Gå til innhold
  • Bli medlem

Børge Ouslands egenutviklet ekstremtelt(Helport Patagonia)


Hawk!

Anbefalte innlegg

Hilleberg Nammatj er omlag 3kg (litt under 3kg for 2-mannsversjonen, litt over 3kg for 3-mannsversjonen), er av god kvalitet, har god ventilasjon og eignar seg veldig godt til vinterbruk. Nammatj har derimot ei ulempe (i likheit med veldig mange andre telt, særleg lette telt), den skrå bakveggen som effektivt kortar ned liggelengda etter kvart som snøen bygger seg opp utanfor. Eg drar (vinterteltet ligg jo i pulk) med meg eit ekstra kilo for å unngå denne ulempa. Det finnst også andre lette, solide telt, felles for alle er at plassen er begrensa på ein eller annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja på Kaitum er det ikkje spart på plassen. Dersom Kaitum hadde vore på markedet sist eg kjøpte telt, hadde eg kjøpt det, til tross for litt tynnare duk og stenger. Det er eit av veldig få telt eg kunne tenke meg som heilårstelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

HVA ville du betalt for Patagoniateltet om du hadde kjøpt dette? 

Smaken er som baken. Noen liker ikke tunnelltelt, andre synes de er best. Jeg elsker tunnelltelt til vinterbruk. Det gir et stort nok fortelt til å grave skikkelig kulde/arbeidsgrop, og gode tunnelltelt tåler vind bra. Jeg mener ikke det er nødvendig med stormmatter. Jeg legger snø mot kanten, så blir det tett nok. 

Eneste fordel med "dome-type" etter min mening, er de brattere endeveggene som gjør at de ikke så lett presses ned av snø. Dette unngår jeg ved å planlegge hvordan jeg setter teltet i vindretningen. 

Dome-telt er tyngre, men om man stort sett bare bruker pulk, så er det ikke så nøye hva det veier. 

Selv bruker jeg Fjällräven Akka 3. Mitt bruk er på Hardangervidda og i Jotunheimen. Ikke Svalbard og sånne ekstreme steder, og til dette bruket er dette teltet helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken. Noen liker ikke tunnelltelt, andre synes de er best. Jeg elsker tunnelltelt til vinterbruk. Det gir et stort nok fortelt til å grave skikkelig kulde/arbeidsgrop, og gode tunnelltelt tåler vind bra. Jeg mener ikke det er nødvendig med stormmatter. Jeg legger snø mot kanten, så blir det tett nok. 

Eneste fordel med "dome-type" etter min mening, er de brattere endeveggene som gjør at de ikke så lett presses ned av snø. Dette unngår jeg ved å planlegge hvordan jeg setter teltet i vindretningen. 

Dome-telt er tyngre, men om man stort sett bare bruker pulk, så er det ikke så nøye hva det veier. 

Selv bruker jeg Fjällräven Akka 3. Mitt bruk er på Hardangervidda og i Jotunheimen. Ikke Svalbard og sånne ekstreme steder, og til dette bruket er dette teltet helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.