Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekkedilemma


Grimner

  

3 stemmer

  1. 1. Jeg ville tatt

    • OXO
      2
    • Vulture
      1


Anbefalte innlegg

På grunn av denne tråden:

http://www.fjellforu...an-en-ryggsekk/

... tok jeg frem en fire år gammel Haglöfs OXO 75 liter for å finne ut hva som egentlig var galt med den. Sist vi hadde intimt samvær, var ryggen min gåen i en ukes tid - skuldre og hofter var ikke helt gode, de heller. Noe av grunnen var en altfor tung sekk, men jeg har hatt mistanke om at den heller ikke passet.

Så i går kveld kom den frem fra loftet og jeg praktiserte det jeg har lært de siste to årene. Altså, sekken passer, den. Etter å ha justert ryggstykket 10 centimeter ned for å passe en ikke altfor lang rygg og ordnet med diverse reimer, så hviler sekken på hoftene, skulderreimene bryr seg mest om frem/tilbake bevegelse, lokket truer med å holde seg i ro og hoftebeltet glir ikke lenger ut etter 5 minutter.

Hurra!

Men hva jeg pakker i sekken har forandret seg (til det bedre), så der jeg før stappet en 75 liter full med underlag og litt annet hengende utenpå, tar jeg gjerne samme turen med en 43 liter Vulture II fra Maxpedition.

Heldigvis har jeg da to brukbare sekker. Forskjellen ligger i at OXO (nå) har noe bedre bærekomfort enn Vulture. Det skulle da også bare mangle, ettersom den veier 1,3 kg mer.

Spørsmålet blir: hvilken sekk for en drøy uke med 12-13 kg?

En OXO med vond fortid, 3,2 kg og bortimot alt innen bærekomfort?

En Vulture på 1,7 kg som passer akkurat til lasten og allerede har greid seg gjennom en ukes test uten varige mén?

Lurer bare på hva folk mener. For min egen del setter jeg en knapp på Vulture - den gir meg en smule sårt tiltrengt disiplin med hensyn til hva jeg bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller litt til din tanke der. Men, en sekk som er beregnet på tyngre vekt og har bæresystem bygget deretter, er etter min erfaring bedre å bære, selv om selve sekken er tyngre (3,2 contra 1,7 i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vill brukt OXO, den er jo som beskrevet over bergena for tyngre bører og har derfor (tror jeg) bedre skulderstropper osv, som er med på å øke bærekomforten.

Det som er lett å gjøre er jo å fylle den med mer vekt pga bedre plass, så her trenger man pakkedisiplin:-)

De gangene jeg bruker storsekken min på korte turer uten å fylle den helt opp bruker jeg å stramme side og bunnstroppene før jeg pakker nedi sekken,( lurer meg sjæl litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tænger mere end Vulture så tag den. Personligt ville jeg teste begge sækkene med den vægt du regner med at bærer og bærer dem ca. et par timer. Jeg mærker først rigtigt hvordan sækken sidder når den har været på noget tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OXO har bedre skulderstropper, men det er nesten uinteressant i forhold til hoftebeltet og lastestroppene - den lille vekten som kommer på skuldrene kunne like godt vært ordnet med et par nylonreimer. Vulture er klart utklasset der - men den er god nok for den aktuelle vekten.

Bedre veiing gir en vekt på ca 10,5 kg for lasten. Det går greit i begge sekkene.

Men for moro skyld la jeg på 3 kg til. Da vil gribben ned på bakken (hoftebeltet sklir), mens OXO bare er litt tyngre; ellers uforandret. Dermed ingen tvil om hva jeg tar om vekten (tvi!) skulle øke.

Pakking og komprimering av OXO'en gir en høy og flat sekk, noe som vel også er gunstig...

Problemet er fortiden. Jeg "vet" at OXO kommer til å ødelegge meg før jeg er halvveis, mens Vulture nylig har vært på generalprøve og gjort jobben sin godt innenfor hva jeg forventet. Vel, en uke til avgang, så nok tid til flikking og vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir: hvilken sekk for en drøy uke med 12-13 kg?

En OXO med vond fortid, 3,2 kg og bortimot alt innen bærekomfort?

En Vulture på 1,7 kg som passer akkurat til lasten og allerede har greid seg gjennom en ukes test uten varige mén?

Tja, jeg ville sett det så enkelt som at nå har du to alternativer, det er da vel ikke nødvendig å låse seg til en eller den andre? Dersom du kommer til overkant i vekt av hva Vulturen er komfortabel med så bruker du OXOen. Tenkt på at 1.5 kilo er ca. en 10% vektøkning på sekk med innhold...

