Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski til mitt bruk? Åsnes Storetind og Scarpa T4? Råd ønskes :)


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei folkens :D

- Jeg har lest tusen tråder om emnet, men er fremdeles litt usikker.

- Jeg ønsker ski som jeg kan bruke til å gå toppturer med. Jeg kommer til å gå en del på gullfjellet, og der er det noen bratte partier, noen slakke partier og litt rett fram. Det blir dagsturer det er snakk om.

Jeg vil ha ski som ikke er alt for tunge å ta med seg opp, og som jeg kommer til å glede meg til å kjøre ned på. De må takle de fleste forhold bra, slik at jeg alltid kommer til å føle meg trygg på å komme meg ned. Og det skal være gøy. (Jeg har forsøkt meg på å kjøre ned med Åsnes Rago med BC binding og myke støvler. Det var PYTON! Altså IKKE gøy 8) )

- Jeg er ganske bra på slaom-ski i bakken, men jeg har veldig lyst å lære meg telemark. Jeg lærer fort :D

Jeg lurer på om dette kan være en bra pakke å satse på:

  • Ski: Åsnes Storetind.
    Bindinger: En kraftig telemarksbinding, med "gå modus" og "kjøre modus"
    Sko: Scarpa T4.
    Hælløftere?

1. Er dette noe å satse på til den bruken jeg beskriver? Vil jeg alltid kunne komme meg ned, på en gøy og trygg måte under de vanligste forholdene?

2. Alternativ til sko dersom Scarpa T4 ikke skulle passe foten min setter jeg og pris på :)

3. Hvilke bindinger kan jeg velge mellom? Helst ikke alt for dyrt (men det er en engangsinvestering. Så jeg foretrekker kvalitet). Vi som sagt ha noen som du også kan "heglsle" i "gå modus" og låse i "kjøre modus". Jeg har intrykk av at det er best. Men de må være solide til nedturen.

4. Hvilke størrelse bør jeg ha på ski? Jeg er 170 høy og veier 70 kg.

5. Hælløftere. Er det nødvendig? Er det mulig i kombinasjon med det jeg ha satt opp som forslag?

6. Hvor kan jeg kjøpe dette billigst mulig? Brukt er interessant.

7. Hvordan fungerer disse til å bruke i skibakken for å få litt mengdetrening på telemark-svingene?

8. Hva er meningen med oppbygging under bindingen?

9. Og ett lite tilleggspørsmål til sist. Hva er egentlig fordelen med å kunne telemark i forhold til å kunne kjøre alpint med rando ski i fjellet? (hvis det er noen fordel da)

Tusen hjertlig takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har prøvd mye forskjellige ski på Gullfjellet, men ikke akkurat den kombinasjonen du ser på.

1. Jeg vil tro dette er en bra kombinasjon. Men det er ingen garanti for at du kommer ned på en gøy måte ved vanskelige forhold. Det kommer først og fremst an på ferdighetene til den som står oppå skiene.

2. Crispi har en modell som ligner, CXX 2 tror jeg

3. Targa Ascent og Voilé Switchback Tour er i hvert fall to alternativer

4. Smak og behag. Jeg ville valgt noe rundt 175-180

5. Det er greit og ha, kanskje ikke noe must på Gullfjellet. Følger vel med begge bindingene i 3)

7. Hvis du holder deg utenfor preppet løype så er det god trening.

8. Det gjøre det enklere å kante skien

9. Et vanskelig spørsmål :D Mange hevder at telemark er gøyere, men smaken er som baken. Rando utstyret mitt er vesentlig lettere enn telemark-skiene. Det er tyngre og kjøre telemark (spesielt for lår). Jeg synes det er lettere å kjøre bratt med rando og lettere å kjøre korte svinger.

Helt sikkert mange som er uenig i dette 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt ;)

Jeg har tenkt litt på saken, og fått andre tilbakemeldinger. Og det er ser for meg er ett oppsett som er litt tyngre og kraftigere enn Storetind nå.

Der jeg har tenkt å bruke utstyret mest er det litt mindre gåing enn det jeg hadde sett for meg egentlig, så jeg ønsker forslag på litt mer opp-ned ski. Jeg er ikke kjent i skijungelen, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter, desverre.

Men altså jeg trenger en god rando eller telemarks kombinasjon, som er veldig bra til å kjøre nedover med, men ikke så tungt at det ødelegger hele turen opp fjellet. Det blir som sagt dagsturer, og jeg tar i mot forslag på gode kombinasjoner :D (som ikke er alt for dyrt helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta avgjørelsen om det er rando eller telemarkutstyr du ønsker. Hvis du ikke har stått telemark før så vil det kreve betydelig innsats av deg før du behersker utstyret. Ikke undervurder det.

