Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer i Asia/Afrika - forslag?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å reise i 3-4 uker enten i Asia eller Afrika, og er ute etter tips til reiseruter.

"Afrika eller Asia" er veldig lite konkret, det er fordi det er ganske åpent inntil jeg vet mer. Har tenkt på Nepal.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

REIS TIL NEPAL!!!!!

Verdens beste land for å oppleve fjell og kultur!!

Har vært der to ganger selv og drømmer bare om å reise tilbake. Kan anbefale både Everest- og Annapurnaområdet. En ting som er litt vanskelig nå er den politiske situasjonen i landet. Men det har ikke gått utover turister enda. De mest utsatte er politiet og hæren på den ene siden og maoistene på den andre siden.

Hilsen fjell jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein kamerat som bur med familien sin i Katmandu, hovudstaden i Nepal. Dei kjem opprinneleg frå Eksingedalen og Vaksdal i Hordaland. Dei har heimeside med bilete frå Nepal med litt av folkelivet dei møter i kvardagen og i arbeidet, samt ein del fjellbilete, mest avstandsbilete mot Himalaya. Bileta er trivelege og sjå på.

http://home.no.net/kjagull/ (om det verkar), eller søk på Kjartan Gullbrå.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært der to ganger - og kan trygt anbefale Nepal.

Siden du spør her så antar jeg du primært er interessert i fjellturer. Har selv vært i Annapurna og Khumbu-regionen(Everest).

Det helt klart enkleste (og billigste) er å gå på tur der det finnes såkalte "lodges". På den måten slipper du enten å arrangere din egen "ekspedisjon" eller bli med på opplegget til en turoperatør.

Turer i Khumbu starter som regel med en flytur fra Kathmandu til Lukla - Denne flyturen er spesiell. Som regel starter du tidlig om morgenen mens det fortsatt er klart - og utsikten kan være utrolig. Flyvningen foregår med gamle Twin Otter maskiner - og ved oppstart utdeles et sukkertøy og øreplugger av en flyvertinne(!), som er med på turen.

På vårt fly var det forøvrig ikke mulig å lukke døra til kabinen.

Landingsbanen i Lukla er kort, sterkt hellende, starter i en loddrett fjellvegg og ender i et stup - og det hele blir ikke bedre av at det ligger et flyvrak ved siden av banen.

Fra Lukla går så den vanligste trekkingruta inn til Everest basecamp - her er det MYE folk i sesongen. Både vanlige turister og ekspedisjoner på vei opp og ned.

Når jeg gikk rundt Annapurna tok jeg bussen som går mellom Kathmandu og Pokhara og gikk av i et høl kalt Dumre(som består av 90 prosent gjørme og tre forfalne skur). Herfra går det en lokal buss til BesiSahar - denne bussturen var også ganske nervepirrende - det fantes nemlig ingen vei(!) Denne var under bygging - så forhåpentligvis er den ferdig nå.

Selve turen rundt Annapurna er utrolig fin - brukte selv 19 dager. Det finnes variasjoner av disse turene hvor man bruker kortere tid.

Jeg ville gått for følgende opplegg - fly inn til Kathmandu. Bli der noen dager og få med deg det mest spennende - Durbar, The Rum Doodle, freak street, Pashputinath, Boudhantah etc. Så kan du reise med buss til Chitwan eller eventuelt kjøpe en "safari-pakke" i Kathmandu - 2/3 dager holder. Etter det kan du reise til Pokhara med buss og enten ta turen rundt Annapurna(cirka 20 dager) eller Annapurna Sanctuary(cirka 14 dager).

Med hensyn til maoist-opprøret er ikke det noe nytt, men situasjonen er kanskje hakket mer spent nå.

Tror uansett du vil få en fin tur om du velger å dra.

Dcp_0079%20s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til Uganda og opplev det villeste og vakreste Afrika!

Opplev de hyggelige og fornøyde menneskene, dra på spennende safari, opplev noe av det mest spesielle natur på kloden, eller rafte på Nilen.

