Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med hvor mye rødsprit til koking til en familie på helgetur?


Imse

Anbefalte innlegg

Ja, hvor mye rødsprit bruker man egentlig på en tur på 2-3 overnattinger, med varming av: middag, koke kaffe 1-2 ganger og evt noe varmt til frokost. Familie på 2 store og 3 små.

Hvor mye bruker din familie på en tur på vår/sommer/høst?

Jeg er ikke sikker på hvor mye vi bruker, men sist jeg kokte på kun stormkjøkken til meg og 3 unger i 5 dager, og ikke sparte på rødspriten, så var den igjen en god slunk på flaska vet jeg.

Om noen med litt mere erfaring kunne fortelle ca hvor mye de bruker på en kosetur i marka med matlaging til en familie, så hadde jeg blitt glad.

Lurer nok kanskje litt på om jeg sløser litt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var sjelden mer enn to stykker, og da var det 2 - 3 kaffekok pr dag, suppepose til lunsj og steking av fisk til kvelds,men det er så lenge siden at jeg egentlig ikke kan slå fast noe fast forbruk pr dag. Det kan jo hende at jeg roter fælt nå og husker feil :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia sier i sin bruksanvisning til stormkjøkkenet at det trengs 0.5dl rødsprit for å koke opp en liter vann.

Husker jeg testa mitt Optimus Tor 91 stormkjøkken innendørs, med rødspritbrenneren til Trangia. Det brukte da 13g rødsprit for å koke opp en halvliter vann fra springen (tilsvarer 0.33dl per liter vann. Gjennomsnitt for tre oppkok tror jeg det var.).

Så da er det jo bare å gjette seg fram til hvor mye vann du vil koke, regne ut, og ta med en slant ekstra sånn for sikkerhets skyld :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia sier i sin bruksanvisning til stormkjøkkenet at det trengs 0.5dl rødsprit for å koke opp en liter vann.

Husker jeg testa mitt Optimus Tor 91 stormkjøkken innendørs, med rødspritbrenneren til Trangia. Det brukte da 13g rødsprit for å koke opp en halvliter vann fra springen (tilsvarer 0.33dl per liter vann. Gjennomsnitt for tre oppkok tror jeg det var.).

Så da er det jo bare å gjette seg fram til hvor mye vann du vil koke, regne ut, og ta med en slant ekstra sånn for sikkerhets skyld :smile:

Takk! Dette var veldig informativt.

Tenker vi kanskje tar med 2 liter første turen i år. Vi er sikkert sære som holder oss til rødspriten og ikke investerer i gassbrenner eller mulitfuel, men jeg synes det funker greit og jeg liker stillheten. Jeg har prøvd gassbrenner til trangia og det var ubehagelig bråkete greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Omnifuel da ungene ble gamle nok til å være med så aner ikke. Jeg brukte ca 3 dl på meg selv på en helg, men pleier ikke fyre i telt og lager så mye mat på bålet som jeg kan. Det kan enkelt spares inn litt uansett hva man fyrer med:

- Vindskjerm sparer deg for mye forbruk, bare litt vind forlenger gjerne koketiden til det dobbelte.

- Mål opp nøyaktig hvor mye vann du trenger å koke så går ingenting til spille.

- Ikke varm vann som bare er til drikke helt til kokepunktet, kun til det er varmt nok.

- Kok egg i kaffevannet.

- Kle deg i stedet for å fyre i teltet.

- Ta snø inn i teltet om kvelden. Å smelte 1 kg snø til vann tar 1,5 ganger så mye energi som å varme vann opp fra 0 til 100 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.