Både rando og telemark er dyrt så det er kanskje en ide og ta en titt på bruktmarkedet til friflyt og/eller på finn.

Hva som er litt tyngre og kraftigere enn Storetind er f.eks http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Topptur-/telemarkski/G3-Spitfire-LT-184cm-11-12-126005-p0000049247.aspx

Du må finne ut hva du ønsker av vekt, bredde, stivhet osv på skien. Bruk gjerne forumet på friflyt, vil tro det er lettere og få svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert inne på friflyt, og jeg heller litt mer mot rando, ca 100mm bredde under midtskien, og rocker i tuppen.

Jeg kan likesågodt kopiere det jeg har skrevet der, og så kan dere kanskje kommentere om utstyret jeg har linket til vil være bra sammen:

Jeg fant bla. disse skiene som kanskje kan være greie til meg som er 170 og 70 kg? De har de i 171 og 161 lengde. Hva bør jeg gå for? http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-access-allmountain-freerideski-toppturski-1112-24378.aspx

Så tenker jeg litt på bindinger. Om jeg går for telemark, så er det ganske enkelt å velge binding synes jeg.

Men om jeg velger å gå for rando, så lurer jeg på ett par ting:

1. Hvordan er det å gå oppover med rando i forhold til telemark?

2. Rando sko får man både med myk tå, og som en helt stiv slalomsko. Jeg ser for meg at det må være mye bedre å gå når tåen er myk, men hva med nedfarten? Og hvis man har sko med myk tå, og man bruker en vanlig randobinding som f.eks. dette: http://www.oslosportslager.no/produkt/marker-f12-tour-topptur-randobinding-92-mm-25162.aspx vil man jo uansett få en "stiv såle" siden skoen er låst fast i bindingen?

Eller har jeg misforstått?

3. Hva med ATOMIC Access allmountain freerideski toppturski, DYNAFIT TLT Speed Radical 11/12 randonnéebinding og BLACK DIAMOND Slant toppturstøvler? Vekten totalt blir da 7742gram, og prisen fra oslo sportslager med montering 9298 kr.

4. Hvordan er den bindingen? Er den solid nok? Burde jeg kanskje gå for samme oppsettet med MARKER F12 Tour topptur-/randobinding i stedet? Total vekt blir da 9130gram og prisen 8898,-

5. Eller er jeg helt på jordet nå? Kanskje?

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir synsing fra min side, men la gå:

1.Det er mindre motstand med rando i forhold til tradisjonelle telemarkbindinger a la R8, man bruker lite krefter på å bevege foten. Fordelen med en telemarkbinding uten gå modus er at man får meg seg bakskien. For en randobinding a la dynafit kan det av og til være vanskelig å få med seg skien når det er mye snø og høye løft.

For telemarkbindingene med gåmodus blir det og rando veldig likt.

3. Personlig så synes jeg 100mm er for vidt for varierte vestlandsfjell, a la Gullfjellet. Jo breiere ski jo værre å gå på skrå med kantet ski under isete forhold. Men sikkert fint om man skal noenlunde rett opp og ned.

Atomic er ukjent for meg som leverandør av toppturski. Litt tunge kanskje. Merker som i hvert fall lager toppturski: G3, Black Diamond, Dynafit, SkiTrab, Volkl.

Støvelen er sikkert ok - hvis den passer på foten din, de har tydeligvis bare et par igjen.

4. Sannsynligvis går det bra. Men jeg ville valgt noe litt kraftigere for en 100 mm ski. Har selv Dynafit TLT Radical på ski med midtbredde 79 og Dynafit TLT Vertical FT Z12 på ski med bredde 93. Jeg er tung og begge parene funker bra. Den nye hælløfteren er et stort fremskritt ;)

5. Sånn jeg ser det så eksisterer det en del ulike muligheter når man kjøper rando:

-Dedikert toppturpakke, lett utstyr som kun er beregnet brukt på topptur. Vekt ca 2.5-3 for skiene + dynafit binding

-Ski som i hovedsak skal brukes på topptur, men som også kan brukes i bakken ved behov. Vekt 3-4 kg for skiene + dynafit/onyx som binding

-Ski som i hovedsak skal brukes i bakken, men som kan brukes på topptur. Vekt 4+ for skiene + binding ala marker f10/f12

Ikke glem at du trenger feller til skiene, koster typisk rundt 1500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått gode svar! Hva Gullfjellet og andre bergensnære områder angår er det veldig kjekt å ha både toppturutrustning og fjellski. Tror nok Storetind med plastsko og Voile 3-pin cable (aner ikke hva 4-pin er for noe) er en god løsning om du ikke bader i penger. Har du spenn til overs er det bare å smelle til og skaffe to sett, hvert til sitt bruk. Noe kan du sikkert få tak i brukt.

