Gå til innhold
  • Bli medlem

BMI


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Ved nyttår hadde jeg en BMI på 26,42, uten at noen hadde påpekt overvekt.

Nå, en og en halv måned senere har jeg etter litt omlegging av kosten en BMI på 24,78.

Og får nå høre at jeg er for tynn.

Hva fanden slags tabell er dette... :)

BMI = Vekt-kg / (Høyde x Høyde)-meter

BMI på under 18,5 = undervektig.

BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt.

BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig.

BMI på 30 og over = fedme.

BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II.

BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig, synes denne tabellen er vell stram for voksne vikingmenn fra norge som er avlet til å ha litt fett på kroppen å tære på å 20minus....

Funker sikkert på kinesere, ungdommer og solbadere i syden, men ikke på oss ved polarsirkelen...

I følge BMI så er jeg rett under Fedme, noe som ikke stemmer med min fassong...

I min ungdom var jeg så tynn og aktiv at alle ribbein vistes å magen gikk innover før måltid, men med de mål jeg hadde da så hadde jeg akkurat ligget på overvekt, selv da.....

Men man holder på å gå bort fra BMI som måleform på overvekt, for det funker bare ikke, det er såpass til forskjell på folk i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en litt forenklet versjon for å si om folk er normaltvektige eller ikke.

Ting som vil spille inn er jo muskelmassen, tyngde i beinbygning samt hvor overvekt er plassert. Bedre om den er litt jevn enn at alt er bukfett f.eks.

Skulle man måle folk slik bør man i tillegg ta hensyne til beinmasse og fettprosent.

På vanlig BMI scorer jeg vel ca 26-27 så jeg overvektig.

Tok en slik utvidet test en gang jeg fikk den billig. Den sa godt innfor normal siden jeg hadde mer beinmasse enn gjennomsnitt og siden jeg trener en del, spesielt sykkel, så hadde jeg muskelmasse i beina som lå 20% over normalen. Fettprosent var 14 så jeg tror ikke jeg er så overvektig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bodybuilder med farlig lav fettprosent og lite vann i kroppen vil bli klassifisert som overvektig på bmi skalaen pga muskelmasse og høy tetthet i skjelettet.

Det speilet viser og midje mål sier mye mer.

Fra en sånn "bob-bob" pålitelig kilde (en iform bok) fikk jeg vite at uansett høyde bør ikke midje målet til en voksen mann overstige 90 cm. Blir det stort mer enn det er det større kjangse for at fettet på kroppen påvirker helsen negativt.

Stor kule mage eller henge mage og schvære pupper er definitivt for mye på en mann. Uansett hva bmi skalaen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMi på opp mot 27.

Sist gang jeg var hos legen, fikk jeg beskjed om at jeg var litt overvektig.

Jeg spurte damen om hun hadde sett opp i det hele tatt, men nei. Jeg burde ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.