Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges 50 største grunneiere


oasorgard

Anbefalte innlegg

Har laget en liste over det jeg tror er Norges 50 største grunneiere i Wikipedia - http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_st%C3%B8rste_grunneiere Stemmer listen? Hvis ikke, gi meg gjerne tips om store grunneiere som eventuellt mangler.

De fleste av grunneierne driver for øvrig med utmarksbaserte næringer hvor utleie av jakt og fiske .

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just det ;) Eier disse grunnen der det går riks/europaveg og jernbane? I såfall blir det jo litt areal av det. Men jeg ser jo at f.eks jernbanens 4000km lengde ikke er i nærheten av å være nok til å komme inn på den listen der, hvis det dreier seg om bare en smal stripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til areal som jernbanen er plassert på så er dette delt mellom ulike aktører.

Området det går spor på eies eller disponeres i hovedsak av Jernbaneverket, da NSB ikke har noe med sporene å gjøre.

NSB eier svært lite, derimot disponerer eiendomsselskapet deres Rom Eiendom et betydel areal, stasjonsområder, verkstedtomter, områder det enten har vært jernbanedrift eller steder det engang har vært planlagt.

Andelen eiet og festet vet de nok best selv, men totalt så kan det kanskje dreie seg om 40000 dekar.

Men også andre aktører eier også slik grunn.

Traseene der baner går er forholdsvis brede, da det er mye mer til hver side enn der akkurat skinnene ligger. Veldig mange steder er arealet doblet ettersom det er tatt hensyn til evt fremtidig dobbelspor feks.

Dette er altså grunn som Jernbaneverket disponerer, men om de eier alt vet de best selv.

Om man legger sammen alle de ulike grunneierne så blir det jo fort en betydelig mengde jord, men ettersom Jernbanen ikke har vært synonymt med Nsb på nesten 20 år så passer det vel ikke inn i lista som omtales her.

Det samme kan vel sies om veinettet.

Der er det ulike fylkeskommuner, stat og kommuner som eier grunnen.

Noen steder mener jeg det også er private grunneiere som "må" avstå arealer på "langtidsutleie".

Samferdsel er fortsatt et såpass snevert område med lite interesse for de som står for utviklingen, altså staten ved velgerne ;) , at det nok er forferdelig mange år til at et slikt areal vil komme på noen liste over landets 1000 største grunneierområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke finne noen direkte referanser hos Jernbaneverket eller de andre nevnte partene om hvor store grunnarealer de eier.

Staten eier for øvrig en del arealer i tillegg til Statskog og Forsvarsbygg, uten at jeg kan henvise til noen eksakte tall.

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.