Men om du går for rando eller tele er jo smak og behag. Selv liker jeg telemarksvingen bedre enn låst hel, men er forholdene vanskelige, er det nok enklere å komme seg ned med låst enn løs hel. Skiferdighetene spiller selvsagt en stor rolle her. Lærer du telemark vil du også ha stor glede av det med fjellski.

Lykke til! Skulle du gå for tele, har jeg noen knapt brukte Crispi CXX2 støvler stående som du kan for en billig penge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa T4 er forholdsvis tunge og lave skisko da, og er litt akterseilt ift. utviklingen som har skjedd ellers.

Jeg ville heller sett på Dynafit Speed binding og Dynafit TLT 5 sko. Dette er vesentlig bedre og føles mye lettere ut til bruksområdet som Storetind kan dekke, og det er denne pakken jeg selv sikler litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg for rando ski.

Da har jeg falt på ett foreløbig valg av ski og binding:

SKI: K2 Coomback, Rocker fortupp, 174cm, 135-102-121mm, Radius 22m, 1800gram per ski

BINDING: Dynafit TLT Radical ST, 531 gram per binding.

FELLER: G3 alpinist

PRIS: 8976,- nytt.

Hva tror dere om dette til toppturer?

Hvordan vil det fungere i bakken? (Jeg har andre bakkeski, men kan være greit å veksle litt)

Forslag til gode sko?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bestille ski i dag, og lurer på valg av bindinger:

På Sport Conrad har de ikke Dynafit TLT Radical ST med 110mm stopper, bare med 100mm. Dette blir vel for smalt for skien jeg har valgt?

Her er en oversikt over dynafit bindingen de her tilgjengelig på Sports Conrad: http://www.sport-conrad.com/Bindings/401/

Valgene jeg har da er:

- Dynafit TLT Radical FT inkl. 110mm Stopper, oppbygget (Dyrest, 599 gram per binding)

- Dynafit TLT Vertical FT inkl. 110mm Stopper, oppbygget (Litt billigere, 540 gram per binding)

- Dynafit TLT Speed Radical m/ liten fangreim, ingen oppbygging (En hel del billigere, kun 341 gram per binding)

- Dynafit TLT Speed m/ liten fangreim, ingen oppbygging (Biligst, kun 335 gram per binding)

1. Hvilke binding bør jeg gå for?

2. Er det stor forskjell på Radical FT og Vertical FT utenom litt pris?

3. Hva med TLT Speed og TLT Speed Radical. Disse har ikke oppbyggingsplate. Vi de gi mye dårligere kontroll enn de to nevt over, eller gir de mer enn god nok kontroll under nedkjøringen? (Kan man bestille en enkel billig oppbyggingsplate under de når man får de montert her i norge, hvis det er noe poeng i?)

4. TLT Speed og TLT Speed Radical er jo både veldig lette, billige og ser tilsynelatende like ut. Er det noen vesentlig forskjell på dem?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100mm stopper burde gå bra på 102 ski det... Er litt å gå på.

Vurderte tilsvarende pakke som deg først, men endte opp "et trinn ned" på K2 Wayback, Speed Radical og TLT5 sko i november. Har fått brukt dem endel og er veldig godt fornøyd.

TLT5 skoa er utrolig gode å gå med. Jeg får gnagsår i ALT av skisko, men ikke i disse. Lette, comfy og bevegelige samtidig som de er utrolig stabile. Har faktisk kjørt litt i anlegg med dem også.

Valgte wayback over coomback fordi jeg skulle primært ha ei ski å gå med og ikke til å kjøre i bakken med.

Coombacks er ganske stive ski med metallplate i, og er vel en mer kjørefokusert enn gåfokusert ski...

Ser dessuten ingen andre fordeler en skistopperen på ST bindingen vs speed. Sparer en god del vekt med Speed.

Men om du er i god form, prioriterer nedkjøringen og det å spare energi på tur opp ikke har så mye å si så er nok Coomback et kjempevalg pris/ytelse og en kjempeartig ski på nedturen når det har kommet bøttevis med pudder.