Tur til Rwenzori nasjonalpark er obligatorisk med flest endemiske planter i verden og Afrika's 3. høyeste fjell - Mt Margherita/5109. Tregrensen når opp til ca 4300 moh og man får vandre på bre nesten rett under ekvator. Man følelsen av å vandre rundt i natur som ser ut til å være diktet opp av Tolkien. Nasjonalparken står på UNESCO's verdensarvliste.

http://www.adrift.co.uk/uganda.html

http://www.visituganda.com/

post-464-133474392107_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. :-)

Jeg skal lese litt mer, finne ut mer av det dere har foreslått, så kommer jeg sannsynligvis tilbake med mer konkrete spørsmål ettersom jeg vet får litt mer peiling.

Ellers tar jeg fortsatt gjerne imot enda flere forslag/erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenya/Tanzania er en veldig trivelig del av verden. Hyggelige folk, fin natur og god mat.

Kilimanjaro er et fantatisk fjell men man må unngå Marangu-ruten hvor man bor i hytter. Den er ikke så fin og det er veldig mange mennesker der. Det er også viktig å bruke minimum fire døgn opp, helst mer.

Machame er en bra rute. Umbwe skal være veldig bra, men jeg vet ikke om den brukes lenger. Ruten jeg brukte (Arrow glacier/Western Breach) er helt fantastisk bl.a fordi man passerer gjennom deler av det utdødde krateret. Dessuten går den i litt mer alpint terreng enn de andre rutene slik at man slipper litt grus-vassing og får litt klyving istedet. Men jeg tror ikke den tilbys av så mange operatører.

Mt Kenya skal også være fin, men de to øverste toppene er klatretopper. Den har en sidetopp som heter Lenana og som er greit tilgjengelig (har ikke vært der ennå, men dama har og hun likte den). Den er 5000 meter høy.

Ellers er Mt Meru (4500) rett ved Kilimanjaro en gøyal topp i følge guiden min. Bra akklimatiserings/oppvarmingstopp for Kili.

Rett i nærheten finnes forøvrig Serengeti, Masai Mara og Ngorogoro med masse gøyale dyr. Og rett over grensen kan Uganda friste med Fjell, Isbreer og svære sinna gorillaer. Hva mer kan man ønske ?

mvh Bjørn R

(forresten, hvis du passerer gjennom Nairobi så sjekk ut restaurant Carnivore som serverer sebra, antilope og krokodille stekt på masaispyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mt Mulanje i Malawi er også et meget bra alternativ!

Høyeste toppen er Zapitwa , 3001 m, og fjellet egner seg utrolig bra for trekking. Faktisk høyeste toppen i sørlige/central-Afrika.

Malawi har bygd ut et flott system av vandrerhytter på Mulanje, tilsvarende som DNT hytter i Norge. Lett å vandre og herlig natur. Kjøp Lonely Planet's "trekking in east africa" og REIS !!

hank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Turer i Khumbu starter som regel med en flytur fra Kathmandu til Lukla - Denne flyturen er spesiell. Som regel starter du tidlig om morgenen mens det fortsatt er klart - og utsikten kan være utrolig. Flyvningen foregår med gamle Twin Otter maskiner - og ved oppstart utdeles et sukkertøy og øreplugger av en flyvertinne(!), som er med på turen.

På vårt fly var det forøvrig ikke mulig å lukke døra til kabinen.

Landingsbanen i Lukla er kort, sterkt hellende, starter i en loddrett fjellvegg og ender i et stup - og det hele blir ikke bedre av at det ligger et flyvrak ved siden av banen.

Fra Lukla går så den vanligste trekkingruta inn til Everest basecamp - her er det MYE folk i sesongen. Både vanlige turister og ekspedisjoner på vei opp og ned.

Så programmet om den norske everest ekspedisjonen i dag. Mener de gikk via Lukla for å komme til basecamp. Er dette som er den vanlige strekningen hvis man melder seg på "Everest Base Camp" turene f.eks Hvistserk operer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet om den norske everest ekspedisjonen i dag. Mener de gikk via Lukla for å komme til basecamp. Er dette som er den vanlige strekningen hvis man melder seg på "Everest Base Camp" turene f.eks Hvistserk operer med?

Den vanlige ruta til Everest BC er med fly til Lukla og videre via Namche Bazar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.