Gå til innhold
  • Bli medlem

Tirangia kjel - irret hull ?


Initium

Anbefalte innlegg

Har en 1-2 år gammel Tirangia kaffekjel, som er i alu.

Tok denne ut av campingvogna i går, sku ha den med på fottur idag. Oppdaget til min skrekk, at det var HULL i bunnen på den. Hullet er som et riskorn eller mindre i diameter.

Det ser tilsynelatende ut som den er RUSTET hulll i, for det var fint alu-støv inni kjelen.

Kjelen er helt som ny, det fins knapt et sår, et merke eller tegn til slitasje eller bruk på kjelen i det hele tatt.

Så, er dette andre har vært borti ? Kan ikke helt forstå hva som er gått galt, med å ha den stående i et skap et års tid eller to.

Vil også anta dette er ca umulig å utbedre, siden aluminium knapt lar seg lodde. Ikke den store økonomiske smellen, men jeg liker IKKE å måtte kaste ca helt nye ting, selv om det bare er en kaffekjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aluminium ruster nok ikke, men er det noe aluminium ikke liker så er det stål. Dersom aluminiumet har stått i kontakt med noe av stål vil det reagere på det og aluminiumet vil da tæres vekk. Ut i fra din beskrivelse antar jeg at kjelen din har stått lagret i lengre tid og har hatt kontakt med noe av stål, derav tæring og hull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium ruster nok ikke

Ja og nei. Aluminium korroderer også, men ved korrosjon krever oksygen og ved korrodering av aluminium får man et tynt oksydasjonssjikt som stopper videre korrosjon. Problemet kan oppstå hvis kvaliteten på aluminiumet er litt så-som-så og inneholder mye urenheter, eller hvis det er rimelig tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noe av messing i kjelen? En rødspritbrenner, for eksempel? Aluminium og messing er ikke gode venner. Det er blant annet derfor Trangia anbefaller å oppbevare brenneren i den medfølgende plastposen, eller en annen plastpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra din beskrivelse antar jeg at kjelen din har stått lagret i lengre tid og har hatt kontakt med noe av stål, derav tæring og hull...

Nei. Kjelen har stått lagret, men på TREPLATE, i et skap inne i campingvogna

Har du hatt noe av messing i kjelen? En rødspritbrenner, for eksempel?

Nei. Ingenting synlig oppi kjelen, den var altså helt tom.

Fler tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom butikken der jeg kjøpte kjelen, sa som sant var at jeg ikke hadde kvittering, siden jeg anså det som umulig å ødelegge en kaffekjel, og dermed behov for å hevde reklamasjon.

De var forståelsefulle, og tok kjelen i retur uten spørsmål. Ekspeditøren undret også hva dette var for noe rart, lurte på om det kunne være en luftboble i støpen av selve kjelen eller noe som hadde sprekt etter noe tid.

Uansett - jeg fikk ny, caseclosed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.