Gå til innhold
  • Bli medlem

GAMMEL HUND PÅ TUR


Tom42

Anbefalte innlegg

Shalka, min 12 år gamle Labrador, stor av vekst, elsker å være på tur. Koser seg i telt, er ikke redd for bål, bryr seg lite om sau. Jo, skrytelisten kunne vært enda lengre. Men, som nevnt innledningsvis, nå er hun 12. Og bærer sikkert preg av det. Hun sover mye, men er ellers aktiv, frisk, blid og fornøyd.

For to år siden bar hun 9 kilo, i fjor reduserte jeg det til 5. Så om noen måneder står årets høydepunkt igjen for tur, bokstavelig talt: Hardangervidda.

Planen er at hun ikke bærer noe i det hele tatt og at vi går inn til et vann ca 4 timers gange, hvor vi vil opprette en base.

Trenger synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at du får en helsesjekk på henne før turen, slik at du vet om hun er ok. Er hun ok går det sikkert bra dersom hun bare skal rusle med uten å bære noe. I 2010 hadde jeg med meg min 11 år gamle blandingshund på en reise på ca. 3500 km (Kystveien Lindesnes-Nordkapp, og tilbake fra Kautokeino til Fauske). Jeg brukte sykkelen som "kløvhest" (trillet sykkelen store deler av veien), og en tilhenger hunden kunne hvile i. Ellers labbet han bare i gangtempo ved siden av sykkelen. I fjor var han på en annen tur med samme "oppsett" fra Songdalen i Vest-Agder, via Setesdalen, Brokke-Suleskardveien til Sirdal og hjem. Da var han altså 12 år gammel. Ha en fin tur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste kan skje, det erfarte vi i fjorsommer..

Men, når hunden dør, så er det greit at den dør mens den gjør noe den elsker...? Ikke på et sterilt rom hos dyrlegen...

Men kjøreturen ned fra fjellet og til vi traff på dyrlegen (25-30minutter) og han prøve andrenalin og altmulig for å få liv i vår lille 1,5år gamle frøken var ikke no serlig...

Obduksjon viste at hun hadde en medfødt hjertefeil som aldri ble oppdaget.

Men nå en lang tid etter, når vi vet at hun hadde hjertefeil, så er det egentlig helt greit at hun døde mens hun lekte med vår andre hund i gresset i sommervarmen...

Bare for jævlig når det er helt uventet og en 1,5år gammel velltrent sterk tispe...

En vetrenær attest på henne ville sakt at hun var i toppform og svært godt bygd..

3 stk vet.sjekker avslørte aldri medfødte hjertefeilen.

på tross, midt råd er ikke å slutte å ta henne med på tur fordi hun er gammel..

Bare legg til rette og kos dere skikkelig sammen på tur, ja hunden kan dø på turen, men når hun er gammel, så har du det allefall litt i bakhodet...

Vår nye hund blir født om 2uker, gleder oss! :lol:

Har tatt svært lang tid å finne en oppretter og et kull som har sjans til å erstatte noe av det vi mistet.

(svært aktive innen, spor, jakt, utstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste kan skje, det erfarte vi i fjorsommer..

Men, når hunden dør, så er det greit at den dør mens den gjør noe den elsker...? Ikke på et sterilt rom hos dyrlegen...

Foreslår at du får en helsesjekk på henne før turen, slik at du vet om hun er ok. Er hun ok går det sikkert bra dersom hun bare skal rusle med uten å bære noe. :)

Takk for to gode innlegg. At hun kan dø for meg på tur, har jeg tenkt gjennom, og jeg skal virkelig ta en skikkelig helsesjekk før turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.