedteltet.

o Vi burde ha kjøpt en pakkpose for 9-personers telt; da er det lett å pakke både ytter- og innertelt i samme pose. I syv-personers-posen går det, men det er trangt, og ikke tilrådeligt dersom teltet er regnvått.

o Dersom det regner mye, og teltet står på samme plass en tid, så blir det vått og leirigt i inngangen der alle går in/ut. Noen av konkurrentene har en inngang, og produsenten av Tentipi selger fra i år et 'påheng' med inngangs-'tunnel'. Jeg er klart spend på hvordan denne er; den vil være positiv i regnmiljø.

o Uten innertelt får man in alle jentene i en skoleklass før å spise pølse i teltet.

o Meget vindtårlig. Masse barduner dersom man ønsker, men kan settes opp med kunn 8 teltspiker dersom man ønsker. Settes lett opp av én person. Jeg har ikke prøvd oppsettning i vind, kun bruk i vind.

Ovnen

Ovnen jeg bruker er en Fibi-style zeltovn(?) versjon III. Denne er...

o Lettfyrt

o Rustfri (=kostbar)

o Rørmodulerne pakkes i ovnen, som kommer i en trelåda. Rørmodulerne er av tynt material!

o Ovnen har et litet glass i hver dør(!) Dette gir bål-lys uten røyk i teltet. Fantastiskt på vinterstid/nattetid!

o Opplevs som sikker i bruk. Selve ovnen er av ganske tykk metall, og den har ikke vridd seg tross intensiv fyring.

o Ovnen plasseres med fordel oppe på noe ved snø. Ved pulkbruk tar jeg med en brukt ovnsplåt (vanlig inbyggningsovnsbakeplåt) som jeg bruker som underlag. Da står ovnen bra på snø uten å smelte snøen, og sommerstid tenker jeg ikke på at det kan komme ut litt glød under ovnen, der luftinntaket sitter.

o Er toppmatet - man trenger ikke å åpne sideluken før å legge in ved. Dersom det kommer ut litt gnister, så tåler ytterteltet dette. Jeg har ikke prøvd ovnen i innerteltet, men det burde gå det å.

o Ovnen har én kokeplate. Dette gir bedre plass i inngangen på teltet, men mindre kokekapasitet en 'horisontellt orienterte ovner'.

o Er ikke så lett.

o Bør sotes etter to netter. Jeg har en diskborste med før dette; Sotning er gjort på noen minutter.

o Før å sette opp pipen kan man stå på boksen som ovnen transporteres i. Denne doblerer å som fyringsvaktstol/kjøkkensjefs-stol.

o I mitt tykke en meget pen konstruksjon. Neppe hard-core-utseende, mer 'tysk turist som aldri sett en rein'.

Konklusjoner

Dette er utstyr for basecamps og 'glamping' (glammig camping :smile: ). Det bidrar til 'større fellesskap' en kunn familien. Erstatter hytte for meg. For sitt bruk har jeg bare godt å si om teltet og om ovnen. Grunnet vekten på teltet hadde jeg ikke valgt teltet i bomullspolyester for vandringsturer med litt lengde, men så er jeg heller ingen stor man på jorden. :smile: Dersom jeg på nytt skal telte på en fotballbane med stillestående vann vill jeg enten i) velge et annet telt; ii) skaffe et annet innertelt; iii) telte utenfør sjøen på fotballbanen.

Having that said: De som teltet i Smart-club telt var vesentlig bløtere ved samme anledning. Det var kun de telt som var specc:ade for minst 6000mm vannpeler i gulvet og 'oppsydde kanter i bunn på innerteltet' som vart helt tørre.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.