MrPetzel Skrevet 22. juni 2012 Skrevet 22. juni 2012 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe meg en hybridsykkel til rundt 5000,- Jeg kommer til å sykle ca 30 min til jobben(asfalt), samt grusveier og litt sti. Har sett meg ut to modeller på xxl. Hvilken tror dere er best? Vet ikke så mye om de forskjellige spesifikasjonene.. Kjempesnilt om noen vil si hva de ville valgt, eventuellt tipse om andre modeller. Gjerne med link, så jeg finner de kjapt! http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/sportster-20-hybridsykkel-12-1078906 http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/sportster-park-hybridsykkel-12-1078908 Mvh, Olav Siter
REs Skrevet 23. juni 2012 Skrevet 23. juni 2012 Dette spørsmålet er og har vert en gjenganger her på forumet. Søk litt rundt så finner du mange gode innlegg. Scott har selvfølgelig sikkert mange gode modeller, men jeg har kjøpt en Scott sykkel en gang og det var en stor skuffelse. Grunnen til dette er nok at betjeningen på XXL ikke har de kunnskapene de burde ha for å selge sykler. Det er også ofte litt lite teknisk info å hente både på nettsidene og i butikkene til XXL. De to syklene du nevner er sikkert ganske like. Prisforskjellen ligger som oftest i giret og noe i bremsene. Mekaniske eller hydrauliske skivebremser. Hva med en Merida? http://www.merida.no...450-161360.html Jeg har syklet i nesten 10 år på en BROS Sonic. En fantastisk sykkel, men skulle jeg kjøpt ny hybrid så hadde det blitt uten dempegaffel og heller lagt de pengene inn i giret. Jeg prioriterer fart foran komfort, og dempingen tar for mye effekt og koster og veier for mye. På min hybrid har jeg i løpet av denne tiden skiftet alle roterende deler minst en gang og sykkelen er fremdeles like god som da jeg kjøpte den. Nå har jeg kjøpt meg en Vipera Syclocross så hybriden kommer nok bare til å bli brukt om vinteren med piggdekk. Sjekk utvekslingen på hybriden. Mange hybrider er giret som en MTB sykkel og det synes jeg blir for lavt til landeveisbruk. Ingen vits å sykle rundt med en masse lave gir som du nesten aldri bruker. Hvis hybriden blir giret noe høyere så har du likevel nok i massevis til en tur eller to i terrenget. Forskjellen ligger ofte i kassetten bak. De fleste hybrider kommer vel med skivebremser, men V-bremser funker også bra. Ulempen med V-bremser er at de spiser opp felgen etter en stund hvis du ikke er nøye med renholdet. Men bremseklosser til V-bremser koster nesten ingen ting og du skifter dem på 5 minutter. Klossene til skivebremsene koster kanskje "hundre ganger" mer, men de varer ganske lenge og så slipper du å skifte hjul etter noen år. De fleste merker selger "økonomimodeller" hvor det ofte er spart inn på det som koster. Gir, dempegaffel og bremser. Det er alltid en grunn til at noe er billig, og på sykler har det lett for å gå utover kvaliteten. Gå til en seriøs sykkelforhandler og spør om råd. ikke gå til disse store som selger billige sykler sammen med joggesko, fiskestenger, golfkøller og matvarer. Du betaler litt ekstra, men får ofte både bedre service og bedre kvalitet. De kan også plukke ut riktig størrelse til deg, justere sete og styre riktig før du forlater butikken og så har de ofte et tilbud om gratis service innen en viss tid etter kjøpet. Det tror jeg ikke du kan regne med å få på XXL. Oppgitt rammestørrelse og hva som passer til din kropp, arm og beinlengde kan variere noe fra merke til merke avhengig av hvordan rammen er konstruert. http://www.fjellforu...4-hybridsykkel/ http://www.fjellforu...y-sykkel-hjelp/ http://www.fjellforu...y-hybridsykkel/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.