Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - ustaoset denne helgen (1. - 4. mars). Spørs. ang. kryssing av vann


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg å gå alene fra Finse til Ustaoset evt. Haugastøl med alt av utsyr pakket i sekk. Planen er å gå vinterruten fra Finsehytta via Krækkja. Ruten virker veldig grei mtp snøskred men det som beskymrer meg er at store deler av ruten går over islagtevann og den siste tidens mildvær. Er det noen som har noen erfaring med istykkelser på vannene rundt Finse? Jeg vet at isen er sikker om den har en tykkelse på mer enn 10 cm, men det er lite praktisk å gå rundt med isbor å sjekke overalt.

Er det noen forholdsregeler jeg bør ta når jeg krysser vann vinterstid. Jeg husker at vi i militæret fikk beskjed om å åpne hoftebeltet og løsne på bindingen bak helen når vi krysset vann, men det blir jo veldig tungt for skuldrene når det er snakk om lengre distanser.

Nevner at jeg har erfaring med turer i lengde, men da ikke over islangte vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
det som beskymrer meg er at store deler av ruten går over islagtevann og den siste tidens mildvær.

Her er temperaturar på Fines den siste tida, http://www.yr.no/stad/Noreg/Hordaland/Ulvik/Finse_m%C3%A5lestasjon/detaljert_statistikk.html

Mildværet ditt har ikkje tæra mykje på isen. Men vær uansett forsiktig på alle regulerte vatn, NVE har oversikt over desse, og kvar på desse isen er farleg http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/iskart.html?65.29,18.28,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag kitet jeg tilnærmet samme rute som du tenker å gå (Finse - Krækkja - Tuva - Ustadoset). Isen var solid. Så ikke antydning til åpent vann. Bra med snø på vannene også. Men som nevnt av andre, vær litt forsiktig i områder med rennende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til og med på isen i Nordmarka i helgen og det var også trygt etter en uke med mildtvær.

Finse - Krækkja har jeg gått flere ganger på 1. mai. Da er det ofte litt overvann, men nok tykkelse på isen. I mars skulle jeg ikke være bekymret i det hele tatt. Jeg tror det er mulig å gå rundt på alle vannene på denne ruten hvis det skulle være nødvendig. Du kan/bør spørre på hyttene om hvordan det står til med isen. Da kommer Kjell fra Krækkja sikkert til å svare at han den dagen har kjørt med en 5 tons beltevogn over isen og at den sikkert holder din vekt også. Den beskjeden fikk jeg en gang på 1 mai tur da jeg ringte. Ett år har vi blitt advart mot isen mellom Krrækkja og Haugestøl og da får du høre det. Da kunne vi går mot Østaoset isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.