Jump to content

On/off på Primus Omnifuel

Frithjof88

Recommended Posts

Hei. Har hatt en primus Omnifuel i flere år nå men aldri brukt den siden jeg hadde en Optimus fra før og fortsatte med denne. Tenkte jeg skulle begynne å bruke omnifuel mer men stusser på en ting:

I teorien skal jeg ha flasken liggende med "ON" opp under brenning og når jeg vil brenne ut primusen og trykket, snu flasken med OFF tegnet opp.. skal da tydeligvis brenne ut å slukke. Problemet er at dette ikke fungerer og primusen fortsetter bare å brenne lke godt på OFF som ON. Noen erfaringer?

Annonse

Det tar litt tid. Du må brenne opp alt drivstoffet i slangen før den stopper. Så enten har du ikke ventet lenge nok eller så har du for mye drivstoff på flasken eller flasken ligger skeivt på en måte som gjør at det fortsatt kommer drivstoff inn i slangen. Skru ut pumpen og studer retningen på drivstoffrøret så skjønner du hvordan flasken bør ligge, og hvordan det hele fungerer.

Hei,

Du må sjekke tilførsel slangen/røret som sitter på pumpa (inni flaska når pumpa er montert). Den skal ha en bøy utover (fra pumpa) slik at den berører flaskeveggen. Hvis denne har vridd seg slik at bøyen peker innover mot pumpa vil ikke brenneren stoppe og du får heller ikke brukt

opp alt drivstoffet i flaska. :D

Den driver fort på noen minutter etter den er snudd.

Bruker sjelden snu den selv. Stenger regulator ved flasken først, så ved brenner etter den har slukket. Så setter jeg flaske loddrett og løsner forsiktig så trykket slipper ut.

Vel og merke bare utendørs. Gjør ikke det inni teltet.