Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski utstyr til topptur


Jaap

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

er absolut nybegynner når det gjelder toppturer og frikjøring, og har tenkt å påmelde meg for High Camp Hemsedal i mars. Men: er veldig i tvil om jeg har skikkelig utstyr til å forsøke min første topptur/frikjøring.

Har Åsnes Nansen + feller og Rottefella NNN BC Magnum med Crispi Stetind sko.

Er dette egnet eller bare bra nok for å utforske fjellet i området dit og for å sjekke om topptur er noe for meg?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint gå på topptur med det utstyret der, men ikke på bratte topper. Da blir det i såfall en kjedelig nedfart.

Selv går jeg på slake topper med Åsnes Ingstand, BC Magnum og Stetind. Fungerer fint det. Men de fleste fjell her i Møre og Romsdal er så bratte at de fortjener eller krever rando/telemarkutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Aspiranten. Det høres ganske fint ut.

Om andre folk har noe innleg om dette, er det selvfølgelig veldig interresant. Er det f.eks. flere som drar på topptur med 'normal' fjellski utstyr og, om ja, hva slags utstyr bruker de?

Godt nyttår i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få topper i Hemsedalområdet som er såpass bratte at du ikkje kjem ned utan tungt utstyr.

Du vil bruke litt lengre tid nedatt enn folk med tyngre utstyr og kanskje måtte velge ei alternativ nedkøyring.

Einaste begrunnelsen for å skaffe tungt utstyr til den toppturcampen er om du er for redd for å skille deg ut med

utstyret? Kan føye til at min erfaring med toppturcamp er at du ikkje finn dei mest erfarne og hardbarka skikøyrarane

der så om du er over middels god på ski held du likevel følge med mesteparten.

Spar tid, penger og krefter og bruk heller det utstyret du har. Tyngre utstyr kan du skaffe seinare om du finn ut at

skitoppturer er noko som appellerar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få topper i Hemsedalområdet som er såpass bratte at du ikkje kjem ned utan tungt utstyr.

Du vil bruke litt lengre tid nedatt enn folk med tyngre utstyr og kanskje måtte velge ei alternativ nedkøyring.

Einaste begrunnelsen for å skaffe tungt utstyr til den toppturcampen er om du er for redd for å skille deg ut med

utstyret? Kan føye til at min erfaring med toppturcamp er at du ikkje finn dei mest erfarne og hardbarka skikøyrarane

der så om du er over middels god på ski held du likevel følge med mesteparten.

Spar tid, penger og krefter og bruk heller det utstyret du har. Tyngre utstyr kan du skaffe seinare om du finn ut at

skitoppturer er noko som appellerar til deg.

For all del, man kan fint gå på topptur uten tungt utstyr. Men toppturgleden forsvinner helt om alle du kjører sammen med stiller med tyngre utstyr. Tror også det er lagt opp til å kjøre litt bratt, noe som kan bli vanskelig med lett utstyr om du ikke er veldig god på ski.

Stall tipset er å ta kontakt direkte med noen av førerene og høre hvordan opplegget er lagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fordommer angåande Hemsedal og Highcampopplegget tilseier at det vil være ei stor

overvekt av vestkantungdom med ein del tid i Hemsedal, Hafjell og Trysil men lite storfjellkøyring.

Partyfaktoren kan også være vel så viktig for enkelte.

Ikkje nødvendigvis dei vanskelegaste å halde nogenlunde følge med nedoveratt.

Bruk heller highcampen til å plukke opp gode tips for toppturaktiviteter enn å bekymre deg for at ein del

køyrer raskare nedatt en deg.

Eg meiner det er uheldigt å bruke masse penger på utstyr som han kanskje ikkje vil bruke når han allereie

har greit nok utstyr. Får han enkelt lånt seg noko stiller saken seg sjølvsagt annerledes, men for tungt utstyr

har også drept turgleda for ein del på veg opp. Ikkje alltid likegreit å byrje toppturkarriera med det tyngste utstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.