Ganske annen ski enn det du opprinnelig kikka på da (Storetind).

Har du forresten sett på Movement Logic-X skia? 1.0kg per ski i 168cm og 125-88-113 brei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100mm stopper burde gå bra på 102 ski det... Er litt å gå på.

Vurderte tilsvarende pakke som deg først, men endte opp "et trinn ned" på K2 Wayback, Speed Radical og TLT5 sko i november. Har fått brukt dem endel og er veldig godt fornøyd.

TLT5 skoa er utrolig gode å gå med. Jeg får gnagsår i ALT av skisko, men ikke i disse. Lette, comfy og bevegelige samtidig som de er utrolig stabile. Har faktisk kjørt litt i anlegg med dem også.

Valgte wayback over coomback fordi jeg skulle primært ha ei ski å gå med og ikke til å kjøre i bakken med.

Coombacks er ganske stive ski med metallplate i, og er vel en mer kjørefokusert enn gåfokusert ski...

Ser dessuten ingen andre fordeler en skistopperen på ST bindingen vs speed. Sparer en god del vekt med Speed.

Men om du er i god form, prioriterer nedkjøringen og det å spare energi på tur opp ikke har så mye å si så er nok Coomback et kjempevalg pris/ytelse og en kjempeartig ski på nedturen når det har kommet bøttevis med pudder.

Ganske annen ski enn det du opprinnelig kikka på da (Storetind).

Har du forresten sett på Movement Logic-X skia? 1.0kg per ski i 168cm og 125-88-113 brei...

Hei :)

Skien er 102 på midten, og bakbindingen kommer litt lenger bak, så der er litt breiere. Jeg skal bestille fra tyskland, så jeg må være helt sikker. Er du helt sikker på at det går?

En annen forskjell med ST i forhold til Speed bindingen er oppbyggingen. Så vidt jeg har fått med meg blir det lettere å kante skien med en oppbyggingsplate enn uten, og det er vel en fordel når det blir litt hardt med en slik bred ski.? Eller er ikke det nødvendig mener du?

Må treffe ett bindingsvalg iløpet av dagen :)

Grunne til at jeg valgte den så bred, og med rocker i tuppen er for å få litt pudderegenskaper, samtidig som den skal kunne brukes på hardt føre. Eller det er de rådene jeg har fått på friflyt.no. Jeg har ikke noe erfaring selv å legge til grunn. Men movement Logic-X virker veldig fin og lett å gå oppover med ja. Det skal jeg være helt enig i. Sikkert superdigg å gå oppover med, og spesielt med Speed bindingen. Da har du virkelig en lett pakke.

Hvordan er pudderegenskapene på disse? Fungerer de bra dersom det er godt med løs/myk nysnø? Jeg vil nemlig bare ha ett par toppturski skjønner du, som kan brukes til det meste. Bakkeski til skianleggene har jeg utenom.

Storetind fant jeg ut at rett og slett ikke har de kjøreegenskapene jeg ønsker. Jeg vil gå opp, og glede meg til nedturen hele veien. Men jeg håper det ikke blir så tungt at jeg faller i koma på veien opp. Har aldri prøvd så tungt utstyr før. Jeg er i helt grei form. Bedre form enn tv-ungdommen, men ikke den aller kjappeste i gaten heller.

Folk klarer seg jo med marker bindinger som visstnok ikke er gode å gå med, og i tillegg veier over ett kilo stykket. Så da tenkte jeg at mine litt tunge ski, "tung" dynafitbinding på ca 600 gram stk. måtte gå bra å gå bratt opp på fjellet med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som går med mye tyngre utstyr ja.

Alle telemarkbindinger er jo mye tyngre.

Man får jo bare tilpasse tempoet etter vekten på utstyret og formen...

Kan aldri i verden se for meg man vil merke forskjell med/uten de tynne oppbyggingsplatene der.

Får jo bittelitt lengre arm for å 'vri' skia opp på kant, men arma er vel omtrent fra skia og opp til kanten av skoa, så om den er 250mm eller 254mm utgjør minimal forskjell...

Tettere mot skia gir lavere tyngdepunkt som også kan oppfattes som positivt :)

Om du skal bruke skia i bakken så kan dog stopperne være greie å ha...

Movement skia er nok mye mer ei allroundski for all slags føre, med tradisjonelt spenn/ingen rocker. Vistnok ei ganske stiv ski. Men, den er forsatt så brei at den flyter bra i løssnøen. Er jo mye breiere enn Storetind f.eks. som mange bruker som toppturski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.