Gå til innhold
  • Bli medlem

SÅ ENKELT VAR DET


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg trengte feller. Kjøpte derfor Åsnes kortfeller. Har Åsnes Sondre ski, men de manglet sporene for feste. .

Herpet et Fein sagblad til ønsket bredde, ca 1,5 cm. 1,5 mm bor og sagblad til elektrisk stikksag kan også brukes, evt sag på multitool.

Målte så ut "stedet" på skiene (40 cm foran tyngdepunktet) hvor fellene skulle monteres.

Saget ut to parallelle spor til "styrekantene" og presset fellene på plass.

Merket av et punkt ca 1 cm bak metalltuppen, og boret et hull med diameter 4 mm.

Boret så ut en kon med 8 mm bor.

Deretter slipte jeg ned hodet på maskinskruen, slik at det gikk parallelt med metallet på fellen.

Fylte så sporene med varm glider som en fuktsperre. Når kaldt fjernet overflødig glider vha kniv

Skrudde fellene fast vha vingemuttere.

Og så gikk jeg på en to dagers tur, med sekk og pulk. Opp Krintokleiva på LIfjell. Opp bakkene ved Glekse, og de er bratte. Perfekt feste og overraskende god gli.

Til neste år skal jeg modifisere konas Atomic ski også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bra patent.

Lite sidespørsmål: Hvordan var snøforholdene oppe på Lifjell nå?

Snøen smeltet mens jeg så på. I løypa var det store huller i Krintokleiva. Tviler på at er snø nok om en uke, hvert fall opp fra Jønnebu. På vannet rett overfor Glekse var det nå overvann da jeg gikk tilbake. Har tenkt meg en tur til, men ha vil jeg gå opp på skyggesiden fra Gavelsjåen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.