Edit: Ok, var ikke klar over at spørsmålet var rettet mot en spesifikk (snarlig) tur. Jeg tror vel egentlig du har besvart ditt eget spørsmål i din siste post her og er rimelig enig med deg. :)

Edit2: Har du en utstyrsliste postet noe sted? Har du veid utstyret individuelt så du ser hvor vekten din kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx: hoftebeltet på Sec ser veldig likt ut som på OXO, men dårlig med bilder på nettet av ryggen. Ingen garantier, men jeg skulle gjerne ha telegrafert til meg selv for to (og fire) år siden:

OBS KORT RYGG STOPP IDIOT STOPP

Logrus: ja, 10% skal man ikke kimse av, men jeg lurte egentlig på om det finnes noen vedtatt sannhet her? Sekkevekt mot sekkekomfort. Rammesekkene har jo tapt den kampen, men det er vel mer fordi løftebehovet er blitt lavere

Edit2: du har PM. Ja. Ikke så nøye på de minste og letteste tingene, men alt annet har blitt veiet og funnet lett nok.

Se der, ja. Vulture liker klær i bunnen, så går det bedre å laste tyngre. Lurte på det - oppfører seg annerledes med bare vannflasker i enn med ordentlig last. Ser ut som om det stiver av/retter opp bunnen. Merkbar forskjell.

Legger vi til at amerikaneren er mye kulere enn svensken og passer bedre til akkurat denne turen, så blir det vel Vulture denne gangen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logrus: ja, 10% skal man ikke kimse av, men jeg lurte egentlig på om det finnes noen vedtatt sannhet her? Sekkevekt mot sekkekomfort. Rammesekkene har jo tapt den kampen, men det er vel mer fordi løftebehovet er blitt lavere

Joda, men jeg lurer litt på om det er litt motstridende momenter her. Man øker vekten på sekken for å øke komforten med økt vekt? :) Et annet moment er at selv om sekken kanskje blir mer komfortabel så endrer det ikke vekten som hofter, knær og ankler må takle. Mer vekt betyr jo også mer energi brent.

Se der, ja. Vulture liker klær i bunnen, så går det bedre å laste tyngre. Lurte på det - oppfører seg annerledes med bare vannflasker i enn med ordentlig last. Ser ut som om det stiver av/retter opp bunnen. Merkbar forskjell.

Legger vi til at amerikaneren er mye kulere enn svensken og passer bedre til akkurat denne turen, så blir det vel Vulture denne gangen også.

Et annet tips for en sekk uten nok avstivning er å bruke liggeunderlaget for å stive den av (dersom det ikke tar opp for mye plass). Putt liggeunderlaget vertikalt ned i sekken som en sylinder som du så fyller med alt annet. Da blir sekken fin og stiv. Hvis det er lite plass så er det kjekt å ha slikt som regntøy på utsiden av sekken så det er lett tilgjengelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg lurer litt på om det er litt motstridende momenter her. Man øker vekten på sekken for å øke komforten med økt vekt? :) Et annet moment er at selv om sekken kanskje blir mer komfortabel så endrer det ikke vekten som hofter, knær og ankler må takle. Mer vekt betyr jo også mer energi brent.

Sånn generelt sett: Om en sekk har litt mer vekt men et bæresystem som er laget for å takle vekten er det nok fremdeles bedre å velge den fremfor en sekk som ikke er laget for den. Det vil fort resultere i vonde skuldre etc. Når det angår knebelastning så burde det ikke være store forskjellen å gå opp en kilo. Om det er et problem ville jeg heller ha tenkt over rutevalget. En sekk som er tilpasset lasten vil nok også være generelt sett snillere på kroppen på sin måte også da vekten blir mer riktig fordelt(hofte/skuldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sekk har litt mer vekt men et bæresystem som er laget for å takle vekten er det nok fremdeles bedre å velge den fremfor en sekk som ikke er laget for den. Det vil fort resultere i vonde skuldre etc.

Dette er jo ganske innlysende, vekten i sekken må være innenfor rammene av hva sekken er bygget for når det gjelder vekt. Poenget mitt var vel heller at et ironisk blikk på det å øke vekten på sekken for å takle vekten det økes med. :)

Når det angår knebelastning så burde det ikke være store forskjellen å gå opp en kilo. Om det er et problem ville jeg heller ha tenkt over rutevalget. En sekk som er tilpasset lasten vil nok også være generelt sett snillere på kroppen på sin måte også da vekten blir mer riktig fordelt(hofte/skuldre)

Her er vi kanskje rett og slett uenige. Jeg mener at hvert eneste kilo kan utgjøre en stor forskjell. Og jeg er ikke villig til å si at "der og der kan jeg gå, men ikke der".

I løpet av livet vil du nok se at det er ankler, knær og hofter du vil begynne å slite med, ikke skuldrene. Og dette kommer rett tilbake til vekt. Derfor er det en dårlig ide å være overvektig og en dårlig ide å bære mer vekt på ryggen enn man trenger.

Forøvrig så vil jeg jo gjerne påpeke at jeg ikke sier at man skal gå rundt med sekker som er ubehagelige og gjør vondt. Hvis sekken er ubehagelig så justerer du den eller finner en som passer deg bedre.

Bare så det er sagt så sier jeg heller ikke at Bergans 130L syncroflex eller hva det heter ikke har noen plass. Hvis trenger å bære 30 kg, så er det jo lurt å ha en sekk som takler det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.